• hojsta

Ni med lön över 30k?

Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.

• Svar på tråden Ni med lön över 30k?
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-09 15:31:07 följande:
    Jag är en av alla tusentals sjuksköterskor som lämnat yrket. Står inte på någon sida heller men ser fördelar i att en viss del arbetar från bemanningsföretag. Anser också att landstingen själva skulle vinna mycket på att titta på andra lösningar just schema och poängmässigt. Tilgån8 o efterfrågan helt enkelt. Som för alla företag och organisationer som har brist på personal så lyckas de sällan med att försämra villkor..tvärtom dom var ser.
    Personligen skulle jag aldrig sätta min fot på ett jobb som sjuksköterska i landstinget. Lönemässigt är inte det största hindret utan just det att tvingas jobba varannan helg. Inte kunna välja semester. För mycket kvällar osv. Såg det annorlunda ut skulle jag däremot överväga det i framtiden
    Jag tror att vissa saker du tar upp är olösliga, inte så att det inte går av praktiska skäl, utan för att vi då skulle behöva så mycket mer personal, personal som därmed skulle bli övertalig stora delar av tiden.
    Vi böver alltså hitta en bra kompromiss, och just till det är det vad vi ska ha personal från bemanningsföretagen till.
    Så att vi får en kostnad som är hanterbar för oss som ska betala, och som ger hyfsade möjligheter till uttag av semstrar.

Det 1:a vi då måste lösa, är att tillsätta alla vakanser som idag finns, och som det ser ut nu, med brist på tillgänglig arbetskraft inom en massa områden och yrken, så kan det bli ett nog så svårt problem att komma till rätta med.
    Hur hitta arbetskraft när den inte finns i Sverige, eller inte ens inom EU, det är där vi måste börja jobba med problemen.
    Och redan där så förstår du säkert, att vi kommer att behöva göra förändringar som troligen kommer att skapa protester.
    Som att lätta på kravet med kunskaperna i svenska språket, eller ändra i behörighetskraven, så att färdigutbildad personal från länder med lite andra krav än de svenska, ges möjlighet till anställning här i Sverige.
    Där finns mycket att göra hos alla som flytt hit och fortfarnde går arbetslösa, så att lete bland dom måste prioriteras.

Det kommer att kritiseras, det vet jag, men va fan ska vi göra, personal måste vi på nåt sätt skaffa fram, och trolla går ju tyvärr inte.

Rent krasst, så har vi oss själv att skylla, vi har släppt det för långt så att bemanningsföretagen genom bra eget arbete lyckats suga upp den personal vi idag behövt.
    Så jag tror att de förbud och troligen andra "dåliga" lösningar är vad som måste användas, och det betyder med stor sannolikhet protester och bråk med bemanningsföretagen och deras anställda.
    Nåt jag är rädd för att det kan komma att ses som politiska åtgärder, (nåt de partier som för tillfället råkar vara i opposition, knappast har nåt emot) fast det rör sig om att försvara och värna våra egna företag, och allas vår välfärd.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • hammarhajen
    modsey skrev 2017-01-09 18:53:52 följande:
    Att man lämnar något man inte trivs med eller att man hamnar i livet där man inte längre fixar att jobba så mycket OB tider är ju inget märkligt alls. Många har gillat dessa tider när de är unga, men så blir folk äldre, skaffar barn och hamnar i det rätt svåra med att få ihop det. Små, kanske oviktiga saker för en del, blir viktigt . Exempelvis  att inte kunna få semester med sina barn mer än två veckor på sommaren ...
    Fast ju det argumentet har jag faktiskt svårt för. Väldigt många andra yrkesgrupper jobbar OB eller tvingas till resor från familjen, så där är det ju inte mer synd om sjuksköterskor än t.ex. piloter, läkare, tågvärdar, olika slags installatörer, boendepersonal, restaurangpersonal, poliser, väktare, yrkeschaufförer, chefsjurister på internationella bolag osv osv. Eller sjökaptener som är till havs fem månader i sträck... Alltså, jag förstår att det inte är kul alltid att jobba kväll och helg men så har jag inte valt ett yrke där jag VET att det ingår en del OB-tider.

Vem ska jobba OB om alla väljer bemanningsföretag för att få dagtid? 
    Och vem ska vårda patienter i juli om alla ska få vara lediga då? 

Jag kan nog inte tycka att landstingen är dumma som kräver bemanning på julafton och under industrisemestern, faktiskt. Precis som polisen och Ica Maxi och sjöräddningen också gör, 
  • modsey
    Världsmedborgare skrev 2017-01-09 19:46:57 följande:
    Jag tror att vissa saker du tar upp är olösliga, inte så att det inte går av praktiska skäl, utan för att vi då skulle behöva så mycket mer personal, personal som därmed skulle bli övertalig stora delar av tiden.
    Vi böver alltså hitta en bra kompromiss, och just till det är det vad vi ska ha personal från bemanningsföretagen till.
    Så att vi får en kostnad som är hanterbar för oss som ska betala, och som ger hyfsade möjligheter till uttag av semstrar.

