• Sthlmsthlm

Vi som är gravida efter ÄD 2017

Hej!
    Jag tjuvstartar en tråd för oss som är nyligen gravida efter äggdonation med BF under andra halvan av 2017.

Hoppas jag får sällskap!

• Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017
  • Maran73
    Ash74 skrev 2018-08-24 16:57:14 följande:

Hej allihop! Grattis Mamma D till er flicka!! Vad skönt att det gick bra trots mjälten! Tack för era fina svar på min tidigare fråga om igångsättning. Vi blev igångsatta i söndags och vårt lilla underverk slank ut i måndags eftermiddag. Igångsättningen gjordes med 5 doser cytotec (prostaglandin) som skulle få igång värkarna. vi gav oss efter sista dryckdosen ut på långpromenad vilket var bra! höll oss ute så länge det gick. vid läkarundersökningen var jag 5 cm öppen o hinnorna punkterades. En kvart senare var underverket född! så att ta hål på hinnorna sätter verkligen fart på förloppet. CTGn var däremot väldigt störande tycker jag o registrerade inte alls de värkar jag kände.

En liten gosse fick vi som är pigg o äter konstant. amningen har kommit igång bra. massor med hälsningar till er alla!

Stort stort grattis!!! Vilken underbar känsla det är, njuuuut! <3
  • Sjuttiosjuan

Hej allihop! Grattis Mamma D till er flicka!! Vad skönt att det gick bra trots mjälten! Tack för era fina svar på min tidigare fråga om igångsättning. Vi blev igångsatta i söndags och vårt lilla underverk slank ut i måndags eftermiddag. Igångsättningen gjordes med 5 doser cytotec (prostaglandin) som skulle få igång värkarna. vi gav oss efter sista dryckdosen ut på långpromenad vilket var bra! höll oss ute så länge det gick. vid läkarundersökningen var jag 5 cm öppen o hinnorna punkterades. En kvart senare var underverket född! så att ta hål på hinnorna sätter verkligen fart på förloppet. CTGn var däremot väldigt störande tycker jag o registrerade inte alls de värkar jag kände.

En liten gosse fick vi som är pigg o äter konstant. amningen har kommit igång bra. massor med hälsningar till er alla!

Grattis!! Och en liten kille:) Det var ett tag sen i den här tråden! Skönt att allt gått bra. Vet att det låter som en klyscha men NJUUUT det är så mysigt med spädis:)
  • Mamma DA

Grattis till dig oxå, helt fantastiskt. Känslan är verkligen obeskrivlig. Njut nu av ert underverk. Kram
  • GrodanS77

Grattis till er som fått precis! Härligt! Kul med en kille också! Har ju varit mest tjejer som fötts nu.

Här flyter det på bra. Hon äter och frodas och följer kurvorna fint. Vägrar fortfarande napp och flaska men har tack o lov börjat sova lite längre på nätterna. Är för det allra mesta glad, jollrar och skrattar. En liten pratkvarn är det.

• KajsaK

Stort grattis till MammaDA och Ash74! <3

Här är det full rulle! Lillan masar sig fram för fullt sen en tid och fort går det! Vem behöver träna på gym liksom när man har henne att hålla koll på :)

Hon har haft sin första förkylning vilket var jobbigt nattetid. Sen fick vi åka till vc och ta bort en fästing som bitit sig fast i hennes öra, fyyyy farao så äckligt! Får panik av såna kryp! Så ni som har katt å hund och är i skogen mkt, kolla era små!

Vi började ju med smakprover när hon va 4 månader vilket gjort att hon inte bajsar lika ofta, tidigare varje dag, nu har hon inte bajsat på sex dagar... har slutat med proverna nu några dagar och ger plommonpure och ammar men det kommer inget bajs... tips? Hon pruttar mkt, känns inte hård om magen, men vaknar och verkar ha ont på natten.

Hon sover ff dåligt, vaknar minst tre ggr/natt och ska äta, och vaknar där emellan och skriker, så min sömn är typ obefintlig, är som en zombie på dagarna...

Tips för hennes mage? Bör man ringa BVC eller är det vanligt att det blir så här när de små börjar äta annat än bröstmjölk? Eller det förstår jag ju att det blir knas i magen på dem, men bajsuppehåll på en vecka?

• Maran73
    KajsaK skrev 2018-09-06 10:16:21 följande:

Stort grattis till MammaDA och Ash74! <3

Här är det full rulle! Lillan masar sig fram för fullt sen en tid och fort går det! Vem behöver träna på gym liksom när man har henne att hålla koll på :)

Hon har haft sin första förkylning vilket var jobbigt nattetid. Sen fick vi åka till vc och ta bort en fästing som bitit sig fast i hennes öra, fyyyy farao så äckligt! Får panik av såna kryp! Så ni som har katt å hund och är i skogen mkt, kolla era små!

