• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Anonym (Sussi)
    Anonym (Sussi) skrev 2016-12-17 22:22:28 följande:
    Kan han inte gå till ambasaden och få ett nytt?
    Både han och landet han kommer ifrån vet väl vem han lch och han är registrerad som medborgare?
    ...vem han är...

Skulle det stå.
  • Anonym (Kim)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 18:26:08 följande:
    Har man sökt asyl i Sverige och har eller väntar barn så kan man i vissa fall få uppehållstillstånd utan att man behöver åka ner till landet och ansöka därifrån.
    Exempel på en anledning till att man kan få direkt är att det t.ex är svårt att ansöka uppehållstillstånd från det land man kommer i från och att det blir svårt att ansöka från ett grannland.
    Men de inte ser hinder för honom att åka ner och ansöka därifrån.

Det konstiga är dock att det ÄR svårt att ansöka om uppehållstillstånd från Irak, då han i princip måste åka till Iran, ett land han inte känner någon i och inte kan göra sig förstådd, för att ansöka därifrån.

Ok, men om jag påbörjar ansökan här, och SEDAN flyttar/åker ner på "semester" under väntetiden.. det borde väl funka? En semester måste väl vara ok under väntetiden? (Även om semestern är ca 1,5 år?).
    Ja, jag vet allt det där men jag frågade vad avslagsgrunden var eftersom du skrev att han redan sökt pga anknytning och fått avslag.

Nej, du kan inte åka dit och bo där i 1,5 år och kalla det semester. Du måste bo i Sverige. Du kan möjligen åka dit och vara där i några få månader. Ska ni inte riskera hans uppehållstillstånd så ska du nog inte försöka mygla med det.
    Hur ser din ekonomi ut förutom att du nu är föräldraledig? har du bra FP? Har du ett jobb att gå tillbaka till sen så att du uppfyller försörjningskravet?
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 22:18:59 följande:
    Ok, men han förlorade nog inte sin mobil...
    Nej för den låg inte i väskan. Vad vill du komma fram till?
  • Anonym (T)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:05:23 följande:
    Tror inte det är möjligt då han förlorat sitt pass på vägen hit.
    Hur tog han sig till Sverige och vad angav han för asylskäl? 
  • Tom Araya
    Anonym (Sussi) skrev 2016-12-17 22:22:28 följande:
    Kan han inte gå till ambasaden och få ett nytt?
    Både han och landet han kommer ifrån vet väl vem han lch och han är registrerad som medborgare?
    Hur tänkte du nu? Tror du de skickar ett pass till en random adress i världen för att det ringer upp en tjomme och hans uländska flickvän och säger "här är jag och mitt pass försvann" och att han sedan kan hämta det på posten utan att legitimera sig?
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:27:42 följande:
    Nej för den låg inte i väskan. Vad vill du komma fram till?
    Det tror jag att du förstår.
    Det är viktigare att ha koll på sitt pass än sin mobil.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (T) skrev 2016-12-17 22:34:18 följande:
    Det undrar jag också.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (T) skrev 2016-12-17 22:34:18 följande:
    Som andra flyktingar, via smugglare (och smugglaren kastade iväg väskorna i panik där passen låg).

Asylskälen anser jag är privat.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:41:11 följande:
    Som andra flyktingar, via smugglare (och smugglaren kastade iväg väskorna i panik där passen låg).

Och mobilen hade han i handen?
    Tror du verkligen på hans sagor?

Givetvis lägger man inte passet på en mindre säker plats än mobilen om man inte har skumma avsikter. Som att t ex lura sig in i ett land på falska premisser.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 22:41:11 följande:

Utöver det så har han inte asylskäl, uppenbarligen.
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?