• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (Jadu)
    Anonym (Inte rasist!) skrev 2016-12-17 18:04:35 följande:
    Fast jag tycker ni ska flytta dit och bo där. Varför ansöka om uppehållstillstånd här? Det fungerar ju att bo där.
    Vad spelar det för roll? Dom vill bo i Sverige och det är det som ts frågar om. Det kanske funkar att bo där, tillfälligt eller permanent, men det funkar att bo på Island eller i Kanada också. Det är liksom inte det som är frågan.
    Anonym (Inte rasist!) skrev 2016-12-17 18:06:24 följande:

Och självklart man inte ansöka om uppehållstillstånd i ett land pga anknytning till någon som inte bor där. Herregud.

Om ni faktiskt läser vad hon skriver så inser ni ju att hon inte vill flytta till Irak permanent. Hon vill befinna sig i landet under en tid för att kunna vara tillsammans med sin man och dotterns pappa. Dom både vill och planerar att leva sina liv i Sverige så fort dom får. 
  • Anonym (Kim)

Du skrev i TS att de prövat både asyl och anknytning till dig och barnet. Asyl förstår jag att de avslog men vad var motiveringen till avslaget för anknytningen till dig och barnet? Han har ju anknytning till er liksom.

Sen säger jag som de andra, naturligtvis kan han inte beviljas uppehållstillstånd pga anknytning om ni bor i hans land. Då har han ju de facto ingen anknytning till Sverige. Du får nog tyvärr stanna här och vänta även om handläggningstiden är sjukt lång. Du kan ju hälsa på honom i Irak ett par gånger under tiden och kanske han någon gång också.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Kim) skrev 2016-12-17 18:16:52 följande:

Du skrev i TS att de prövat både asyl och anknytning till dig och barnet. Asyl förstår jag att de avslog men vad var motiveringen till avslaget för anknytningen till dig och barnet? Han har ju anknytning till er liksom.

Sen säger jag som de andra, naturligtvis kan han inte beviljas uppehållstillstånd pga anknytning om ni bor i hans land. Då har han ju de facto ingen anknytning till Sverige. Du får nog tyvärr stanna här och vänta även om handläggningstiden är sjukt lång. Du kan ju hälsa på honom i Irak ett par gånger under tiden och kanske han någon gång också.

Har man sökt asyl i Sverige och har eller väntar barn så kan man i vissa fall få uppehållstillstånd utan att man behöver åka ner till landet och ansöka därifrån.
    Exempel på en anledning till att man kan få direkt är att det t.ex är svårt att ansöka uppehållstillstånd från det land man kommer i från och att det blir svårt att ansöka från ett grannland.
    Men de inte ser hinder för honom att åka ner och ansöka därifrån.

Det konstiga är dock att det ÄR svårt att ansöka om uppehållstillstånd från Irak, då han i princip måste åka till Iran, ett land han inte känner någon i och inte kan göra sig förstådd, för att ansöka därifrån.

Ok, men om jag påbörjar ansökan här, och SEDAN flyttar/åker ner på "semester" under väntetiden.. det borde väl funka? En semester måste väl vara ok under väntetiden? (Även om semestern är ca 1,5 år?).
  • Monchichier
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:26:08 följande:

Har man sökt asyl i Sverige och har eller väntar barn så kan man i vissa fall få uppehållstillstånd utan att man behöver åka ner till landet och ansöka därifrån.

Exempel på en anledning till att man kan få direkt är att det t.ex är svårt att ansöka uppehållstillstånd från det land man kommer i från och att det blir svårt att ansöka från ett grannland.

Det konstiga är dock att det ÄR svårt att ansöka om uppehållstillstånd från Irak, då han i princip måste åka till Iran, ett land han inte känner någon i och inte kan göra sig förstådd, för att ansöka därifrån.

Ok, men om jag påbörjar ansökan här, och SEDAN flyttar/åker ner på "semester" under väntetiden.. det borde väl funka? En semester måste väl vara ok under väntetiden? (Även om semestern är ca 1,5 år?).

Hur hade du tänkt att Migrationsverket ska förstå att du kan försörja mannen när du är på "semester" i två år då?
  • Anonym (Va)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:26:08 följande:

Om du är där såpass länge hur har du tänkt att du ska kunna försörja honom när ni kommer tillbaka till Sverige och var har du tänkt att du ska hävda att ni ska bo när han flyttar till Sverige?

Hur tänker du och ni när ni vill ta med ett barn till ett land Han sökt asyl ifrån?
  • Anonym (Kvinnan)
    Monchichier skrev 2016-12-17 18:29:15 följande:
    Hur hade du tänkt att Migrationsverket ska förstå att du kan försörja mannen när du är på "semester" i två år då?
    Jadu det tänkte jag tyvärr inte på.
  • Anonym (Inte rasist!)

Kan du försörja hela din familj TS?

• LizKa

"Rasistiska fittor", gäller det alla som inte styrker dig medhårs ts?

• Anonym (Kvinnan)
    LizKa skrev 2016-12-17 19:01:30 följande:

"Rasistiska fittor", gäller det alla som inte styrker dig medhårs ts?

Nej, varför tror du det?
  • LizKa
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 19:11:13 följande:
    Nej, varför tror du det?
    Jag tror ingenting, jag frågar.
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?