• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    smurfen 11 skrev 2017-04-25 14:46:07 följande:

Hej på er!

Härligt att höra det stiger Maran!

Bara lite ego uppdatering också:

Vart å tagit blodprov idag och östradiolet hade höjts enligt plan, så fortsätter med samma enhet Menopur tills ul på fredag.

Men fattar inte hur de kan se om flera ägg utvecklas, istället för ett som det brukar göra varje månad?? Nån som vet? Jag är ju nojig och ville helst göra ett ul idag å kolla, vill ju veta om det är värt fortsätta...kontrollfreak, ja vet ! :)

Nu ska jag iväg å köpa mer knarkhormoner hehe :)

Hi hi, knarkhormoner...

De räknar ju äggblåsorna, som blir fler än normalt vid IVF, men själva ÄGGEN kan de ju inte se. Sen tror jag att typ 2 äggblåsor kan utvecklas fullt ut även i ostimulerad cykel, och fler än så i början men att de tillbakabildas tidigt tidigt. Lugn o fin Smurf, tror inte de kan varken se eller säga så mkt på detta stadium, sprutdag 5? 6? Är nog mest en del smått?
  • shrigley

Hej alla,

Jag är tillbaks här på familjeliv igen, och söker febrilt efter halmstrån för att förstå vad det är för fel på min kropp. Gjort två IVF-försök i höstas/vintras på Sophiahemmet, det första slutade i ofostrig graviditet (bara fosterhinna utan innehåll), det andra försöket fick avbrytas eftersom jag inte svarade på stimuleringen utan endast fick fram två ynka små ägg av dålig kvalitet.

Nu har jag tagit kontakt med IVF Falun i hopp om att de ska göra något nytt o annorlunda (Sophiahemma ville bara köra på i samma hjulspår). Jag har tagit Prasteron i 1,5 månad och började spraya Synarela igen i fredags - men tror att jag måste avbryta alltihop. Kroppen är uppochned, jag har blött av och till i 3-4 veckor, såg ingen ÄL (testade i flera dagar med digitalt test), jag har kraftiga mensliknande smärtor hela tiden. Förstår inte vad det är.

Igår gjorde jag gynundersökning på St Göran, allt såg fint ut men jag blödde rikligt och läkaren trodde det kanske var en mens. Då kan jag ju inte fortsätta med Synarela, i långa protokollet påbörjas den på dag 21.. Jag blir så trött på min kropp, inget funkar! Har lågt AMH 0,52. Varit spontant gravid en gång för ett år sen med MF i v 11. Min sambo pratar aldrig mer om barn, tror han har gett upp för längesen. Vad ska jag göra?

/Ledsen

• smurfen 11
    shrigley skrev 2017-04-26 12:10:35 följande:

Hej alla,

Jag är tillbaks här på familjeliv igen, och söker febrilt efter halmstrån för att förstå vad det är för fel på min kropp. Gjort två IVF-försök i höstas/vintras på Sophiahemmet, det första slutade i ofostrig graviditet (bara fosterhinna utan innehåll), det andra försöket fick avbrytas eftersom jag inte svarade på stimuleringen utan endast fick fram två ynka små ägg av dålig kvalitet.

Nu har jag tagit kontakt med IVF Falun i hopp om att de ska göra något nytt o annorlunda (Sophiahemma ville bara köra på i samma hjulspår). Jag har tagit Prasteron i 1,5 månad och började spraya Synarela igen i fredags - men tror att jag måste avbryta alltihop. Kroppen är uppochned, jag har blött av och till i 3-4 veckor, såg ingen ÄL (testade i flera dagar med digitalt test), jag har kraftiga mensliknande smärtor hela tiden. Förstår inte vad det är.

Igår gjorde jag gynundersökning på St Göran, allt såg fint ut men jag blödde rikligt och läkaren trodde det kanske var en mens. Då kan jag ju inte fortsätta med Synarela, i långa protokollet påbörjas den på dag 21.. Jag blir så trött på min kropp, inget funkar! Har lågt AMH 0,52. Varit spontant gravid en gång för ett år sen med MF i v 11. Min sambo pratar aldrig mer om barn, tror han har gett upp för längesen. Vad ska jag göra?

