• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Maran73
    Flisan9113 skrev 2017-05-16 12:02:51 följande:

Tjing Smurfen!

Glömde att svara dig, det är många trådar på G, fniss, fniss :o))

Jag tog tag i ditt tips direkt men det visade sig att, JAPP det tar emot kvinnor som är 42 år OM DET ÄR I PAR.... Seriöst.

Jag frågade rakt ut, vad är skillnaden mellan en singel 42 årig kvinna och en kvinna som lever i par? Trött jag blir på diskriminering, jag har ju valt att inte vilja leva med någon halvbra man eller i en halvbra relation och då ska man straffas för det, grrrr. Nä men tänk om jag skulle hitta en halvbra man att gå till Nordic och göra IVF med.

Jag är inne på min 5 behandling nu och ska plocka ägg troligen på fredag.

SUCK! Jäkla skitland... i denna fråga alltså. SÅ märkliga "etiska" principer! Vad fick du för svar??
  • Superfurry

Hej alla! Har lunchpaus nu och hinner skriva! UL gick bra så nu har jag fått direktiv att jag inte alls ska ta 225 utan 450 Gonal F CFC i sitt esse. Först en grej sen en annan. Hur tänker dem? vet ej hur jag ska tänka, det är ok att ta 450 men jag hade hellre velat bli nedreglerad då jag är rädd att mina blåsor igen ska växa ojämnt med så stora doser. Nu är det ju korta metoden vi kör igen och det skulle jag göra pga att jag skulle få mindre dos, alltså läkaren tycket att det var bättre och nu ändrar de sig. Funderar på att skita i det hela nu men vet ej hur jag gör. Blir lite irriterad men samtidigt, det behöver ju inte sluta som sist alltså de kanske växer ok denna gång?
    Å andra sidan de två sista ggr har jag haft mycket ojämnt tillväxt på blåsor som det lutar ju åt att det blir samma nu. Vad göra tjejer! Hjälp!!!

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-05-16 12:42:08 följande:

Hej alla! Har lunchpaus nu och hinner skriva! UL gick bra så nu har jag fått direktiv att jag inte alls ska ta 225 utan 450 Gonal F CFC i sitt esse. Först en grej sen en annan. Hur tänker dem? vet ej hur jag ska tänka, det är ok att ta 450 men jag hade hellre velat bli nedreglerad då jag är rädd att mina blåsor igen ska växa ojämnt med så stora doser. Nu är det ju korta metoden vi kör igen och det skulle jag göra pga att jag skulle få mindre dos, alltså läkaren tycket att det var bättre och nu ändrar de sig. Funderar på att skita i det hela nu men vet ej hur jag gör. Blir lite irriterad men samtidigt, det behöver ju inte sluta som sist alltså de kanske växer ok denna gång?

Å andra sidan de två sista ggr har jag haft mycket ojämnt tillväxt på blåsor som det lutar ju åt att det blir samma nu. Vad göra tjejer! Hjälp!!!

Öööööh.... som du skriver: hur tänker de? Fick du något begripligt skäl till denna "omkastning"??
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-05-16 12:50:26 följande:
    Öööööh.... som du skriver: hur tänker de? Fick du något begripligt skäl till denna "omkastning"??
    Nej! Fick bara träffa sjuksköterskan elelr ja om det är en barnmorska som gör UL men hon bestämmer inte behandlingen.  och hon skulle kolla med läkaren. Men jag skulle ju tillbaka till Malmö så jag fick åka hem och då mailade dem för en timme sedan att jag skulle ta denna dos eftersom de kollade på mina tidigare behandlingar... och att det hade funkat då. Jag vet inte hur jag gör! nu är jag ju inställd på att köra. Orkar inte vänta en månad till.....!

Vad hade ni gjort?
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-05-16 12:58:35 följande:

Nej! Fick bara träffa sjuksköterskan elelr ja om det är en barnmorska som gör UL men hon bestämmer inte behandlingen.  och hon skulle kolla med läkaren. Men jag skulle ju tillbaka till Malmö så jag fick åka hem och då mailade dem för en timme sedan att jag skulle ta denna dos eftersom de kollade på mina tidigare behandlingar... och att det hade funkat då. Jag vet inte hur jag gör! nu är jag ju inställd på att köra. Orkar inte vänta en månad till.....!

Vad hade ni gjort?

