• Svar på tråden BF JULI 2017
  • Newbie84

Mitt barn låtsas kräks och leker att hans bilar är sjuka. Han vet att det är en bebis i magen. Har inte julpyntar och inte köpt en enda julklapp. Är så osugen på jul, men förhoppningsvis så får det dagarna att gå lite snabbare :)

Tänkte försöka köpa på nätet så mycket som går i år. Får ta igen nästa år och hitta på massa skoj. Min sambo är hjälpsam och de hittar på saker när jag inte orkar tex bio, lekland, lite pepparkaksbak osv för att vardagen ska bli så "normal" som möjligt. Vi åker nog på nån längre resa i höst och så får vi försöka hitta på kul saker så att barnet mitt inte bara förknippar bebisen med något negativt. Men det gnager på samvetet som sjutton.

• Newbie84
    marretiin skrev 2016-12-11 19:26:20 följande:

Fy för att inte ha en förstående chef :-/.

Hon skrev typ att d är bara o bita ihop så i morron måste jag släpa mig till jobbet ända fast jag är helt orkeslös o är glad om jag kan äta ett mål på dagen. Idag blev d potatisbullar...suck

Men stackare! Tyvärr är det många som inte förstår hur jobbigt det är både fysiskt och psykiskt :( kan du bli sjukskriven helt eller delvis några veckor av läkare?
  • Summerchild

Jag är bf 31 juli men om det går bra visar kanske vul nästa vecka... riktigt osäkert än... men jag hoppas för annars blir min jul förstörd

• Delilah2001

Lider med er som är så illamående!

Är i vecka 9 nu, mår lite illa ibland, särskilt när jag är hungrig, men inte så farligt. Med ettan mådde jag inte illa en enda gång, med tvåan mådde jag illa konstant mellan vecka 10 - 16, om jag inte minns fel.

Trött är jag, och har väldigt svårt för lukter. Dessutom har jag haft ett hemskt humör senaste tiden. Gråter och är arg, som värsta pmsen. I morse hade min sambo skalat kokt ägg, och det luktade vidrigt. Jag överreagerade och började gråta för att jag tyckte att han var oförstående när jag klagade på lukten. Typiskt mig nu i helgen har varit att jag blivit arg för småsaker och sen fått dåligt samvete och storgråtit.

Det beteendet är verkligen inte likt mig. Måste väl vara hormoner?

Tror att sambon och barnen tycker det ska bli skönt att gå till jobb respektive skola i morgon efter denna helgen...

• Joline84
    Delilah2001 skrev 2016-12-11 22:19:37 följande:

Lider med er som är så illamående!

Är i vecka 9 nu, mår lite illa ibland, särskilt när jag är hungrig, men inte så farligt. Med ettan mådde jag inte illa en enda gång, med tvåan mådde jag illa konstant mellan vecka 10 - 16, om jag inte minns fel.

Trött är jag, och har väldigt svårt för lukter. Dessutom har jag haft ett hemskt humör senaste tiden. Gråter och är arg, som värsta pmsen. I morse hade min sambo skalat kokt ägg, och det luktade vidrigt. Jag överreagerade och började gråta för att jag tyckte att han var oförstående när jag klagade på lukten. Typiskt mig nu i helgen har varit att jag blivit arg för småsaker och sen fått dåligt samvete och storgråtit.

Det beteendet är verkligen inte likt mig. Måste väl vara hormoner?

Tror att sambon och barnen tycker det ska bli skönt att gå till jobb respektive skola i morgon efter denna helgen...

Det är helt klart hormoner. Jag känner själv av det väldigt mycket nu. Har varit irriterad på barnen och gråtit över allt o inget. Du ska inte ha dåligt samvete. Förklara för familjen vad det beror på, om dem inte redan vet. Illamående har inte jag heller besvärats av, varken tidigare graviditeter eller nu. Det bara finns där i bakgrunden, men det håller sig oftast borta. Väldigt skönt, då det måste vara hemskt att inte kunna äta och få energi, som verkligen går åt nu.
  • Beebii

Här är en till hormonell! För mig är mitt beteende och hur jag mår denna graviditet helt olikt mig. Mina andra två barn hade jag lite illamående första 3 mån men aldrig så här. Har ännu inte kräkts men det ligger i halsen och jag har svårt att se/tänka/lukta på mat. Kött gått bara inte. Fiskrätter funkar bättre och kalla saker... blä blä blä. 10 fulla veckor på onsdag så 2 veckor kvar av detta bara...hoppas jag....max....

• FrökenMp

När dom säger att det blir "säkrare" efter vecka 12, menar dom vecka 12 som från vecka 11+0 eller 12+0?

Är i vecka 10+3 nu men tycker tiden går så långsamt veckorna vecka 12:)

Är dock orolig eftersom mina symptom minskat sen vecka 8 typ och nu känner jag nästan ingenting..

• LillaJag06

Ska på ultraljud idag och känner mig lite nervös. Drömde att jag bara inbillat mig haha.
    Mår fortfarande lika dåligt. Trött som få och mår fortfarande lika illa. Äter lergigan och fick öka dosen. Tack gode Gud för den. Jag har inte spytt iaf och tur det då jag har kräkfobi.
    Åt lite igår, annars dricker jag mest sockerdricka. Kan tillväga att jag aldrig dricker läsk annars så det är något jag fått för mig haha.

• Wooden
    FrökenMp skrev 2016-12-12 07:31:08 följande:

När dom säger att det blir "säkrare" efter vecka 12, menar dom vecka 12 som från vecka 11+0 eller 12+0?

Är dock orolig eftersom mina symptom minskat sen vecka 8 typ och nu känner jag nästan ingenting..

Jag tänker/tror att det är från 12 fullgångna veckor, dvs 12+0. Men det kanske finns någon som vet säkert? 
    Tiden går oerhört långsamt ja! Jag är i 8+3 (enligt typ egen gissning). Ska på inskrivning idag och HOPPAS verkligen jag får boka ett ultraljud!
  • Wooden
    FrökenMp skrev 2016-12-12 07:31:08 följande:

Tänk dock på att vecka 12/13 inte är någon magisk gräns. Förstår hur du menar och förstår verkligen oron över att symptomen minskat. Men för varje vecka som går minskar ju risken för missfall även om riskerna blir betydligt mindre från ca dom veckorna eftersom viktiga tillväxtgrejer ska vara avklarade då, tex att hjärtat ska bildas och moderkakan ska börja försörja barnet med energi. Det är pga dessa händelser som risken för mf är störst i början. Men missfall kan man ju faktiskt få genom hela graviditeten. Njut så mycket du kan. Så länge vi inte fått konstaterade mf är vi ju gravida! :)
Svar på tråden BF JULI 2017