Swemarie skrev 2016-12-18 18:19:57 följande:
Först tänkte jag inte ens svara dej eftersom du kallar okända människor som inte delar din åsikt för "rasistfittor". Vad sätter det för nivå på debatten? Vad ger det för vibbar om dej som person, kvinna, mamma? Det hela vänds ju mot dej istället för för dej s.a.s. och det var väl inte din andemening?
Vi klargör först vad som är rasist/definition
Det är, och förblir, om någon talar om för en annan människa att de är av sämre sort om de tillhör en annan etnicitet. Varken mer eller mindre.Man är ingalunda "rasist för att man har en annan åsikt kring uppehållstillstånd än vad du har eller din pojkvän har. Skall du kunna hålla nivå på debatten/sakfrågan så börja med god ton samt håll dej till vad ord betyder/definition annars omöjliggör du diskussion/debatt i sakfrågan = du förlorar innan du ens börjat.
Var vänlig att läs VAD jag skriver innan du går igång med flosklerord eller vad du tror att jag skriver, jag är intresserad av att föra en saklig debatt, denna sakfråga kräver liksom att man har spelreglerna klara för sig oavsett vad man tycker om lagar och förordningar och avtal.
Eftersom han inte uppfyller Schengenavtalets definition av "flykting" , inte uppfyller asylkriterierna så har han fått avslag. Han liksom du har valt att sätta barn till världen tillsammans. Då får du ju ta ett beslut om du anser att det här barnet kan bo i hans hemland och om du är beredd att underordna dej det landets lagar, traditioner, kulturyttringar så tar du och flyttar med honom till hans hemland.
Han skulle ju först och främst tagit reda på vad som gäller för att söka medborgarskap i Sverige då han inte kommer från ett angränsande land till Sverige där han är medborgare - han skulle krasst läst på om Schengenavtalet som gäller i de flesta länder, inte minst i Europa.,men gjort är ju gjort.
Det är faktiskt lite väl naivt att tro att Sverige skall göra avkall på Schengenavtalet hur som helst bara för att man som enskild skyndar sej att fixa till ett barn och använder detta som påtryckning. Det är ju fruktansvärt att utsätta ett barn för att vara en bricka i ett spel.
Schengenavtalet säger att du skall,när du "flytt" från ditt hemland och att ditt hemland befinner sej i krig eller annan nödsituation som kräver en flykt för att överleva så är det i det första landet man sätter sin fot i som man kan söka asyl i. Oftast är detta ett grannland till det egna hemlandet.
Att ens ta sej ur ett hemland där man förlorat allt man äger och har pga av krig är svårt nog att ens lyckas med än mindre , utan pengar, utan mat, utan det ena och det andra , ta sej genom flera fredsländer ända upp till Sverige.
För det första har då flera fredsländer sett mellan fingrarna då de inte följt Schengenavtalet= man låter något annat land bära bördan = Sverige tycks vara landet dit övriga Europa till stor del tillåter ickeflyktingar att ta sej till genom att blunda för sina skyldigheter utifrån just Schengenavtalet.
Alla har förvisso rätten att söka asyl i vilket land de så behagar,men då får man ju göra det från närmaste fredsland om man nu inte vill stanna där. och invänta svaret.
Svaret blir sannolikt avslag då man inte uppfyller flykting / definition iom att man satt sin fot i första fredsland redan. Detta vet de flesta om , varför annars utsätta sej för att ta sej ändå upp till Sverige, skynda sej att sätta barn till världen med en svensk medborgare och sedan vara arga/besvikna på att Sverige följer Schengenavtalet?
Din pojkvän får väl inse sitt eget ansvar för sina handlingar? Mycket trist att han utsatt dej och nu ett barn för en mindre rolig situation,men du borde ju lägga det ansvaret på honom såvida du hade totalt noll koll på lagar och förordningar när du lät dej bli gravid? Jag efterlyser eget ansvar för era egna beslut/handlingar!
Jag ifrågasätter starkt om han öht skall få något som helst uppehållstillstånd i Sverige, utan han får åka tillbaka till det första fredsland han satte foten i efter ha "flytt" sitt hemland och där söka uppehållstillstånd, eller har han fått avslag och flytt vidare så kommer ju inte heller det tredje landet ge honom uppehållstillstånd osv.. inte om de samtliga följer lagar och förordningar.
