• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • nihka
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-19 17:49:29 följande:

Ni som föreslagit giftermål. Vet ni om andra identitetshandlingar funkar om man inte har pass?

För när han kom hit efter att han tappat passet så fick han annat att kunna styrka sin identitet med skickat till Sverige. Om det går så hade vi kunnat gifta oss så snart som möjligt.

Han måste ha pass om han inte är folkbokförd i Sverige:

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/aktenskapochpartnerskap/forevigselnhindersprovning.4.76a43be412206334b89800020477.html
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-19 14:30:59 följande:

Det tappades bort på vägen hit.

Jag tror inte det är möjligt att gifta sig i Sverige utan pass, men säker är jag inte. Sedan om irakiska ambassaden i Sverige kan fixa ett nytt pass vet jag inte heller, men ska kolla upp det!

Hur lyckas man med att tappa bort sitt pass utomlands? För mig är mitt pass min käraste ägodel när jag reser utomlands och skulle inte förlora det om jag inte blev rånad.

Ni verkar ju virriga båda två. Har ni inte kollat upp hur möjligheterna för äktenskap ser ut? Ni måste börja planera lite bättre.
  • Anonym (asdf)

Det där med giftermål i Sverige går nog att ordna om din sambo fixar pass och lämpliga intyg från irakiska ambassaden. Ett annat alternativ är att du besöker honom i Irak och ni gifter er där.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (asdf) skrev 2016-12-19 19:39:32 följande:
    Hur lyckas man med att tappa bort sitt pass utomlands? För mig är mitt pass min käraste ägodel när jag reser utomlands och skulle inte förlora det om jag inte blev rånad.

Ni verkar ju virriga båda två. Har ni inte kollat upp hur möjligheterna för äktenskap ser ut? Ni måste börja planera lite bättre.
    Du får det att låta som om han rest hit på ett vanligt sätt. Smugglaren kastade iväg väskorna där vattenflaskan låg, där passet låg inuti, har jag skrivit tidigare.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-19 20:35:23 följande:

Du får det att låta som om han rest hit på ett vanligt sätt. Smugglaren kastade iväg väskorna där vattenflaskan låg, där passet låg inuti, har jag skrivit tidigare.

Och det tror du på?
  • Anonym (L)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-20 08:08:07 följande:

Och det tror du på?

Sluta vara så OT hela tiden
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Va) skrev 2016-12-20 08:08:07 följande:
    Och det tror du på?
    Varför skulle jag inte tro på det?

Hur svårt är det egentligen att sluta vara OT hela tiden?
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 15:59:55 följande:
    Varför skulle jag inte tro på det?

Hur svårt är det egentligen att sluta vara OT hela tiden?
    För att det himla vanligt att de "tappar bort" sina pass men mobilerna håller de reda på. Misann!
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-20 16:21:25 följande:
    För att det himla vanligt att de "tappar bort" sina pass men mobilerna håller de reda på. Misann!
    Givetvis eftersom de inte ligger på samma ställe. Hade de gjort det så hade det varit konstigt.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 16:47:53 följande:
    Givetvis eftersom de inte ligger på samma ställe. Hade de gjort det så hade det varit konstigt.
    Förstår att du vägrar inse det då du är hjärntvättad men jag förklarar ändå lite snabbt.
    Passet är det viktigaste man har på en resa. En mobil går att ersätta, man kan ringa från någon annan men man kan inte låna en annans pass.

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-20 16:56:04 följande:
    Förstår att du vägrar inse det då du är hjärntvättad men jag förklarar ändå lite snabbt.
    Passet är det viktigaste man har på en resa. En mobil går att ersätta, man kan ringa från någon annan men man kan inte låna en annans pass.

Det är du som vägrar inse. Klart passet är det viktigaste när man reser, just därför man gömmer det för att polisen i det land man befinner sig i för tillfället inte ska få tag på det. Man kan ju inte ha passet i fickan, såsom mobilen.

Komiskt att du kallar mig för hjärntvättad pga det, krävs ju inte mycket för att förstå att det är så det ligger till. Däremot är det många som förstör sina pass på väg hit ja, men att tro att det gäller alla är bara dumt.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 17:00:44 följande:
    Det är du som vägrar inse. Klart passet är det viktigaste när man reser, just därför man gömmer det för att polisen i det land man befinner sig i för tillfället inte ska få tag på det. Man kan ju inte ha passet i fickan, såsom mobilen.