/Ledsen

Hej och välkommen hit,

Jag har lite samma erfarenhet som du, gjorde ett försök med korta med Menopur 300 i januari i år, fick två ägg också, blev inget äp där. Läkaren trodde det skulle bli 6-8 ägg, då han såg 12 blåsor på ul, så det var chockerande. Hämtat mig lite nu, och gör nu långa med Synarela, började på dag 21 och hade vanlig mens och kör nu Menopur 375, ul på fredag och peppar peppar hoppas på äp nästa vecka.

Började du inte med Synarela på dag 21? Hur kommer det sig du har tagit äl test om du ska göra ivf? Förlåt om jag är frågvis, men gör du ivf nu eller ska du börja på Falun sen? Gör du nåt på eget bevåg med mediciner?

Mitt AMH ligger nånstans kring 1, kanske något under, var 1.1 i december 2016.
  • smurfen 11
    Maran73 skrev 2017-04-25 22:32:36 följande:
    Hi hi, knarkhormoner...

De räknar ju äggblåsorna, som blir fler än normalt vid IVF, men själva ÄGGEN kan de ju inte se. Sen tror jag att typ 2 äggblåsor kan utvecklas fullt ut även i ostimulerad cykel, och fler än så i början men att de tillbakabildas tidigt tidigt. Lugn o fin Smurf, tror inte de kan varken se eller säga så mkt på detta stadium, sprutdag 5? 6? Är nog mest en del smått?
    Lugn o fin, jaja Glad ska försöka ! Jo tog spruta 6 igår, får hålla mig till ul!

Har flytningar och känningar i äggstocktrakten så hoppas det betyder det händer nåt därinne !
  • smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-04-25 14:47:16 följande:

Smurfen - Om du blir patient på Hagakliniken i Gbg, så kanske Dr Ali kan hjälpa er med recept på immunmediciner. Jag har hört om de som varit hos Dr D i Aten har visat behandlingsplanen där och fått hjälp.

De kan också sätta IL-dropp där mot betalning samt ordna blodprover tror jag. Annars finns ju Werlabs för blodprov. Lycka till.

Ok, tack för tipset, känner dock lite tidspress då förhoppningsvis äp är på tisdag eller ondag nästa vecka. Men kommer kanske fler gånger.

Hoppas jag blir kanonförkyld nästa vecka :) !

Fick iaf svar att jag inte får göra bloppropputredning, då jag inte haft det och min mor som haft det, fick det i rätt sen ålder.
  • UndrandeSökare

Smurfen - Boka tid på Hagakliniken hos Dr Ali så kan han hjälpa dig med blodproppsutredning. Om du har en blodproppssjukdom som jag och många andra, så måste man ha Trombyl och Blodförtunnande sprutor -annars blir det aldrig några levande barn. Endera blir det tidiga proppar och fostret kan inte fästa, eller så blir det proppar i moderkakan och de dör. Jag fick inte heller ta de proverna hos Landstinget (trots att min mor också haft blodpropp). Så jag åkte till Aten och betalade 20.000 för att få veta det. Då är det lättare att du bokar ett besök hos Dr Ali. Det är mycket bättre att göra utredningen först, och få rätt medicin om du behöver det, annars är det bara bortslösad tid och pengar att göra fler försök utan medicin !

• UndrandeSökare

Shrigley - Välkommen hit ! Prasteron är dhea och tyvärr så är det så, att för vissa funkar det bra - Men för vissa är det en jättedålig medicin ! Då blir det rakt motsatt effekt, äggen bli sämre och kroppen blit knasig ! Det kan vara det som hänt dig. Jag skulle råda dig att sluta med Orasteron/dhea. Det finns andra sätt att försöka förbättra äggkvaliteten på tex genom höga doser q10 Ubiquinol. Men sen är det tyvärr så att äggen blir sämre med ålder och du har ett rätt lågt amhvärde - dvs inte många ägg kvar. Kan du tänka dig äggdonation så skulle det öka dina chanser jättemycket. Vi är flera här som gjott ÄD och plussat på första försöket. Om du är ung, dvs under 38år så kontskta Umeå som gör ÄD i Sverige, men det är 2 års kö, och vi var för gamla för det så vi åkte till Riga och gjorde det istället.