Det 1:a vi då måste lösa, är att tillsätta alla vakanser som idag finns, och som det ser ut nu, med brist på tillgänglig arbetskraft inom en massa områden och yrken, så kan det bli ett nog så svårt problem att komma till rätta med.
    Hur hitta arbetskraft när den inte finns i Sverige, eller inte ens inom EU, det är där vi måste börja jobba med problemen.
    Och redan där så förstår du säkert, att vi kommer att behöva göra förändringar som troligen kommer att skapa protester.
    Som att lätta på kravet med kunskaperna i svenska språket, eller ändra i behörighetskraven, så att färdigutbildad personal från länder med lite andra krav än de svenska, ges möjlighet till anställning här i Sverige.
    Där finns mycket att göra hos alla som flytt hit och fortfarnde går arbetslösa, så att lete bland dom måste prioriteras.

Det kommer att kritiseras, det vet jag, men va fan ska vi göra, personal måste vi på nåt sätt skaffa fram, och trolla går ju tyvärr inte.

Rent krasst, så har vi oss själv att skylla, vi har släppt det för långt så att bemanningsföretagen genom bra eget arbete lyckats suga upp den personal vi idag behövt.
    Så jag tror att de förbud och troligen andra "dåliga" lösningar är vad som måste användas, och det betyder med stor sannolikhet protester och bråk med bemanningsföretagen och deras anställda.
    Nåt jag är rädd för att det kan komma att ses som politiska åtgärder, (nåt de partier som för tillfället råkar vara i opposition, knappast har nåt emot) fast det rör sig om att försvara och värna våra egna företag, och allas vår välfärd.
    Jag är inte alls främmande för att ha invandrade ssk, på det viset Norge gjort och gör sen lång tid tillbaka. Det jag däremot inte alls tror på är att sänka språkkravet eftersom det är en direkt patientfara att inte kunna kommunicera med sin läkare eller sjuksköterska. Att dessutom utarma 3,e världen på deras vårdpersonal för att vi själva inte kan hantera frågan är en annan inte så snygg lösning. Det problemet finns alltså redan globalt.
    Nyfiken på andra lösningar du talar om som dåliga lösningar, vad exempelvis menar du? Du har själv tagit upp att landstinget inte är politik, utan att betraktas som ett företag med anställda. Hur har andra företag och branscher gjort när de saknar utbildad kompetent personal? Sänkt kraven eller försökt bli en mer attraktiv arbetsgivare?
  • Anonym (12345)

Straxt över 30k jobbar i it branshen, har haft närmare 40 på andra tjänster dock har det varit mer krävande, det jag gör nu är rätt avslappnat så jag trivs rätt bra.

• modsey
    hammarhajen skrev 2017-01-09 19:53:03 följande:
    Fast ju det argumentet har jag faktiskt svårt för. Väldigt många andra yrkesgrupper jobbar OB eller tvingas till resor från familjen, så där är det ju inte mer synd om sjuksköterskor än t.ex. piloter, läkare, tågvärdar, olika slags installatörer, boendepersonal, restaurangpersonal, poliser, väktare, yrkeschaufförer, chefsjurister på internationella bolag osv osv. Eller sjökaptener som är till havs fem månader i sträck... Alltså, jag förstår att det inte är kul alltid att jobba kväll och helg men så har jag inte valt ett yrke där jag VET att det ingår en del OB-tider.

Vem ska jobba OB om alla väljer bemanningsföretag för att få dagtid? 
    Och vem ska vårda patienter i juli om alla ska få vara lediga då? 

Jag kan nog inte tycka att landstingen är dumma som kräver bemanning på julafton och under industrisemestern, faktiskt. Precis som polisen och Ica Maxi och sjöräddningen också gör, 
    Självklart måste någon jobba OB tider på en del ställen, det har jag aldrig sagt något om. Men vad tror du hjälper, att vi tvingar folk att göra det i större omfattning eller att vi försöker göra de passen så attraktiva att några tar lite mer av dem helt frivilligt.
    Som sjuksköterska finns det gott av andra jobb i dag, där OB tider inte är aktuellt. Hur ska då de avdelningar och enheter som har behov av OK tider, kunna konkurrera med de som inte har det?
     (För övrigt betalar ICA Maxi mer i ersättning på OB tid än vad sjukvården gör....),
  • Queennr1
    Anonym (Fysiker) skrev 2017-01-09 19:14:22 följande:

Tror du verkligen att det blir lönsamt om 140.000 ssk ska ha 10.000kr i löneförhöjning...? Det är ju en ekvation som inte går ihop tyvärr...

