• Anonym (Kvinnan)

Partner utvisad, vad händer nu?

Jag har verkligen ingen lust med rasistiska fittor som ploppar upp i varenda liknande tråd, spotta ut er rasism någon annanstans.

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda delarna.

Han har fått utvisning inom 4 veckor till sitt hemland för att sedan i något av hemlandets grannländer söka uppehållstillstånd till Sverige igen pga anknytning.

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Tacksam för svar av personer som varit med om samma.

• Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?
  • Wolt
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 23:41:23 följande:
    Jag vill helst inte se min dotter splittras i bitar av en bomb, kanske. Åker vi tillbaka tillfälligt så skulle vi kunna hitta något ställe där det är lite tryggare med fler vakter/poliser osv. Dock inte om vi planerade att bosätta oss där helt då vi inte lever på en bank och skulle i princip behöva leva otryggt (där han kommer i från).
    Men alltså det är väl inte krig i Irak, landet är under USAs beskydd och bilbomber finns väl enbart i större orter som Bagdad.  Men det finns ju mängder med mindre orter där inga bomber detonerar, det vill säga relativt tryggt.
  • Anonym (Abbe)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 23:50:05 följande:
    Vill du också veta vilken färg jag hade på underkläderna då också? Herregud.
    Du försöker lura staten, jag hoppas du misslyckas.
  • Anonym (Abbe)
    Wolt skrev 2016-12-17 23:54:08 följande:
    Men alltså det är väl inte krig i Irak, landet är under USAs beskydd och bilbomber finns väl enbart i större orter som Bagdad.  Men det finns ju mängder med mindre orter där inga bomber detonerar, det vill säga relativt tryggt.
    Exakt, flytta till Irak ts och lev i din kärleksbubbla där.
  • Anonym (?)
    Anonym (Kvinnan) skrev 2016-12-17 15:53:12 följande:

Nu är det så att min partner och pappa till mitt barn (5 mån) fått avslag på sin asylansökan med asylskäl som anledning OCH anknytning till mig och barnet. De har alltså prövat båda (...)

Vi ska givetvis överklaga, men om han får utvisning igen planerar vi att flytta till landet tills han får uppehållstillstånd pga anknytning. Så min fråga rör ifall hans överklagan skulle få avslag igen.

Jag mejlade Migrationsverket för att ta reda på ifall det är möjligt att jag också flyttar dit under tiden han ansöker/de kommer fram till ett beslut.

Fick detta svar;

"En grundläggande förutsättning för att få tillstånd genom anknytning till någon som bor i Sverige är att referenspersonen är bosatt i Sverige. För att visa att referenspersonen är bosatt i Sverige ska personbevis för henne/honom bifogas till ansökan."

Hur skulle ni tolka svaret? Att det bara är okej så länge jag fortfarande är folkbokförd i Sverige?

Undrar hur ni som flyttat med er partner efter utvisning gjort när ni sedan ansökt om uppehållstillstånd pga anknytning?

Kunde ni åka dit eller är det praktiskt omöjligt pga papper som måste fyllas i och liknande under tiden? Eller kanske möten jag måste gå på? För jag kommer inte direkt ha möjlighet att åka tillbaka till Sverige, fylla i något obligatoriskt/ha något möte för att sedan resa igen.

Tänker mig att det kanske blir omöjligt iom att jag få kommer vara folkbokförd i Sverige??

Blir det inte lite konstigt om han först söker asyl och ni sedan åker tillsammans för att bo med ett litet barn på stället som var för farligt för honom? Känns som om det där med att han är förföljd tappar lite trovärdighet?
  • Anonym (Annie)

Vilka sjuka svar.

Tror du måste bo kvar i Sverige ju oxå IV antyder

Lycka till

• Tom Araya
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 23:58:54 följande:
    Exakt, flytta till Irak ts och lev i din kärleksbubbla där.
    ...kanske bästa lösningen om TS är på riktigt. Drömmer
  • Tom Araya
    Anonym (Jadu) skrev 2016-12-17 23:29:05 följande:
    Men snälla. När reser har jag ofta passet i handbagaget och mobilen i jackfickan. Det är väl inget konstigt.
    Det är väl minst lika naturligt, om inte än mer naturligt att ha passet tillgängligt i fickan.

Hade jag rest med folk jag inte litar på hade jag haft allt av värde stoppat på mig, inte i en väska.
    Varför tog de väskan? De som tog väskan hade väl knappast koll på innehållet.
  • Anonym (.........)
    Anonym (Abbe) skrev 2016-12-17 23:43:46 följande:
    Men snälla du... varför kröp du i säng med honom?
    Skyll inte på kärlek, det finns preventivmedel.
    En del bara måste föröka sig, utan att tänka igenom konsekvenserna ordentligt innan man sätter igång. 
  • Tom Araya
    Anonym (Annie) skrev 2016-12-18 00:06:02 följande:

Vilka sjuka svar.

Tror du måste bo kvar i Sverige ju oxå IV antyder

Lycka till

Det blir de svar en sådan här tråd drar till sig, jag är inte ett dugg förvånad.
  • Meowbaby

Löser det sig inte på sikt om ni gifter er? Man har väl rätt till uppehållstillstånd och så småningom medborgarskap vid giftemål?

Svar på tråden Partner utvisad, vad händer nu?