• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Flisan9113
    smurfen 11 skrev 2017-05-06 20:58:08 följande:
    Hej och välkommen:)

Jo, så är det, höll uppe en fasad när sköterskan ringde och kom med beskedet, jag lät nog inte alls ledsen, mest förvånad innan det sjönk in:(
    Det har väl lättat lite, men tänker på varför? ofta under dagen. Jag känner mig helt likgiltig som du sa, inte gråtit nåt alls, jag som brukar gråta rätt lätt.

Vart går du? Och vilken dos medicin har du tagit? Fått många ägg? Gjort 4 ivf säger du, imponerande att orka det !

Ok så det finns hopp vid 42, som du skrev tidigare, jaja, verkar inte gälla mig:(

Vi gick/går i Göteborg, inte säkert det blir ivf igen, beror på vad läkaren säger på tisdag om de kan se orsak.
    Hej igen på er alla!
    Jag vill bara säga att jag försöker rent tekniskt räkna ut hur man svara er... Ska jag alltid svara med att citera inlägget, eller hur svara man bara utan citat? Ja mitt i allt så kommer det tekniska IT-frågor men säg det man inte kan nu efter 4 ivf, heheh :o)))

Jag går på Storken och har absolut inget positivt att säga om dem och varnar alla för att gå dit. Jag köpte ett paket hos dem och behöver fortsätta hos dem. Det har varit hiskliga misstag och fel medicineringar samt övriga saker att anmärka på vad det gäller dem.

Nu har jag Elonva 150 mikrogram, Orgalutran 0,25 mg/0,5 ml, Menopur 300 IE.
    Om du vill veta tillbaka i tiden får jag återkomma, jag hade annan medicin under de 3 första IVF. 
    Under alla försöken har jag haft ca 8-9 ägg. Resultaten blev ett färskt uppsatt och ett FET.

Jag orkar absolut men det känns ensamt många gånger och väldigt få som vet vad man går igenom fysiskt och psykiskt. SAMT att ha en enäggstvilling som lyckas med barn ett och två med sitt första IVF försök känns i hjärtat kan ni tro... många tankar. Kan just nu inte umgås med henne då hon blev gravid i mars då jag hade mitt tredje ivf försök som inte blev något. Smärtan är för stor hos mig.

Jodå Smurfen, detta gäller alla, jag vet att vi lever på hoppet men tills läkarna säger något annat så finns det chans att bli gravid.

Ni alla här ska ha en stor och varm kram för att ni kämpar och tuggar i er mediciner som om det vore halstabletter, eller tar sprutor och nässpray som det vore vardagsmat. Tillsammans är vi starka och förstår varandra.

Flisan
  • shrigley

Vill också bara säga att det är otroligt vilken kraft o tålamod som finns i den här tråden. Jag är inte så aktiv men tittar in då o då, är jag här för mkt blir det för mkt tankar som cirkulerar om barn o det klarar jag inte. Jag hoppas så innerligt att vi alla en dag får krama om det där lilla knyttet..

Själv är jag på väg att kasta in handduken, orkar inte med så mkt mer. Har knaprat Prasteron i två månader, sprayat i snart tre veckor och befinner mig på BOTTEN. Har blött konstant i fem veckor, sen innan påsk, tar aldrig slut. Känner mig så trött o urlakad, kommer knappt ens ur sängen. Ivf Falun återkopplar inte, har försökt nå dem sen i söndags, ingen kontakt. :(

• shrigley

Uppdatering: till slut ringde kliniken i Falun tillbaks. Efter att de hört om mina långvariga blödningar var deras rekommendation att jag ska avbryta all behandling. Det är ingen idé att gå vidare anser dem eftersom de inte vet var i cykeln jag befinner mig. Det är osannolikt att jag skulle vara nedreglerad när jag fortfarande blöder så mkt som jag gör (vissa dagar blir hela toalettstolen röd när jag kissar). De sade att vi får se om jag kan påbörja Prasteron och sedan Synarela längre fram, men då blir det efter sommaren eftersom de stänger om en månad ungefär. Alla dessa veckor och månader med tabletter och spray har alltså varit helt förgäves. Jag får inte ens ett försök på IVF. Jag är så knäckt, håller på att gå ner mig i en djup kris.

• UndrandeSökare

Shrigley - Verkligen jättetråkigt att höra om dina problem. Det finns mer och bättre hjälp att få utomlands än i Sverige, om du orkar kämpa vidare så kan jag tipsa om klinikerna Life clinic och Serum i Aten.

Ta hand om dig nu !

