Anonym (Lillan) skrev 2016-11-16 09:33:03 följande:
Min mamma har kommit ut som lesbisk, hon lämnade min pappa för en kvinna. Det gör så ont, pappa mår så dåligt. Jag kommer aldrig att kunna förlåta henne, finns inte en chans. Jag gråter över det varje dag. Och mamma hör av sig varje dag att hon vill prata med mig och förklara. Att jag ska ge henne en chans och inte ignorera henne för det som har hänt. Min tvillingsyster vill inte ens höra talas om det, hon har blockat mamma överallt. Precis överallt,vilket har resulterat i att mamma är jätte ledsen.
Nu har jag inte haft tid att ögna igenom hela tråden, så ursäkta om jag upprepar vad som redan skrivits - men exakt vad är det du inte kan förlåta henne? Att hon inte vill leva resten av sitt liv i en lögn? Att hon inte vill vara olycklig? Att hon vill få vara sig själv och inte vad hon tvingats vara av ett oförstående samhälle?
Jag förstår att det smärtar din far, och det är tråkigt att han lider, men hon kunde lika lite fortsätta vara ihop med honom som du kunde vara ihop med någon du inte attraheras av (längre) för att det "förväntas" av dig. Hon har, precis som du, bara ett liv. Hon har ägnat en stor del av det livet åt att föda dig och din syster, att ta hand om er. Och nu förväntar du dig att hon ska leva vidare i en lögn? Det är inte schysst, tycker jag. Hon är en egen individ, inte en bakgrundsperson för din livshistoria. Precis som du säkert gjort saker hon inte tyckt om, men accepterat, borde du göra likadant tillbaka. Du måste inte gilla det hon gör, men du är skyldig henne att åtminstone lyssna på henne!