• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Miss Skywalker
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Tror inte det är möjligt då han förlorat sitt pass på vägen hit.
    Men ärligt! Det borde vara olagligt att vara så naiv..
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 22:44:24 följande:
    Och mobilen hade han i handen?
    Tror du verkligen på hans sagor?

Givetvis lägger man inte passet på en mindre säker plats än mobilen om man inte har skumma avsikter. Som att t ex lura sig in i ett land på falska premisser.
    I sin ficka eftersom han satt i en bil, varför i hela friden skulle han ha mobilen i väskan och inte med sig?

Passen låg säkert, inlindade i papper i en vattenflaska i en väska. Vad mer krävs?
    Den enda som fick behålla sitt pass hade passet i sin strumpa.

Jag har ingen skyldighet att förklara för dig och du har ingen skyldighet att tro på något. Anser du att dina inlägg tillför något i tråden eller?
  • Anonym (T)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:41:11 följande:
    Som andra flyktingar, via smugglare (och smugglaren kastade iväg väskorna i panik där passen låg).

Asylskälen anser jag är privat.
    Varför tog han sig hit via smugglare och var kastade flyktingsmugglaren väskorna? Det går flyg från Irak varje vecka. Jag har vänner som semestrar där varje år. 
    Varför är asylskälen privata? Jag är uppriktigt intresserad för jag kan inte komma på något skäl förutom terrorn och den är ju inte riktad mot specifika personer. Jag undrar hur han kom på tanken att söka asyl i Sverige och på den korta (?) tiden hann träffa dig och göra dig gravid. Hade ni kontakt innan han kom till Sverige? 

Jag får inte ihop din historia och uppenbarligen inte MV heller. Jag har jobbat med nyanlända och undrar vem som instruerar dem att göra/säga sådant här för det hjälper inte direkt deras sak. 
  • Tom Araya
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 15:53:12 följande:

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

Om ni inte är gifta är ert gemensamma barn den enda giltiga anknytningen till Sverige. Finns papper på att han är pappan?
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 16:01:30 följande:
    Vad ska vi annars göra hade du tänkt? Det finns ju inget annat alternativ då han fått utvisning, förutom att han själv åker till landet han sökt asyl ifrån medan jag och dottern ruttnar här i ca 2 år. "Bara" för att statens intresse att reglera invandring är viktigare än hans familj och privatliv, som Migrationsverket själva hävdade.
    Att du och den här mannen är separerade under två år är inget du kan skylla svenska statens intressen för. Reglerna finns där av skäl som du antagligen inte ens funderat på.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Tror inte det är möjligt då han förlorat sitt pass på vägen hit.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:27:42 följande:
    Nej för den låg inte i väskan. Vad vill du komma fram till?
    Kan du inte gissa dig till det? Det är ytterst vanligt att asylsökande "förlorar" sitt pass på väg till Sverige eftersom vi av någon outgrundlig anledning inte lägger bevisbördan på den asylsökande att visa vem han/hon är och var han/hon kommer ifrån.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (T) skrev 2016-12-17 22:55:34 följande:
    Varför tog han sig hit via smugglare och var kastade flyktingsmugglaren väskorna? Det går flyg från Irak varje vecka. Jag har vänner som semestrar där varje år. 
    Varför är asylskälen privata? Jag är uppriktigt intresserad för jag kan inte komma på något skäl förutom terrorn och den är ju inte riktad mot specifika personer. Jag undrar hur han kom på tanken att söka asyl i Sverige och på den korta (?) tiden hann träffa dig och göra dig gravid. Hade ni kontakt innan han kom till Sverige? 

Jag får inte ihop din historia och uppenbarligen inte MV heller. Jag har jobbat med nyanlända och undrar vem som instruerar dem att göra/säga sådant här för det hjälper inte direkt deras sak. 
    Någonstans vid Balkan försvann passen.

Menar du att det är möjligt för personer med irakiskt medborgarskap att ta ett flyg och komma till Sverige helt utan problem? Dessutom för att söka asyl? Det visste jag faktiskt inte! Var kan jag läsa mer om det?

Asylskälen är privata för att jag inte vill skriva på familjeliv vad det är som fick honom att lämna landet? Det har inget med tråden att göra och dessutom är det inget man bara går runt och berättar, tycker jag. Vore respektlöst av mig.