• smurfen 11
    UndrandeSökare skrev 2017-05-08 15:01:16 följande:
    Smurfen - Var alla dina ägg omogna ? eller sa de att de föll i sär
    så det inte gick att befrukta dem? Hade läkaren någon teori
    varför det blev såhär? Har det hänt dig förut att äggen inte gick att befrukta?
    Ja, det är väldigt påfrestande både fysiskt och mentalt detta. 

Misstänker att det är min kropp det är fel på, eftersom embryona var ju normala kromosommässigt. Men att mitt immunförsvar är för starkt så det tar livet
    av alla embryon, även de som är bra.

Ska fundera på vad jag ska göra härnäst och kontakta läkarna sen.
    Det är väldigt frustrerande tycker jag när man fortsätter misslyckas och får fortsätta vara detektiv och leta efter nästa jäkla lilla pusselbit som behövs...

Ta paus om du känner att du behöver det, annars fortsätt kämpa direkt
    om du orkar. Med tanke på att vi alla jobbar emot klockan och åldern
    när det gäller detta tänker jag. Ta hand om dig !
    Hej,
    missade telefonsamtalet igår från dom med ynka 2 minuter, och idag var de lediga, men imorgon får jag veta! Åh denna väntan gör mig tokig, kan inte koncentrera mig på annat.

Har ju bara gjort denna hela ivf:en så har inte nåt att jämföra med.

Men Undrande, du har ju tagit alla möjliga mediciner du kunde och kollat embryot, vad mer kan du göra? Fortsätta och kämpa såklart, men vad jag menar är att detta missfallet verkar vara helt utan din kontroll. Verkar vara bara..otur?? Vet att du har fler ägg kvar, så hoppas du inte ger upp än, när du kämpat så länge, men vi vet härinne hur mycket man undrar vad man gjort fel mm:(

Förresten, har du koll på om man kan ta kortison i naturlig cykel och hur/när brukar man börja/sluta då?

Jag har tänkt extra på detta med immun, och det bara MÅSTE vara det som krånglar hos mig, förutom ett å annat kasst ägg då...

Synd jag inte "kände " dig redan 2015, för du kan ju så mycket, visste ju inte ens det kunde strula, då hade man kanske kommit längre i denna djungeln. 
  • smurfen 11
    Flisan9113 skrev 2017-05-10 09:25:40 följande:
    Hej igen på er alla!
    Jag vill bara säga att jag försöker rent tekniskt räkna ut hur man svara er... Ska jag alltid svara med att citera inlägget, eller hur svara man bara utan citat? Ja mitt i allt så kommer det tekniska IT-frågor men säg det man inte kan nu efter 4 ivf, heheh :o)))

Jag går på Storken och har absolut inget positivt att säga om dem och varnar alla för att gå dit. Jag köpte ett paket hos dem och behöver fortsätta hos dem. Det har varit hiskliga misstag och fel medicineringar samt övriga saker att anmärka på vad det gäller dem.

Om du vill veta tillbaka i tiden får jag återkomma, jag hade annan medicin under de 3 första IVF. 
    Under alla försöken har jag haft ca 8-9 ägg. Resultaten blev ett färskt uppsatt och ett FET.

Jag orkar absolut men det känns ensamt många gånger och väldigt få som vet vad man går igenom fysiskt och psykiskt. SAMT att ha en enäggstvilling som lyckas med barn ett och två med sitt första IVF försök känns i hjärtat kan ni tro... många tankar. Kan just nu inte umgås med henne då hon blev gravid i mars då jag hade mitt tredje ivf försök som inte blev något. Smärtan är för stor hos mig.

Jodå Smurfen, detta gäller alla, jag vet att vi lever på hoppet men tills läkarna säger något annat så finns det chans att bli gravid.

Ni alla här ska ha en stor och varm kram för att ni kämpar och tuggar i er mediciner som om det vore halstabletter, eller tar sprutor och nässpray som det vore vardagsmat. Tillsammans är vi starka och förstår varandra.

Flisan
    Hej,
    och jag är inte bättre tekniskt heller, fattar inte det med "följa"? Såg du hade gjort det eller försökt men jag fattar inte, så du inte tror jag skiter i det...:)

Citera du, eller bara skriv, vilket som, beror nog lite på vad du vill svara på, nåt specifikt t.ex.

HAr du haft 8, 9 ägg, det är ju bra:), men såklart vill det till att nåt är bra, men då ökar ju chansen i alla fall. jag hade ju bara tre nu, på menopur 375, och det blev ju skit. Får veta imorgon varför :( Verkar som du har bra äggreserv.

Fattar du inte orkar umgås med henne även om det är din syster. Jag har inte ens pratat med min efter detta resultatet förra veckan. Då har ändå min syster fött barn för länge sen...

