• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (Kvinnan)
    LizKa skrev 2016-12-17 19:13:14 följande:
    Jag tror ingenting, jag frågar.
    Ok, mitt svar kvarstår, nej.
  • Anonym (Jadu)
    Monchichier skrev 2016-12-17 18:29:15 följande:

Hur hade du tänkt att Migrationsverket ska förstå att du kan försörja mannen när du är på "semester" i två år då?

Hon är ju föräldraledig så hon får ju föräldrapenning. Dock är det tveksamt om försäkringskassan går med på att hon vistas över 1 år utomlands. Men kortare semester funkar absolut.
  • LizKa
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 19:15:57 följande:
    Ok, mitt svar kvarstår, nej.
    Anser du att jag är rasist om jag tycker att det var ett dumt beslut av dig att skaffa barn med en man som inte ens får vara i landet?

• Anonym (Kvinnan)
    LizKa skrev 2016-12-17 19:18:49 följande:
    Anser du att jag är rasist om jag tycker att det var ett dumt beslut av dig att skaffa barn med en man som inte ens får vara i landet?

Nej det gör jag inte.
  • Bougainvillea
    Anonym (Inte rasist!) skrev 2016-12-17 17:46:31 följande:

Vi är påväg mot bristfällig sjukvård i rasande fart. Bebisar har börjat dö pga att platserna och pengarna inte räcker. Vi kan inte ta in mer folk innan vi kan ta hand om de vi har.

Det har jag heller inte påstått. Tror att du missuppfattade vad jag skrev.
  • Anonym (Sussi)

Vad skulle hända om ni gifte er imorgon t.ex.?

• Anonym (.........)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-17 18:30:03 följande:
    Hur tänker du och ni när ni vill ta med ett barn till ett land Han sökt asyl ifrån?
    Mycket bra fråga! 
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Sussi) skrev 2016-12-17 21:50:08 följande:

Vad skulle hända om ni gifte er imorgon t.ex.?

Tror inte det är möjligt då han förlorat sitt pass på vägen hit.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Ok, men han förlorade nog inte sin mobil...
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Kan han inte gå till ambasaden och få ett nytt?
    Både han och landet han kommer ifrån vet väl vem han lch och han är registrerad som medborgare?
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?