Lycka till !

• shrigley
    smurfen 11 skrev 2017-04-26 12:41:01 följande:
    Hej och välkommen hit,

Jag har lite samma erfarenhet som du, gjorde ett försök med korta med Menopur 300 i januari i år, fick två ägg också, blev inget äp där. Läkaren trodde det skulle bli 6-8 ägg, då han såg 12 blåsor på ul, så det var chockerande. Hämtat mig lite nu, och gör nu långa med Synarela, började på dag 21 och hade vanlig mens och kör nu Menopur 375, ul på fredag och peppar peppar hoppas på äp nästa vecka.

Började du inte med Synarela på dag 21? Hur kommer det sig du har tagit äl test om du ska göra ivf? Förlåt om jag är frågvis, men gör du ivf nu eller ska du börja på Falun sen? Gör du nåt på eget bevåg med mediciner?

Mitt AMH ligger nånstans kring 1, kanske något under, var 1.1 i december 2016.
    Hej Smurfen o tack för svar -  

Jag gör mitt tredje IVF-försök nu, det är det första jag gör i Falun.

ÄL-test gjorde jag runt dag 14-16 men fick inget utslag (att man ska göra IVF betyder inte att man inte kan försöka naturligt också). Dag 21 (i fredags) fick jag besked från Falun att påbörja Synarela. Efter bara ett dygn började ny blödning som fortfarande håller i sig. Vet inte om det är bara nån märklig mellanblödning, en riktig mens och att jag alltså har tagit helt fel på cykeln, eller om det är något som framkallats av Synarelan (det senare knappast troligt eftersom jag just börjat spraya då). Det är knepigt nog att få till en IVF, ännu knepigare om man inte har en menscykel att förhålla sig till.....

Jag fick kontakt med Falun i mars och har sedan dess ätit Prasteron, vilket jag inte känner av på något sätt (mer än lite mer fettig hy möjligtvis).
  • shrigley
    UndrandeSökare skrev 2017-04-26 14:25:36 följande:

Shrigley - Välkommen hit ! Prasteron är dhea och tyvärr så är det så, att för vissa funkar det bra - Men för vissa är det en jättedålig medicin ! Då blir det rakt motsatt effekt, äggen bli sämre och kroppen blit knasig ! Det kan vara det som hänt dig. Jag skulle råda dig att sluta med Orasteron/dhea. Det finns andra sätt att försöka förbättra äggkvaliteten på tex genom höga doser q10 Ubiquinol. Men sen är det tyvärr så att äggen blir sämre med ålder och du har ett rätt lågt amhvärde - dvs inte många ägg kvar. Kan du tänka dig äggdonation så skulle det öka dina chanser jättemycket. Vi är flera här som gjott ÄD och plussat på första försöket. Om du är ung, dvs under 38år så kontskta Umeå som gör ÄD i Sverige, men det är 2 års kö, och vi var för gamla för det så vi åkte till Riga och gjorde det istället.

Lycka till !

Hej o tack för ditt välkomnande -

Jag vet inte vad Ubiquinol är men det låter som vanlig hälsokost, alltså ett naturläkemedel (?). Prasteron har jag inte hört att det skulle skada, däremot har det säkert varierande effekt från individ till individ. Det är värt ett försök tänker jag. Min kropp var helt uppochned förra sommaren också, i 4-5 mån efter mitt missfall i v 11. Det tog lång tid innan mensen kom igång, innan jag fick en ny ÄL osv. Det var först när jag påbörjade IVF efter sommaren som den hjälpte till att stabilisera. Under hösten/vintern har det varit hyfsat regelbundet. Men så nu är jag tillbaks i samma jojo-cykel igen, ingen ordning på nånting. Kanske är jag i förklimakteriet, det vet jag inte. Jag är inte intresserad av ÄD, antingen blir det något med eget ägg, eller så får jag förbli barnlös. :(

/jag
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?