Vet inte var du bor, men finns det ingen i Sverige klinik alltså du kan gå till? Fattar det som du köpt trepack dock på Storken och vill använda det.
  • smurfen 11
    shrigley skrev 2017-05-10 09:36:07 följande:

Vill också bara säga att det är otroligt vilken kraft o tålamod som finns i den här tråden. Jag är inte så aktiv men tittar in då o då, är jag här för mkt blir det för mkt tankar som cirkulerar om barn o det klarar jag inte. Jag hoppas så innerligt att vi alla en dag får krama om det där lilla knyttet..

Själv är jag på väg att kasta in handduken, orkar inte med så mkt mer. Har knaprat Prasteron i två månader, sprayat i snart tre veckor och befinner mig på BOTTEN. Har blött konstant i fem veckor, sen innan påsk, tar aldrig slut. Känner mig så trött o urlakad, kommer knappt ens ur sängen. Ivf Falun återkopplar inte, har försökt nå dem sen i söndags, ingen kontakt. :(

shrigley skrev 2017-05-10 11:31:42 följande:

Uppdatering: till slut ringde kliniken i Falun tillbaks. Efter att de hört om mina långvariga blödningar var deras rekommendation att jag ska avbryta all behandling. Det är ingen idé att gå vidare anser dem eftersom de inte vet var i cykeln jag befinner mig. Det är osannolikt att jag skulle vara nedreglerad när jag fortfarande blöder så mkt som jag gör (vissa dagar blir hela toalettstolen röd när jag kissar). De sade att vi får se om jag kan påbörja Prasteron och sedan Synarela längre fram, men då blir det efter sommaren eftersom de stänger om en månad ungefär. Alla dessa veckor och månader med tabletter och spray har alltså varit helt förgäves. Jag får inte ens ett försök på IVF. Jag är så knäckt, håller på att gå ner mig i en djup kris.

Men kära du, åh vad det låter kämpigt:( , känns riktigt ledsamt att läsa det du skriver. Förstår att det är fruktansvärt  för dig. Finns inte så bra ord för tröst, ibland finns inga ord.

Och jag hoppas också vi alla lyckas härinne på något sätt. 

Kommer ihåg du har ägg sen du var 38, stämmer eller? De skulle jag prova med sen, när cykeln stabiliserar sig. Då går du inte genom så lång hormonbehandling.

• shrigley
    Flisan9113 skrev 2017-05-10 09:25:40 följande:
    Hej igen på er alla!

Flisan
    Flisan, förstår dig helt o hållet vad gäller att inte orka umgås med din tvillingsyster.. det hade inte jag heller orkat. Jag orkar inte umgås med många av mina vänner, de har både 2 o 3 barn och vi befinner oss på helt olika planeter. Jag är övertygad om att det säkert kan vara lite "odd" även från deras sida, att de inte vet vad de ska säga... men värst är det förstås för oss som inte lyckas få till det.

Jag har flera 5-6 väninnor som blivit förstföderskor på äldre dar... vi som höll ihop på slutet liksom, nu börjar jag känna mig väldigt ensam. T o m min sambo känner jag inte samma samhörighet med längre, han har ju redan två barn som bor med oss varannan vecka. Jag känner att jag inte glädjas åt dem längre, jag längtar till veckorna de inte är hos oss.. och det ger mig så dåligt samvete att känna så. :(

• shrigley
    smurfen 11 skrev 2017-05-10 13:12:27 följande:

Men kära du, åh vad det låter kämpigt:( , känns riktigt ledsamt att läsa det du skriver. Förstår att det är fruktansvärt  för dig. Finns inte så bra ord för tröst, ibland finns inga ord.

Och jag hoppas också vi alla lyckas härinne på något sätt. 

Kommer ihåg du har ägg sen du var 38, stämmer eller? De skulle jag prova med sen, när cykeln stabiliserar sig. Då går du inte genom så lång hormonbehandling.

Tack Smurf, så hade jag väl också tänkt men när min cykel strular gör den det ordentligt. Förra året, efter mitt första MF i v 11, tog det 5-6 mån innan jag hade ägglossning öht... Jag börjar nog bli gammal och det är därför det strular... Hur ska man kunna göra ivf då när man inte har en cykel? Någon som vet?
  • Flisan9113

Det gör ont i hjärtat på riktigt att se din sorg flöda över i ditt mail.
    Du har haft en tuff utmaning och det är helt okej att få vara knäckt och ledsen.
    Vi finns här när du vill skriva en rad. Lätta på hjärtat.
    En för alla, alla för en.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?