Det beror väl på om halva styrkan idag kostar det tredubbla som konsulter än vad den fasta personalen kostar och hela verksamheten är helt beroende av dessa konsulter, då skulle det självklart löna sig att lägga 10.000 på fast anställd personal istället. Om det handlar om nån procent konsulter på en stor arbetsplats så blir det ju en annan femma. Men på min arbetsplats har halva styrkan bestått av konsulter en längre tid. Och de har kostat ungefär det dubbla per månad även när man räknar med avgifter och skatter. Paradoxalt nog så har de skenande konsultkostnaderna inneburit mindre utrymme för löneökning för befintlig personal. Mycket personal har då gått till andra kommuner och kunnat höja sin lön med i alla fall 6-8000 i månaden (när de byter till annan kommun). Då vi pratar om ett bristyrke så har detta i sin tur inneburit att personalen som slutat inte kunnat ersättas med annat än.. Ja just det.. Konsulter..

Nåt är fel med den arbetsgivarstrategin..
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-09 15:25:08 följande:
    Ja du. Vad föreslår du själv? Att vi tvingar människor med sjuksköterskeutbildning tillbaka på något vis?
    Eller tittar på andra sätt som lockar dem att ta de här passen på något vis?

Det kan säkert komma att ses som tvingande, och därmed av vissa som ett politiskt beslut, vilket inte alls är bra, politiskt käbbel som förhindrar nödvändiga åtgärder, det har vi nog av ändå.

Men om vi som deltar i den här tråden, tänker oss att vi är ägare av ett företag som inte hittar personal, för att alla är knutna till bemanningsföretag.
    Och att våra personalkostnader kommer att ruinera företaget, och/eller att förtroendet gentemot våra kunder håller på att raderas ut, om vi inte kan anställa all den egna personal som behövs för den normala verksamheten, hur skulle vi då gå till väga?

Vi kan inte höja lönerna, det skulle inte fungera, eftersom det råder brist på arbetskraft så är det riskfritt för bemanningsförtagen att hela tiden höja sina löner, mer än vad vi gör.

Så kom med förslag på vad ni skulle hitta på, det finns en del som går att göra, utan hjälp från Storebror.
    Och hjälpen från Storebror den kan vi ju ta senare.

Och givetvis så går inte företagen att flytta utomlands, läggas ner, inte heller finns möjligheten att neka nån av våra kunder, så dom alternativen finns inte.., och där försvann även den möjligheten att skriva som ett skämt.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    Queennr1 skrev 2017-01-09 18:42:15 följande:
    Fast att anställda är nöjda och stannar kvar är en vinst. Nyrekrytering är inte heller billigt. At ha halva arbetsstyrkan bestående av konsulter som vi har haft är skitdåligt och bidrar till ökad arbetsbelastning och ökad ohälsa hos befintlig personal också. En nöjd stabil arbetsgrupp med 10.000 mer i lön är jag helt övertygad om är en lönsam affär.
    Men det skulle inte fungera med höjda löner i det läge vi befinner oss i nu, alltså när det är brist på tillgänglig arbetskraft.
    Bemanningsföretagen kan höja sina löner utan risk, eftersom dom vet att vi är tvingade att anställa/anlita för att klara de (säkerhets)krav vi har på oss.

Ledsen att jag upprepar mig igen, men jag försöker tvinga fram/åstadkomma svar som vi skattebetalare har en möjlighet att hantera ekonomiskt i längden.
    Och det gör inte det här förslaget, det tror jag alla utan svårighet förstår.
  • modsey
    Världsmedborgare skrev 2017-01-09 20:25:03 följande:

Det kan säkert komma att ses som tvingande, och därmed av vissa som ett politiskt beslut, vilket inte alls är bra, politiskt käbbel som förhindrar nödvändiga åtgärder, det har vi nog av ändå.

Men om vi som deltar i den här tråden, tänker oss att vi är ägare av ett företag som inte hittar personal, för att alla är knutna till bemanningsföretag.

Och att våra personalkostnader kommer att ruinera företaget, och/eller att förtroendet gentemot våra kunder håller på att raderas ut, om vi inte kan anställa all den egna personal som behövs för den normala verksamheten, hur skulle vi då gå till väga?

Vi kan inte höja lönerna, det skulle inte fungera, eftersom det råder brist på arbetskraft så är det riskfritt för bemanningsförtagen att hela tiden höja sina löner, mer än vad vi gör.

Så kom med förslag på vad ni skulle hitta på, det finns en del som går att göra, utan hjälp från Storebror.

Och hjälpen från Storebror den kan vi ju ta senare.

Och givetvis så går inte företagen att flytta utomlands, läggas ner, inte heller finns möjligheten att neka nån av våra kunder, så dom alternativen finns inte.., och där försvann även den möjligheten att skriva som ett skämt.

Ändå så kom du inte med några förslag själv .....
  • Anonym (Anonym)

Håll er till vad tråden handlar om!

Svar på tråden Ni med lön över 30k?