• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (***)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 17:00:13 följande:
    Jaha, så du anser att vår dotter ska straffas bara för att jag själv satt mig i den här situationen? Är det verkligen hennes fel?
    Nej, det är ditt fel att hon straffas. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Inte rasist!) skrev 2016-12-17 17:25:13 följande:

Vet du, att vara rasist innebär att man anser att vissa raser är mer värdefulla än andra. Inte att man anser det vara rätt att alla inte kan komma till Sverige hur enkelt som helst. Inte att man anser att de som kommer hit ska bidra till samhället, betala skatt och följa lagar som alla andra. Funderar du på att ta med dig en femmånaders till Irak kan ni ju lika gärna bo där. För det viktigaste är ju att ni får vara tillsammans? Inte att bli försörjd av svenska staten. Eller?

Jag vet mycket väl vad rasist är, du behöver inte förklara.

Har du ens läst ts och kommentarerna? Mitt problem är inte OM vi ska tvingas flytta dit, utan att det enligt kommentarerna här är OMÖJLIGT att göra det samtidigt som man ansöker om uppehållstillstånd pga anknytning.
  • Anonym (Inte rasist!)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:00:16 följande:

Har du ens läst ts och kommentarerna? Mitt problem är inte OM vi ska tvingas flytta dit, utan att det enligt kommentarerna här är OMÖJLIGT att göra det samtidigt som man ansöker om uppehållstillstånd pga anknytning.
    Fast jag tycker ni ska flytta dit och bo där. Varför ansöka om uppehållstillstånd här? Det fungerar ju att bo där.
  • Anonym (Inte rasist!)

Och självklart man inte ansöka om uppehållstillstånd i ett land pga anknytning till någon som inte bor där. Herregud.

• Anonym (***)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:00:16 följande:

Ja, det säger väl sig själv att det är så. Om du inte bor i Sverige, så finns ju ingen anknytning till Sverige för honom att ansöka om. 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Inte rasist!) skrev 2016-12-17 18:04:35 följande:
    Fast jag tycker ni ska flytta dit och bo där. Varför ansöka om uppehållstillstånd här? Det fungerar ju att bo där.
    Nej, det funkar inte att bo där. Vår planering i värsta fall är att bo där tillfälligt. Eller tycker du att han ska befinna sig i Sverige trots att han fått utvisning och därmed bryta mot lagen? För ett annat alternativ än dessa två finns inte! Antingen åker han eller stannar (olagligt).

Sedan vad du tycker spelar helt ärligt ingen roll för oss.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (***) skrev 2016-12-17 18:06:34 följande:
    Ja, det säger väl sig själv att det är så. Om du inte bor i Sverige, så finns ju ingen anknytning till Sverige för honom att ansöka om. 
    Fast jag åker ju dit för att vara med honom under tiden Migrationsverket kommer fram till ett beslut. Inte "flytta" helt. Inte ett dugg konstigt att man inte vill bo ifrån varandra i två år, speciellt inte när man har barn!
  • Anonym (***)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:08:51 följande:
    Nej, det funkar inte att bo där. Vår planering i värsta fall är att bo där tillfälligt. Eller tycker du att han ska befinna sig i Sverige trots att han fått utvisning och därmed bryta mot lagen? För ett annat alternativ än dessa två finns inte! Antingen åker han eller stannar (olagligt).

Sedan vad du tycker spelar helt ärligt ingen roll för oss.
    Det funkar inte att bo där. Men ni ska ändå bo där i 2 år med ett litet barn. OK.

Stanna eller åka? Ja,men då ska han klart åka. Men ni ska stanna här, naturligtvis.
  • Anonym (***)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:10:31 följande:
    Fast jag åker ju dit för att vara med honom under tiden Migrationsverket kommer fram till ett beslut. Inte "flytta" helt. Inte ett dugg konstigt att man inte vill bo ifrån varandra i två år, speciellt inte när man har barn!
    Du borde tänka tvärtom. Nu när ni har barn borde du och barnet bo i Sverige, eftersom det inte går att bo där. Varför ta med sitt ett litet barn till ett land som ni båda anser att man inte kan bo i?
  • Anonym (***)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:10:31 följande:
    Det borde ni tänkt på innan ni bestämde er för att skaffa barn. Skaffade ni barn för att ni trodde att han skulle få stanna då?
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?