Ni med lön över 30k?
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Jag tycker du använder fel ord, så att du får det att låta som det ska behövas avtalsbrott och andra åtgärder som inte är rumsrena för att få de anställda att jobba, ord som tvinga t.ex.
Visst ska det alltid först letas efter åtgärder som inte skapar konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare.
Men nu är det så många problem som hopat sig, och det i en bransch som har krav och skyldigheter som inte nästan några andra behöver brottas med.
Så nog förstår även du, att när det är sån stor personalbrist och det så gott som helt saknas arbetskraft att tillgå, även om vi letar utomlands, så kan det snabbt uppstå hot som äventyrar patientsäkerheten, om vi inte vågar använda de möjligheter som ges med stöd av lagen.
Och jag håller helt med om, att vi inte ska dränera andra länder på sin arbetskraft, bara för vi kan.
Men som jag sagt, så har vi oss själva att skylla, vi har varit dåliga på att förklara, informera och motivera varför det ser ut som det gör.
Där har bemanningsföretagens ägare, chefer, och rekryteringspersonal, varit mycket bättre än oss, det vill jag tro att även du håller med på.
Och det är inte bara bemanningsföretagen som gjort ett bra jobb på det området, det kan påstås om allt det privata företagandet.
För idag så ses staten oftast som nån egen och från oss invånare, fristående maktfaktor vi bara har att lyda, och som många tycker väldigt illa om.
Att det är vi som är staten, och det är vi som äger landstingen, och att det vår egen verksamhet och våra företag, att det är oss själva vi slänger skit på.
Det har numera så gott som helt raderats ut ur medvetandet, från alla som arbetar inom den statliga sektorn.
Och det måste vi ändra på, så att alla dom som jobbar inom den statliga sektorn, igen känner stolthet, lojalitet och tycker det är roligt att få vara med om att skapa en framtid, en framtid som sker med våra egna medel/pengar och arbetskraft, i våra egna företag och verksamheter.
Våra egna företag är en viktig del av Sveriges ryggrad, och en trasig ryggrad, det fungerar både människor och Sverige dåligt med.
Och den kan bara repareras och hållas intakt, om vi har all den arbetskraft som behövs, egen arbetskraft, och inte inhyrd.
Ledsen, men jag orkar inte dra allt vi andra redan talat om flera ggr, ännu en gång, och jag tror inte ens det finns nån mer än du, som vill att jag gör det.
.
Så du får läsa från början, eller så får du hoppas på att nån annan än jag förklarar för dig, var problem finns och hur dom ser ut.
Det kanske är så enkelt, att du blev anlitad innan nuvarande regler kom till?
Många landsting/vårdinrättningar har infört nya regler på senare tid, och fler kommer att göra på liknande sätt längre fram i år.
Ledsen, men jag orkar inte dra allt vi andra redan talat om flera ggr, ännu en gång, och jag tror inte ens det finns nån mer än du, som vill att jag gör det. .
Så du får läsa från början, eller så får du hoppas på att nån annan än jag förklarar för dig, var problem finns och hur dom ser ut.