Vi började ju med smakprover när hon va 4 månader vilket gjort att hon inte bajsar lika ofta, tidigare varje dag, nu har hon inte bajsat på sex dagar... har slutat med proverna nu några dagar och ger plommonpure och ammar men det kommer inget bajs... tips? Hon pruttar mkt, känns inte hård om magen, men vaknar och verkar ha ont på natten.

Hon sover ff dåligt, vaknar minst tre ggr/natt och ska äta, och vaknar där emellan och skriker, så min sömn är typ obefintlig, är som en zombie på dagarna...

Tips för hennes mage? Bör man ringa BVC eller är det vanligt att det blir så här när de små börjar äta annat än bröstmjölk? Eller det förstår jag ju att det blir knas i magen på dem, men bajsuppehåll på en vecka?

Hallå hallå! Jobbigt med magen.. Vet iaf att bajsvanorna helt klart kan förändras när man börjar introducera vanlig mat. Och att det kan gå en vecka men om det förändras över en natt börjar man ju undra.. Iaf, ring BVC tycker jag, de har ju stenkoll på sånt här och är bra på att lugna en. Andra tips: kolik/babymassage sätter fin fart på vår lilla unges mage! I princip alltid kommer det en bajsblöja efter några timmar. Har slutat med daglig massage för några månader sedan men tar till det om jag tycker att bajset gömmer sig för länge. Annars skulle jag köpa Laktulos lösning på apoteket och ge, är ju helt vanligt mjölksocker. Nuförtiden verkar det godkänt även f bebisar, finns iaf dosering för barn under 1 år i Fass. 5 ml som kan blandas ut m ngt mos eller vätska.

Här rullar det på, började jobba i måndags vilket känns ok för det mesta även om det är jobbigt att gå på morgonen eller när man hör henne gråta el gurgla i bakgrunden i mobilen. Men går inte och deppar på kontoret så att säga. Jobbigt är dock brösten, mjölkstockningen kom som ett brev på posten. Urk! Men mkt värme och att mannen kommer med bebis t kontoret en gång per dag framöver, samt mkt amning övrig tid, kommer nog lösa det hela hoppas jag. I maj är det min tur att vara hemma några månader till. <3
  • KajsaK

Halloj alla hoppas allt är bra! Var så tyst här i tråden :)

Lillan bajsar nu ca 1ggr/vecka sen vi började med smakportioner, jag ammar ff var 3:e timma dygnet runt. Hon verkar inte lida av att inte bajsa så ofta utan det är full fart och alltid glad. Nu sen nå dagar har hon dock kommit in i nån gnäll fas, grinig och mammig mest kvällstid. Undrar när de små brukar börja sova ?hela? nätter??

Hur går det att jobba nu Aran? Vant dig vid att inte ha lillan runt dig på dagarna? Och hur går det med mjölkstockningen, har den gett med sig?

Hur ska ni andra göra med mammaledighet? Hur länge ska ni va hemma? Jag funderar på att vara hemma 1,5 år.

Kram på er!

• Sjuttiosjuan
    KajsaK skrev 2018-10-05 14:51:54 följande:

Lillan bajsar nu ca 1ggr/vecka sen vi började med smakportioner, jag ammar ff var 3:e timma dygnet runt. Hon verkar inte lida av att inte bajsa så ofta utan det är full fart och alltid glad. Nu sen nå dagar har hon dock kommit in i nån gnäll fas, grinig och mammig mest kvällstid. Undrar när de små brukar börja sova ?hela? nätter??

Hur går det att jobba nu Aran? Vant dig vid att inte ha lillan runt dig på dagarna? Och hur går det med mjölkstockningen, har den gett med sig?

Hur ska ni andra göra med mammaledighet? Hur länge ska ni va hemma? Jag funderar på att vara hemma 1,5 år.

Kram på er!

Heeej!

Ja, varit lite tyst här men kul med lite uppdateringar:)

Vår tjej blir ju 4 mån snart och hon är en glad och nöjd tjej som sällan tjurar. Jag hade ju ingen mjölk så hon lever på ersättning och får för mig att dom står sig lite längre på det? Hon äter typ var 4:e timme nu och kan sova upp till 5 h i taget på natten. Så jag har liksom inte upplevt nån trötthet på dagarna utan tycker jag får sova fullt tillräckligt på nätterna.

Jag är ju egenföretagare så mammaledigt ett år skulle nog inte funka för mig. Jag ska börja jobba en dag i v nu fr.o.m. nästa v och då får lillan vara hemma med farmor:)

Kul att höra ifrån dig Kajsa, har hösten kommit på riktigt till er nu? Så svårt att veta vad man ska klä på dom små liven! Idag hade vi 15 grader här, superskönt!

Kram
  • KajsaK
    Sjuttiosjuan skrev 2018-10-05 17:38:45 följande:

Heeej!

