• smurfen 11

ivf / äd 2016/ 2017?

Är i startgroparna för ivf, är nästan 42 år. Försökt naturligt i ca ett och ett halvt år. Inga barn innan. Sambon och jag träffades när vi var 40. Har haft högt prolaktin, pga stress förmodligen, men nu tror jag det är ok., så det plus åldern har såklart spelat roll om det blivit nåt eller ej..Gjort utredning på det mesta utom mina äggledare ( lite konstigt)..Sambons spermier är ok. Får se om ivf funkar annars blir det ev äd...
    Nån över 40 som ska börja ivf? Eller äd inom kort?
    Eller är under behandling?

• Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?
  • Flisan9113
    smurfen 11 skrev 2017-05-10 13:02:21 följande:
    Hej,
    och jag är inte bättre tekniskt heller, fattar inte det med "följa"? Såg du hade gjort det eller försökt men jag fattar inte, så du inte tror jag skiter i det...:)

Citera du, eller bara skriv, vilket som, beror nog lite på vad du vill svara på, nåt specifikt t.ex.

HAr du haft 8, 9 ägg, det är ju bra:), men såklart vill det till att nåt är bra, men då ökar ju chansen i alla fall. jag hade ju bara tre nu, på menopur 375, och det blev ju skit. Får veta imorgon varför :( Verkar som du har bra äggreserv.

Fattar du inte orkar umgås med henne även om det är din syster. Jag har inte ens pratat med min efter detta resultatet förra veckan. Då har ändå min syster fött barn för länge sen...

Vet inte var du bor, men finns det ingen i Sverige klinik alltså du kan gå till? Fattar det som du köpt trepack dock på Storken och vill använda det.
    Ja jag är nöjd med äggen och blastocysterna men de små rakarna ska ju fastna också. Det är det vi "tränar på nu", tillsammans på Yoga, jag och mina blastocyster.
    Bra med äggreserv och det har jag men som jag förstår det är det ju viktigast att det finns ETT, 1, enda vinnar ägg. Eller hur :o)) The Winner takes the all.

Skönt att höra att jag inte är ensam i att stöta bort min syster/folk i denna skrämmande process. Det som är konstigt är att omgivningen verkar helt oförstående...

Jag bor i Malmö och jag får ju inte gå i Sverige då jag är 42 år. Eller hur menar du?

Som du märker så struntar jag i det tekniska nu, heheh och citerar.

Ha en fin onsdag.
  • UndrandeSökare

Shrigley - Man kan sätta in befruktade ägg även om man inte har fungerande menscykel längre tex om man kommit i tidigt klimakterium. Man få då p-pller av en gyn för att få en mensblödning - sen kör man !

Flera i Aten tråden gör så vid ÄD utomlands.

• Flisan9113
    shrigley skrev 2017-05-10 15:13:23 följande:
    Flisan, förstår dig helt o hållet vad gäller att inte orka umgås med din tvillingsyster.. det hade inte jag heller orkat. Jag orkar inte umgås med många av mina vänner, de har både 2 o 3 barn och vi befinner oss på helt olika planeter. Jag är övertygad om att det säkert kan vara lite "odd" även från deras sida, att de inte vet vad de ska säga... men värst är det förstås för oss som inte lyckas få till det.

Jag har flera 5-6 väninnor som blivit förstföderskor på äldre dar... vi som höll ihop på slutet liksom, nu börjar jag känna mig väldigt ensam. T o m min sambo känner jag inte samma samhörighet med längre, han har ju redan två barn som bor med oss varannan vecka. Jag känner att jag inte glädjas åt dem längre, jag längtar till veckorna de inte är hos oss.. och det ger mig så dåligt samvete att känna så. :(
    Skönt att mer än jag känner så här. Jag är inte stolt över mina känslor men nu är det som det är och det viktigaste att jag gör saker jag mår bra av. Alltså väljer jag de jag vill umgås med. Och som du skriver Odd, absolut, klockren beskrivning och som jag skrek till min tvilling, "provad du att gå i mina skor så ska vi se hur präktig du blir av det". Hon har ju ingen jävla aning hur det känns att stå och se på.
    Jag provar att se det som en tillfällighet i mitt beteende.
    Kram på dig.
  • shrigley
    UndrandeSökare skrev 2017-05-10 16:00:08 följande:

Shrigley - Man kan sätta in befruktade ägg även om man inte har fungerande menscykel längre tex om man kommit i tidigt klimakterium. Man få då p-pller av en gyn för att få en mensblödning - sen kör man !