Komiskt att du kallar mig för hjärntvättad pga det, krävs ju inte mycket för att förstå att det är så det ligger till. Däremot är det många som förstör sina pass på väg hit ja, men att tro att det gäller alla är bara dumt.
    Jag ska inte upprepa diagnosen men det betyder inte att den är förändrad.
    Man SKA identifiera sig på polisens begäran, det är vad lagen säger och det gäller även din kille som tydligen står över lagen enligt dig.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-20 19:03:22 följande:
    Jag ska inte upprepa diagnosen men det betyder inte att den är förändrad.
    Man SKA identifiera sig på polisens begäran, det är vad lagen säger och det gäller även din kille som tydligen står över lagen enligt dig.
    Det är inte svensk polis, så nja, polis som misshandlar och är korrupta (dvs i ett annat land) måste man inte följa om man nu inte bor där. Dessutom inte om man smugglas in genom det landet, vad tror du resultatet blir om man blir upptäckt och identifierad???

Slutar svara nu då jag inte anser att det har med ts att göra.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 19:13:35 följande:
    Det är inte svensk polis, så nja, polis som misshandlar och är korrupta (dvs i ett annat land) måste man inte följa om man nu inte bor där. Dessutom inte om man smugglas in genom det landet, vad tror du resultatet blir om man blir upptäckt och identifierad???

Slutar svara nu då jag inte anser att det har med ts att göra.
    Den polis som arbetar i det land man befinner sig har lagen i sina händer oavsett vad du tycker om det.
    Måste inte utlänningar som befinner sig i vårt land lyda svensk polis menar du?
    Men alltså,... "Dessutom inte om man smugglas in genom det landet", jo det gäller då också. Man är illegalt i ett land!!!

Att "fly" genom Europa är inget giltigt skäl till att vara i Sverige. Varför "flyr" man vidare från de sydeuropeiska länderna? Är det kanske inte förmånligt nog att leva där?

Jag svara om jag vill, det är ett öppet forum.
  • Anonym (Ehrm?)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 17:00:44 följande:

Men du sa ju att den enda som lyckades behålla sitt pass hade det på sig så det verkade ju vara ett vinnande koncept. Om man vill ville ha passet kvar vill säga. 

Jag kan tycka att det säger sig självt att det man är räddast om har man nära kroppen, det lägger man absolut inte i en väska som kan tappas, stjälas eller kastas bort.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Ehrm?) skrev 2016-12-20 20:18:31 följande:
    Men du sa ju att den enda som lyckades behålla sitt pass hade det på sig så det verkade ju vara ett vinnande koncept. Om man vill ville ha passet kvar vill säga. 

Jag kan tycka att det säger sig självt att det man är räddast om har man nära kroppen, det lägger man absolut inte i en väska som kan tappas, stjälas eller kastas bort.
    Ja, i sin strumpa. Verkligen inte synligt i t.ex jackfickan.

Men nu är gjort gjort hursomhelst.
  • Anonym (Ehrm?)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-20 20:29:03 följande:
    Ja, i sin strumpa. Verkligen inte synligt i t.ex jackfickan.

Men nu är gjort gjort hursomhelst.
    Nej vem sa något om synligt? Men håller du inte med om att det är rätt genomkorkat att lägga det mest värdefulla man har i en väska? Skulle du själv agera så?
  • Anonym (Asyl??)

Han fick avslag på sin alsyl ansökan. Alltså kommer han inte från något farligt område.
    Ta med ungen, flytta dit och bo där? Kanske enklare för dig att få bo där menar jag?

• Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Asyl??) skrev 2016-12-20 20:41:11 följande:

Han fick avslag på sin alsyl ansökan. Alltså kommer han inte från något farligt område.
    Ta med ungen, flytta dit och bo där? Kanske enklare för dig att få bo där menar jag?

Hur skulle det vara enklare för mig menar du att bo i ett land med konflikter?

Men tack, vi ska överklaga 2 gånger, får han avslag så kanske vi får överväga det.
  • Anonym (Kvinnan)
    Anonym (Ehrm?) skrev 2016-12-20 20:37:43 följande:
    Nej vem sa något om synligt? Men håller du inte med om att det är rätt genomkorkat att lägga det mest värdefulla man har i en väska? Skulle du själv agera så?
    Jag skulle gömma passet i BH:n, där skulle förhoppningsvis ingen polis rota.
    Om det inte funkar där så i en väska, men inte synligt.

Skulle jag resa "normalt" så skulle jag hålla i passet hela tiden, förutom när jag sitter på flygplanet/väntar på flygplanet för då skulle jag förmodligen ha passet i antingen fickan eller väskan.

Fler frågor?
Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?