Ja vi kände varandra innan han sökte asyl.
    Hur vi kände varandra och liknande frågor svarar jag inte på. Har inget med ämnet att göra.

Instruerar flyktingar att göra vadå? Vad menar du?
  • Anonym (Kvinnan)
    Tom Araya skrev 2016-12-17 22:55:56 följande:
    Om ni inte är gifta är ert gemensamma barn den enda giltiga anknytningen till Sverige. Finns papper på att han är pappan?
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 16:01:30 följande:Vad ska vi annars göra hade du tänkt? Det finns ju inget annat alternativ då han fått utvisning, förutom att han själv åker till landet han sökt asyl ifrån medan jag och dottern ruttnar här i ca 2 år. "Bara" för att statens intresse att reglera invandring är viktigare än hans familj och privatliv, som Migrationsverket själva hävdade.
    Att du och den här mannen är separerade under två år är inget du kan skylla svenska statens intressen för. Reglerna finns där av skäl som du antagligen inte ens funderat på.
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:27:42 följande:Nej för den låg inte i väskan. Vad vill du komma fram till?
    Kan du inte gissa dig till det? Det är ytterst vanligt att asylsökande "förlorar" sitt pass på väg till Sverige eftersom vi av någon outgrundlig anledning inte lägger bevisbördan på den asylsökande att visa vem han/hon är och var han/hon kommer ifrån.

Faderskapet är fastställt och vi har gemensam vårdnad.

Han har redan uppgett vem han är och sin ålder så han tjänar ingenting på att "gömma" sitt pass. Smugglaren slängde väskorna punkt slut.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:50:07 följande:
    I sin ficka eftersom han satt i en bil, varför i hela friden skulle han ha mobilen i väskan och inte med sig?

Passen låg säkert, inlindade i papper i en vattenflaska i en väska. Vad mer krävs?
    Den enda som fick behålla sitt pass hade passet i sin strumpa.

Jag har ingen skyldighet att förklara för dig och du har ingen skyldighet att tro på något. Anser du att dina inlägg tillför något i tråden eller?
    Jag tror din "flyktingman" ljuger dig blå.
    Han har inte asylskäl och då ska han hem.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 23:12:50 följande:
    Jag tror din "flyktingman" ljuger dig blå.
    Han har inte asylskäl och då ska han hem.

Ok tro det du.

Även om Migrationsverket anser att han inte har asylskäl, så utgår man från att han har barn (ja, i samma ansökan alltså, asyl). Så vi får se efter att vi överklagat om han ska hem eller stanna. Förhoppningsvis är advokaten han har duktig. :)
  • Anonym (annis)

Såhär är det. Idag finns ingen förtur. Så vare sig du har barn eller ej får du vänta lika länge och du kan få avslag ändå. Det som påstår att det kan gå fortfare eller att "MV" inte är så hjärtlösa. Alltså man har själv VALT att skaffa barn. Sätta barn till världen i en sån sits. Man är SJÄLV ansvarig för det. Så det är inte MV som särar på din man och ditt barn det är NI själva som valt det. Varför skaffa barn när man saknar uppehållstillstånd liksom? Inget fel alls i det men då får man också stå sitt kast och inte gnälla.

Din man har sökt asyl och fått avslag. Har man gjort det hamnar man oftast på extra utredning när man söker på nytt = ännu längre väntetid.

Du kan bo utomlands 6 månader sen slutar du få barnbidrag.

MV har krav på bostad och inkomst så ska du bo med din man och saknar boende här eller inkomst blir det automatiskt avslag. Kraven för ansökningar efter sommaren 2016 är verkligen hårda.

Det ni kan göra är att söka inifrån Sverige, då får din man vara här och vänta på beslut med er. Alt söka UT för besök/besöksvisum men det kommer ni med störta sannolikhet få avslag på. (Dom flesta får det)

Så då återstår det att söka inifrån Sverige för att ni ska kunna vara tsm.

Källa: Mig själv. Väntat i snart 12 månader på min man. Vi har en bebis på 3 månader.

• Anonym (annis)

Lägger till att gifta sig spelar noll roll och för att söka inifrån ska faderskap vara faställt plus ni ska båda vara vårdnadshavare.

Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?