Flera i Aten tråden gör så vid ÄD utomlands.

OK, men då menar du att använta mina obefruktade frysta äggceller? Jag har inga befruktade ägg idag tyvärr.
  • Maran73

Hej på er alla!

Nu är det fart i tråden. Min dominerande känsla när jag läser de sista inläggen är att det är en jäkla tur att sådana här trådar finns, där man kan ösa ur sig och vara helt ärlig! Alla förstår ju precis och har gått igenom exakt samma, eller mkt nära iaf, sak som man själv. Jag har tänkt tankar om andra som blivit gravida som jag inte ens vill tänka på, som jag inte ens vill tala om för er även om ni aldrig kommer träffa mig "IRL".... Det är så svart ibland så man blir (ung som Flisan säger) en Mr Hyde... Vi är bara människor, är nog det jag försöker säga.

Shrigley, är dina bonusbarn insatta i att ni försöker? Om du inte kan vara som vanligt mot dem så är kanske ett alternativ att säga att du har problem just nu som gör att du inte mår så bra och därför kanske kan vara lite konstig ibland (eller ngt). Ev ett skitdåligt förslag, du är välkommen att dissa det. Undrar om du kollat upp att du inte har t ex myom (kan orsaka blödningar) eller hormonella störningar som ställer till det på ngt sätt? Låter verkligen inte kul att blöda i fem veckor... Stor kram från mig, även om det hjälper föga. <3

Smurfen.... gaaaaaaaaaaaaaaaahhhh!!! <3

• UndrandeSökare

Smurfen - Denna gång tog jag allt utom IL-dropp. Jag hoppade det denna gången för det är ett jäkla meck med alla blodprover och droppsättning och resor till Göteborg för varje dropp. Hade hoppats på att klara mg utan det. Men det är tydligt att jag behöver IL iallafall. Så det blir det nästa gång.

Jag använde alla mediciner och IL -dropp vid förra graviditeten 2016, och då såg allt perfekt ut på vul, normalstort embryo, hinnsäck, slemhinna etc men inga hjärtslag. Nu vet vi att inga hjärtslag var troligen på grund av dålig sperma (eftersom AvaRiga upptäckte det på sitt dna framenationstest). Kanske dåligt ägg också? Men nu har jag ju normala embryon i frysen, så

då är ju det problemet fixat.

Jajamensan du kan ta prednisolon i naturlig cykel !

Det gjorde jag under Dr Ds behandling.

Min mencykel är 30dagar. Min ordination var att börja med prednisonlon 5mg tabletter på cd7, 2tabletter på morgonen (dvs 2x5mg=10m) Sen cd17 skulle jag öka till 15mg (10mg på morgonen och 5mg på eftermiddagen.)

Vid graviditet fortsätter man med kortisonet.

Men vid mens så trappar man ner gradvis halvera dosen var 3e dag och sen sluta. Sen börja om igen

nästa cd 7.

Synd att du missade samtalet - hoppas du får veta allt imorgon.

Du får glädjas åt att du känner mig nu istället !

Så fråga på om du har frågor.

Om du tror att immunförsvaret är ditt problem så finns bästa hjälpen i Aten. Life clinic och Serum finns i Aten, de är duktiga.

• UndrandeSökare

Shrigley - Efter du fått ordning på din cykel (eller använt p-piller för att få en blödning )så kan man ju ta upp frysta ägg, tina upp dem, befrukta dem med din makes/sambos sperma (alt. donators sperma) och odla vidare till blastos (femdagars) och sen sätta in ett eller två i dig och frysa resten för framtida försök.

• Superfurry

Hej tjejer!!