Har du mejlat tillbaka och förklarat dina hmm farhågor betr ojämn tillväxt etc, alltså det du beskriver här? Skulle du börja idag m sprutorna?
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-05-16 13:03:41 följande:
    Har du mejlat tillbaka och förklarat dina hmm farhågor betr ojämn tillväxt etc, alltså det du beskriver här? Skulle du börja idag m sprutorna?
    Ja det har jag och ja jag ska starta idag! Sitter på möte nu och kan inte ringa och har loggat in på familjeliv haha. Hoppas jag inte blir ertappad av en kollega. Försöker få tag på sambon som inte svarar de är och handlar möbler till hans jobb och jag gissar att han e busy. Ahhhhhh jäkla CFC!!!!! Jag vill ju ha en bra förklaring till detta. Jag är rädd att sambon kommer att säga att vi ska strunta i det då han har varit riktigt besviken på dem innan och fick lite hopp lite nu när de berättade att de ville sänka dosen pga få bättre kvalitet och mer jämn tillväxt men nu ändrar de sig helt plötsligt!!! De är två olika läkare som har bestämt detta den ena sa 225 o den andra 450 så jag vet inte vad jag ska tycka. Känns sjukt orpoffsigt om de inte ens har pratat med varandra......! Ja jag får se. Det är panik nu vet ej hur jag ska ställa mig till detta då jag var helt beredd på att köra igång NU i sinne, själ och fysisk.. :(
  • Maran73
    Superfurry skrev 2017-05-16 13:25:44 följande:

Ja det har jag och ja jag ska starta idag! Sitter på möte nu och kan inte ringa och har loggat in på familjeliv haha. Hoppas jag inte blir ertappad av en kollega. Försöker få tag på sambon som inte svarar de är och handlar möbler till hans jobb och jag gissar att han e busy. Ahhhhhh jäkla CFC!!!!! Jag vill ju ha en bra förklaring till detta. Jag är rädd att sambon kommer att säga att vi ska strunta i det då han har varit riktigt besviken på dem innan och fick lite hopp lite nu när de berättade att de ville sänka dosen pga få bättre kvalitet och mer jämn tillväxt men nu ändrar de sig helt plötsligt!!! De är två olika läkare som har bestämt detta den ena sa 225 o den andra 450 så jag vet inte vad jag ska tycka. Känns sjukt orpoffsigt om de inte ens har pratat med varandra......! Ja jag får se. Det är panik nu vet ej hur jag ska ställa mig till detta då jag var helt beredd på att köra igång NU i sinne, själ och fysisk.. :(

Ok. Jag skulle skicka ett mejl med "attention" till båda läkare, markera som hög prio (om din mejlserver tillåter) och skriva "jag tänker ta den lägre dosen punkt slut!". För det verkar vara det NI vill??
  • Superfurry
    Maran73 skrev 2017-05-16 13:39:03 följande:
    Ok. Jag skulle skicka ett mejl med "attention" till båda läkare, markera som hög prio (om din mejlserver tillåter) och skriva "jag tänker ta den lägre dosen punkt slut!". För det verkar vara det NI vill??
    Tack Maran för att du skriver och hjälper mig att reda ut tankarna!!! skrivit till de två ggr nu (kan inte spama dem mer men det var bra förslag annars att skriva till båda) och väntar med spänning på svar!! Jag vet ej vad jag vill på ett sätt kör jag gärna 450 OM de kan ge en bra medicinsk förklaring till det annars kör jag 225 som det var bestämt då vi fick en bra förklaring till det. De är läkare och jag ska väl kunna lita på att de ger oss bäst vård? 

Ser också nu att jag har enbart recepet på två sprutor (hämtade bara en då de inte hade fler på apoteket) och tänkte inte alls på att kolla hur mycket de hade skrivit där. Så detta räcker ju inte långt. Då får jag igen kontakta min gyn som inte är här resten av veckan och jag hopaps at han svarar på sina mail ändå så att han kan hjälpa mig med dosen. STRUL mao :O
  • Superfurry

Sorry alla för mycket ego inlägg nu under dagen men som ni förstår så är jag förvirrad och rådvill! 

• Maran73
    Superfurry skrev 2017-05-16 14:15:15 följande:

Sorry alla för mycket ego inlägg nu under dagen men som ni förstår så är jag förvirrad och rådvill! 

Ha ha, no worries! Jag förstår, det KAN ju vara så att de hmm sett fler ägganlag denna gång lr ngt sådant och därför tycker ni ska köra den högre dosen, men då vill man ju VETA det... Grrrrr!
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?