Ja, varit lite tyst här men kul med lite uppdateringar:)

Vår tjej blir ju 4 mån snart och hon är en glad och nöjd tjej som sällan tjurar. Jag hade ju ingen mjölk så hon lever på ersättning och får för mig att dom står sig lite längre på det? Hon äter typ var 4:e timme nu och kan sova upp till 5 h i taget på natten. Så jag har liksom inte upplevt nån trötthet på dagarna utan tycker jag får sova fullt tillräckligt på nätterna.

Jag är ju egenföretagare så mammaledigt ett år skulle nog inte funka för mig. Jag ska börja jobba en dag i v nu fr.o.m. nästa v och då får lillan vara hemma med farmor:)

Kul att höra ifrån dig Kajsa, har hösten kommit på riktigt till er nu? Så svårt att veta vad man ska klä på dom små liven! Idag hade vi 15 grader här, superskönt!

Kram

Oj snart 4 månader! Ja tiden går fort alltså! Vår tös är 7 månader nu :) ok, ja jag får också för mig att dom står sig längre på det, så skönt att du får sova, jag känner mig helt död på mornarna, hinner som inte somna riktigt innan hon vaknar och ska äta :/ men ska försöka börja med ersättning på kvällen och se om det funkar.

Ok, ja då förstår jag det är svårt att va hemma. Sambon är också egen företagare så han kommer inte va pappaledig så mkt.

Japp här har hösten varit ett tag nu och vissa nätter några minusgrader. Snöade här om dagen också, Burr! Är ingen vintergillare, hösten kan va ok med friskare luft, men hellre sol och värme än snö och kyla :/

Ja det är svårt det där med kläder, är dom för varm, för kall... man får känna efter lite. Jättesvårt!

Kram
  • Maran73
    KajsaK skrev 2018-10-05 14:51:54 följande:

Kram på er!

Hallå där! Till dig och alla andra. Glad Fick en lugn stund på jobbet, vilket man sällan får hemma nu för tiden, haha. På kvällarna orkar jag bara läsa i trådar och skriver sällan. Men tänkt svara lääänge. Nu så! Ang sömnen så kan jag meddela att vårt hjärtegryn börjat sova hela nätter sedan någon månad tillbaka (dvs runt 9 månader), men det är inte varje natt utan händer bara då och då. Vanligtvis vaknar hon och vill bli flyttad till vår säng, eller bara lugnad, en el flera ggr per natt. Detta är dock "hörsägen" då jag har blivit tvungen att sova i ett annat rum sedan jag började jobba, för om jag så bara kikar in genom dörrspringan (och hon ser mig) så blir hon jääääätteledsen om hon inte får tutte.. stökar och stökar och jag får inte mkt sömn.. Hon har däremot gått med på att låta sig nattas av pappa i sin spjälsäng eller vid svårigheter på hans mage/bröst, men det funkar INTE för mig, då är det bara tutte som gäller fortfarande. Envisa unge.. GladHjärta  Iaf, mat behöver hon ju inte, vid det här laget är det närhet som är grejen och det är troligtvis väldigt olika för de små liven när de börjar känna att det är OK att sova själva utan att vakna osv. Ang jobbet så går det bra, jobbat sedan 3 september och det rullar på. Men visst, det kan vara fruktansvärt jobbigt att t ex gå på morgonen när hon börjar gråta sådär hjärtskärande ledset bara för att hon blir överräckt till sin pappa, till på köpet efter att jag flera ggr "avvisat" henne för att göra mig iordning. Hon är lite mammig.. det går bättre ibland och sämre ibland.. Iaf, det går ju över snabbt när jag väl har gått, ungefär som att skola in på förskolan faktiskt! På jobbet går det bra, men bebisabstinens kommer jag nog lida av tills jag får vara hemma igen i maj ca 3 månader. Med det sagt, det ÄR även skönt att få umgås med vuxna, fika och gå på toa i lugn och ro, osv. Flört Just det, mjölkstockningen gav sig snabbt, värme och mkt amning löste det på bara ett par dagar. Ammar mkt mindre nu, morgon och kväll i princip, mer el mindre beroende på Elsas humör, haha, hon har t ex varit förkyld nu och väldigt hängig, klängig o tuttig. Planerar att sluta i samband med att mannen tar henne med till landet ett par dagar i november, då blir hon faktiskt 11 månader snart och det kan räcka tycker jag! Trodde aldrig att jag KUNDE få en tuttigare bebis än sonen var, men det gick visst, haha. Skrattande Oj, vad långt detta blev! Märks att jag inte skrivit på ett tag..

För övrigt tränar sötnosen mkt på att balansera och gå längst möbler, kryper i full fart sedan flera månader, säger da-da-da, ma-ma-ma, skrattar, busar, kastar saker för att få dem tillbaka av oss om och om och om igen.. Härligt och hjärtat svämmar ständigt över!!! Hjärta

Nu vill jag höra om era bebisars utveckling, bring it on! Kram på er alla.
Svar på tråden Vi som är gravida efter ÄD 2017