Vi kan tycka vad vi vill om dessa lagar och förordningar och avtal,men det är vad vi har att förhålla oss till. Att skylla på Sverige att han i synnerhet, du i allmänhet inte tagit eget ansvar i sakfrågorna från början, inte haft något uns av konsekvensanalys på de beslut ni tänkte och har tagit är inte OK.
Och när du är beredd att ta med dej ett oskyldigt barn till hans hemland som han ansåg och anser vara tvunget att "fly" ifrån hur kan han då öht acceptera att du och barn följer med honom tillbaka till detta hemska icke beboeliga hemland? Vad är det för kärlek till dej och vad är det för ansvarstagande mot ett oskyldigt barn, från hans sida såväl som din? Sätter du och han er själva i första rummet och barnet får bara hänga med? Uppenbart har du , svenska (?) mamma, ingen koll på föräldrabalken heller , där det klart och tydligt framgår vad du har för skyldigheter som förälder gentemot ditt barn- LÄS PÅ !
Ang vad man kan/inte kan när det gäller att flytta ,ja du kan få svar av t.ex skatteverket/folkbokföringen såväl som försäkringskassan vilka kriterier som gäller
Du skall vara skriven där du har största delen av din dygnsvila,i annat fall har du inte rätten till varken bostadsbidrag, underhållsbidrag, barnbidrag,socialbidrag, osv... Du kan för all del låtsas att du bor i Sverige medan du egentligen bor i ett annat land,men du kommer att torska för eller senare då det är enkelt att se att du inte nyttjar varken pengar eller bankkort i Sverige. DU kan iofs vara utomlands på semester, men där finns också regler som du måste förkovra dej i.
Du och denna killen har själva försatt er i den sits ni sitter i och ni förväntar er att någon annan skall lösa det åt er på det sätt ni vill att det skall vara. Det är inte riktigt så verkligheten fungerar och det blir ju en chock att inse att världen snurrar inte kring just er eller likasinnade som gjort likadant i tron om att bara de tar sej till Sverige, bara de skaffar barn kvickt så får man stanna... Jag förmodar att det uppvaknandet känns rejält och att ni inte alls tycker om beslutet.
Jag kan bara råda dej till att inrikta dej på att vara mamma till ditt barn, allt medan pappa till barnet får göra om och göra rätt.Inriktar du dej på pappan mer än barnet så funderar jag över hur du tänker. I dagsläget kan du inte få både och med mindre än att barnet får ta smällen-det du skall ha fokus på är ju om du vill utsätta ditt barn för att bo i ett land där din vuxna(?) pojkvän ansåg/anser att det inte går att bo. Under tiden får din pojkvän se till att , som skrivet, göra om och göra rätt saker i rätt ordning ! Jag beklagar djupt att x antal länder inte följt Schengenavtalet det hade ju hjälpt er att slippa hamna i den sits ni nu befinner er i. Såvida inte din pojkvän var och är mycket naiv samt verkligen älskar dej och er dotter så är han ju mycket beräknande och har bara använt dej och nu dottern som brickor i ett egotrippat spel för att själv kunna hålla sej kvar i Sverige! Varför just Sverige förresten? Vad var det för fel på de x antal fredsländer innan han lyckades ta sej genom alla "umbäranden" som det måste vara att vara helt utblottad men ändå ta sej fram ända till Sverige ?
Skulle det nu vara som så att han de facto lämnade sitt hemland och att Sverige är första land han satte foten i utan mellanlandningar någon annanstans ja då har han, om hemlandet anses uppfylla kriterierna för att vara ett osäkert land att vistas i,rätten att söka uppehållstillstånd och medborgarskap i Sverige och ha större chans att få stanna- har han likväl fått avslag ja , då är det så det är.Åter igen, ta konsekvenserna av era egna beslut , inte minst du som mamma boendes här i Sverige med ett svenskt medborgarskap-du skall, tycker jag såväl som föräldrabalkens paragrafer , först och främst uppfylla dina skyldigheter mot ditt barn beträffande dess rättssäkerhet i alla lägen!
Sammanfattning - själv göra själv ha, väx upp ta ansvar oavsett vad du har för personlig åsikt om Sverige och dess beslut utifrån lagar,förordningar och avtal.
Schengenavtalet reglerar frågan om pass- och visumfrihet mellan medlemsländerna som ratificerat avtalet.
Dublinförordningen däremot reglerar frågan om första-asylland.