• Anonym (Lillan)

Lesbisk mamma

Min mamma har kommit ut som lesbisk, hon lämnade min pappa för en kvinna. Det gör så ont, pappa mår så dåligt. Jag kommer aldrig att kunna förlåta henne, finns inte en chans. Jag gråter över det varje dag. Och mamma hör av sig varje dag att hon vill prata med mig och förklara. Att jag ska ge henne en chans och inte ignorera henne för det som har hänt. Min tvillingsyster vill inte ens höra talas om det, hon har blockat mamma överallt. Precis överallt,vilket har resulterat i att mamma är jätte ledsen.

• Svar på tråden Lesbisk mamma
  • Anonym (Lillan)

Mamma tycker att pappa inte ska ta ut hans hat på henne framför oss. Hon skrev också på farsdag grattade honom och skrev att lillan ville träffa honom.

neverpreggo skrev 2016-11-16 21:13:29 följande:

Ja, var har hon fel i det? Din syster är allt som hon har just nu...

Skulle nog även känna mig jäkligt besviken om jag som mamma inte uppfostrat mina barn till att vara mindre trångsynta, för vad sjutton spelar det för roll vilket kön person som hon lämnat för är? Ingen. Det är fortfarande sorg över ett uppbrott och det kommer i vågor.

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 20:32:54 följande:

Detta hände för ett tag sedan men det är när vi fick veta vem hon var med som det blev såhär. Sen bråkade min syster med henne så började ogilla henne då.

Så de gick isär för ett tag sen, men det är först nu som ni börjat behandla er mamma så här? Är det för att det nu blev så definitivt, att de inte kommer bli tillsammans igen? Vad tycker du att din mamma skulle ha gjort, levt med en man som hon inte längre älskar och vara olycklig? Eller skilja sig men sen leva ensam resten av livet? Skulle du vilja leva så?
  • Anonym (Lillan)

Hon får göra precis som hon vill. Jag orkar inte. Men vill inte jag träffa henne så är det så pappa sa att hon kan inte tvinga mig. Och att stå utanför dörren och gråta utanför pappas dörr är bara fel. Ja det är nu det kom.

Anonym (?) skrev 2016-11-16 21:28:30 följande:

Så de gick isär för ett tag sen, men det är först nu som ni börjat behandla er mamma så här? Är det för att det nu blev så definitivt, att de inte kommer bli tillsammans igen? Vad tycker du att din mamma skulle ha gjort, levt med en man som hon inte längre älskar och vara olycklig? Eller skilja sig men sen leva ensam resten av livet? Skulle du vilja leva så?

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:23:55 följande:

Mamma tycker att pappa inte ska ta ut hans hat på henne framför oss. Hon skrev också på farsdag grattade honom och skrev att lillan ville träffa honom.

Din mamma verkar väldigt klok. Jag förstår att det är lätt att välja att ta parti för din pappa som mår dåligt men han beter sig verkligen inte ok när han lägger sin ilska och sorg på er. Det var fint av din mamma att skriva till honom på fars dag tycker jag!
  • Anonym (Lillan)

Min syster har blockerat mamma överallt. Det har inte jag gjort. Men min syster vill det för hon kommenterade en bild på oss och det tyckte hon var jobbigt.

Anonym (?) skrev 2016-11-16 21:28:30 följande:

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:32:23 följande:

Hon får göra precis som hon vill. Jag orkar inte. Men vill inte jag träffa henne så är det så pappa sa att hon kan inte tvinga mig. Och att stå utanför dörren och gråta utanför pappas dörr är bara fel. Ja det är nu det kom.

Nej, hon kan inte tvinga dig men om din pappa betedde sig som en bra förälder i det här skulle han uppmuntra dig att träffa henne istället för att försöka få dig att låta bli. Det är klart att din mamma blir ledsen, det tror jag att du också skulle bli om de du älskade mest plötsligt vägrade träffa dig och prata med dig.
  • Anonym (Lillan)

Hon skrev ett jätte fint sms måste jag erkänna. Min pappa är förbannad och orkar inte ens vara hemma han ville dö säger han. Min mamma försöker få mig att bowla med henne efter jobbet, eller äta med henne efter pläderingen.

Anonym (?) skrev 2016-11-16 21:32:55 följande:

Din mamma verkar väldigt klok. Jag förstår att det är lätt att välja att ta parti för din pappa som mår dåligt men han beter sig verkligen inte ok när han lägger sin ilska och sorg på er. Det var fint av din mamma att skriva till honom på fars dag tycker jag!

• Anonym (Lillan)

Hon stod vid dörren och grät. Tycker hon kunde berätta för oss att hon gillade bara tjejer för många år sedan. Varför göra det nu?

Anonym (?) skrev 2016-11-16 21:36:37 följande:

Nej, hon kan inte tvinga dig men om din pappa betedde sig som en bra förälder i det här skulle han uppmuntra dig att träffa henne istället för att försöka få dig att låta bli. Det är klart att din mamma blir ledsen, det tror jag att du också skulle bli om de du älskade mest plötsligt vägrade träffa dig och prata med dig.

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:44:06 följande:

Hon stod vid dörren och grät. Tycker hon kunde berätta för oss att hon gillade bara tjejer för många år sedan. Varför göra det nu?

Hon kanske inte har förstått det själv förrän nu. Hon kanske är bi, har ni pratat med henne om det? Jag har en kompis som alltid haft killar och bara varit intresserad av killar tills hon en dag träffade en tjej som vände upp och ner på hela hennes värld. Om man hade frågat henne innan det om hon var lesbisk hade hon bara skrattat åt en och sagt nej, men sen slog det ner som en blixt när hon träffade tjejen som hon nu är lyckligt gift med.
  • Anonym (Fija)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 21:42:26 följande:

Hon skrev ett jätte fint sms måste jag erkänna. Min pappa är förbannad och orkar inte ens vara hemma han ville dö säger han. Min mamma försöker få mig att bowla med henne efter jobbet, eller äta med henne efter pläderingen.

Du är fortfarande väldigt ung, och jag förstår att det verkligen inte är lätt att acceptera dina föräldrars skilsmässa. Jag tror inte jag hade tagit det särskilt bra jag heller, när jag var i din ålder. 

Men jag vill också berätta en annan sak för dig. Nämligen att din mamma älskar dig och dina syskon mer än något annat. Om mitt barn behandlat mig på det sätt ni gör mot din mamma, så vet jag inte om jag hade orkat med det. Att ens barn vänder sig emot en, är nog det värsta man kan uppleva som förälder.

Så tänk efter vad du gör, och hur du behandlar din mamma. Jag förstår att det inte är lätt, men ge henne en chans. Hon har lämnat sitt äktenskap - som miljoner kvinnor och män har gjort före henne. Sedan har hon träffat en ny kärlek  - precis som mängder av andra personer också har gjort. Enda skillnaden mellan henne och majoriteten, är att hon har träffat någon av samma kön. Det gör henne varken bättre eller sämre. Sin sexualitet är inget man väljer. 

Så försök att ge din mamma en chans. Det finns de som har riktigt usla mammor. Mammor som knarkar. Slår sina barn. Eller som bara struntar i dem. En sådan mamma har inte du. Du har en mamma som älskar dig, och gör allt hon kan för att försöka få dig att ha kontakt med henne. 

Sedan är det heller inte rätt av din pappa att dra in er i sina egna problem. Självklart har han rätt att vara ledsen, men ni barn har rätt att ha kontakt med båda era föräldrar. Ni ska inte behöva välja sida. Din mamma har skilt sig från er pappa - inte från er barn. 
Svar på tråden Lesbisk mamma