Här är det fullt liv ja, 24 inlägg sen jag sist loggade in. Pew ska försöka svara alla, skumläst (lite trött på att läsa nu överlag, sorry! med allt rättande av NP och allt annat sega elever som ska rädda betygen lämnar in när det brinner i knutarna!! men är klar nu snart pew sommarlov sommarlov)

Shigley och Flisan, skoj att ni är mer aktiva nu. Men supertrist med era motgångar!

Shirgley fy för dina blödningar!! Vad händer liksom? Det är inte prasteron så som Undrande nämnde tidigare i tråden? HAr en gynekolog undersök dig för att se? HAr du ändrat något i kosten eller så? Vad trist. Ge inte upp än!! Man ska gå nerför innan man går uppåt och det kommer att sluta blöda nån gång så att du kan köra igång. Men ändå trist att en sådan sak ska hindra!!!

Flisan sådana känslor är helt naturliga. Om du läst och följt tråden s kan du se att alla här har haft en sådan upplevelse!! Det är bara något man får dras med, helt mänskligt! Går hos en kurator nu som har hjälpt mig att bearbeta och acceptera sådana tankar. Hon har fått mig att se det som naturligt eller nja, mänskligt att känna så, men att jag också måste tänka på att livet omkring mig fortsätter och att sådana saker kommer att hända att en nära vän blir gravid att en syster får barn etc etc.. Det är lite typ som när någon dör, man måste fortsätta leva. Men ja så länge vi lever och kämpar med detta så kommer vi att uppleva sådana känslor...

Undrande: kan verkligen känna din frustation genom dina inlägg. Vad hände där? Det gick ju så bra för dig. Men du har fler embryon i frysen, visst, kan det trots  PGS ändå ha varit en "nitlott" alltså att det gick fel någonstans och at tdet behöver inte betyda att nästa som får bra score i PGS också misslyckas? Tänker jag, det var väl så att PGS var tillförlitligt men inte vattentät?

Smurfen: attans att du missade samtalet! Jag gick faktisk in för att se om du hade fått svar. Har tänkt på dig då jag själv startar snart med min behandling...

Maran: hur är det med dina spottings? 

Hoppas jag inte glömde någon :)

Ego: var hos gyn som var väldigt hjälpsam. Fick dessvärre inte prednisolon då han var, som jag förväntade mig, helt oventandes om detta med immunproblematiken. Vännen i Bilbao hade frågat på en Farmacia ;) men de hade inte riktigt fattat vad hon ville ha så hon gav upp. Så där blir det inget heller.... Men jag fick Trombyl utskrivet av gyn, så alltid nåt! Och så blev det en till rispning/priming av livmodern så nu är jag redo. Så fort mensen kommer kör vi igång. är så rädd att den låga dosen inte ska ge några ägg alls, men å andra sidan så nöjer jag mig med med två-tre ifall de är bra och blir befruktade och delar sig. Jag är så nöjd med det, faktisk!!!! JAg kan inte få fler ändå så de få jag får ska vara bra (har bestämt detta och cashar ut massor från karmabanken inför denna försök) :)

Superlångt inlägg hoppas ni orkar läsa den för det gör inte ens jag haha.... :)

kram alla kämpar!!

• UndrandeSökare

Superfurry - Har pratat med Dr D och Serum och båda verkar anse att det var mitt knäppa immunförsvar som orakade detta. Så nästa gång i höst blir det mer mediciner.

• Flisan9113

God morgon Girls!
    Tack för att ni finns, ni har blivit den "familj" jag saknar under denna dränerade process som ingen utomstående förstår/vill förstå. Om jag inte riktigt svara alla i tråden så är det för att jag inte FATTAR hur man gör...
    Jag kan se att vi alla har våra hinder att ta oss igenom eller över.
    UndrandeSökande och Shigley ni kämpar med något som är lite obekant för mig och det verkar vara väldigt avancerat och tufft process. En stor puff till er. Inte för att något lidande är bättre eller sämre än någons men jag kan se att mitt lilla helvete är något mer skonsammare.
    Maran: Japp här händer det saker Flört
    Smurfen: Jag undrar om du vet någon klinik som tar emot 42 åriga kvinnor i södra Sverige?
    Superfurry: Absolut orkar jag läsa ditt inlägg.

Ha en fin fredag på er alla.
Svar på tråden ivf / äd 2016/ 2017?