• Anonym (Lillan)

Lesbisk mamma

Min mamma har kommit ut som lesbisk, hon lämnade min pappa för en kvinna. Det gör så ont, pappa mår så dåligt. Jag kommer aldrig att kunna förlåta henne, finns inte en chans. Jag gråter över det varje dag. Och mamma hör av sig varje dag att hon vill prata med mig och förklara. Att jag ska ge henne en chans och inte ignorera henne för det som har hänt. Min tvillingsyster vill inte ens höra talas om det, hon har blockat mamma överallt. Precis överallt,vilket har resulterat i att mamma är jätte ledsen.

• Svar på tråden Lesbisk mamma
  • Anonym (Rut)

o vad exakt ts r det du skulle vilja mamma gjorde nu? gick tillbaks till er? levde olycklig? inget skulle bli som tidigare. Nogonsin. E de inte huvudsaken alla lever o ni gr det besta av allt? tala med din mamma fr guds skull...

• Lord Hans
    sextiotalist skrev 2016-11-16 12:26:51 följande:
    Skrev jag någonstans att de inte har rätt att må som de mår. Jag skrev att det är helt OK att sörja och att vara arg, dvs som jag ser det så bekräftade jag att deras känslor var rätt. Ingenstans skrev jag att deras känslor var fel. Hur fick du till det. Jag skrev tom att man behöver gå igenom detta.
    Jag skrev att det var helt OK att pappan mådde dåligt.
    Däremot så vänder jag mig emot att pappan använder barnen som tröst. Och även (som jag förstår det) lägger över hela skulden på mamman.
    Hela skulden ligger ju på mamman, 100 procent. Det är hon som har lämnat på helt egna grunder.
  • Dorian Ertymexx
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 09:33:03 följande:
    Min mamma har kommit ut som lesbisk, hon lämnade min pappa för en kvinna. Det gör så ont, pappa mår så dåligt. Jag kommer aldrig att kunna förlåta henne, finns inte en chans. Jag gråter över det varje dag. Och mamma hör av sig varje dag att hon vill prata med mig och förklara. Att jag ska ge henne en chans och inte ignorera henne för det som har hänt. Min tvillingsyster vill inte ens höra talas om det, hon har blockat mamma överallt. Precis överallt,vilket har resulterat i att mamma är jätte ledsen.
    Nu har jag inte haft tid att ögna igenom hela tråden, så ursäkta om jag upprepar vad som redan skrivits - men exakt vad är det du inte kan förlåta henne? Att hon inte vill leva resten av sitt liv i en lögn? Att hon inte vill vara olycklig? Att hon vill få vara sig själv och inte vad hon tvingats vara av ett oförstående samhälle?

Jag förstår att det smärtar din far, och det är tråkigt att han lider, men hon kunde lika lite fortsätta vara ihop med honom som du kunde vara ihop med någon du inte attraheras av (längre) för att det "förväntas" av dig. Hon har, precis som du, bara ett liv. Hon har ägnat en stor del av det livet åt att föda dig och din syster, att ta hand om er. Och nu förväntar du dig att hon ska leva vidare i en lögn? Det är inte schysst, tycker jag. Hon är en egen individ, inte en bakgrundsperson för din livshistoria. Precis som du säkert gjort saker hon inte tyckt om, men accepterat, borde du göra likadant tillbaka. Du måste inte gilla det hon gör, men du är skyldig henne att åtminstone lyssna på henne!
    Politiskt korrekt. Vuxenspråk för du är dum.
  • Dorian Ertymexx
    Lord Hans skrev 2016-11-17 16:44:57 följande:
    Hela skulden ligger ju på mamman, 100 procent. Det är hon som har lämnat på helt egna grunder.
    Om hon är helt lesbisk, så är faktiskt skulden på samhället. Hade hon växt upp i ett tolerant samhälle där man får vara lesbisk hade hon knappast försatt sig i en livslögn i så många år. Klart, då hade TS inte funnits, men...
  • Dorian Ertymexx
    monkees skrev 2016-11-17 08:39:17 följande:
    Jag skulle säga till min pappa: -"Pest eller kolera osv MEN nog vore det väl ännu värre om hon lämnade dig för en annan man"?
    "Eller att hon fortsätter leva med dig olycklig och ensam, medan hennes enda liv sakta tynar bort år för år."
  • Lord Hans
    Dorian Ertymexx skrev 2016-11-17 16:49:41 följande:
    Om hon är helt lesbisk, så är faktiskt skulden på samhället. Hade hon växt upp i ett tolerant samhälle där man får vara lesbisk hade hon knappast försatt sig i en livslögn i så många år. Klart, då hade TS inte funnits, men...
    Losers skyller på samhället när modet inte räcker till. Man har alltid ett eget val.
  • Anonym (Bikille)

Jag förstår att du (ts) är besviken på din mor. Men sexuell läggning är något man inte styr över. Din mot har mor har med stor sannolik mått otroligt dåligt över att leva i en livslögn under väldigt lång tid.

Det kan ta väldigt lång tid innan man inser att man inte är heterosexuell. Hon har med all säkerhet inte planerat det här. Men man styr inte över vem man tänder på eller blir kär i. Lägg inte nån skuld på din mor.

Jag hoppas att du kommer till insikt om att läget är som det är, att det inte var bättre att leva i en livslögn.

Din mor är fortfarande exakt samma person som hon alltid varit, som alltid har ställt upp på dig, som älskar dig. Hon har inte ändrats, det är bara att du kommit till kännedom om hennes sexuella preferenser.

Skicka ett sms att du är ledsen och att du behöver lite tid att smälta detta. Men bränn inga broar.

• Anonym (Lillan)

Jag kommer ta bort den här tråden är inte kul att bli anklagad faktiskt. Det finns många ungdomar och så fort man startar en tråd så är den fejk och ingen tror en. Bäst att vara ensam och bära på detta.

• Anonym (?)
    Anonym (Lillan) skrev 2016-11-17 18:58:00 följande:

Jag kommer ta bort den här tråden är inte kul att bli anklagad faktiskt. Det finns många ungdomar och så fort man startar en tråd så är den fejk och ingen tror en. Bäst att vara ensam och bära på detta.

Oavsett vad du väljer att göra så hoppas jag att du fått lite nya tankar av de seriösa svar du fått.
Svar på tråden Lesbisk mamma