• hojsta

Ni med lön över 30k?

Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.

• Svar på tråden Ni med lön över 30k?
  • Världsmedborgare
    Anonym (Ssk) skrev 2017-01-09 23:01:37 följande:
    Får inte lov? Va?!

Jag jobbar själv inom SU sol spec.ssk via ett.bemaningsföretag. Fungerar alldeles utmärkt och absolut lov.
    Det kanske är så enkelt, att du blev anlitad innan nuvarande regler kom till?
    Många landsting/vårdinrättningar har infört nya regler på senare tid, och fler kommer att göra på liknande sätt längre fram i år.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • modsey
    Världsmedborgare skrev 2017-01-10 10:55:07 följande:

Jag tycker du använder fel ord, så att du får det att låta som det ska behövas avtalsbrott och andra åtgärder som inte är rumsrena för att få de anställda att jobba, ord som tvinga t.ex.

Visst ska det alltid först letas efter åtgärder som inte skapar konflikter mellan arbetsgivare och arbetstagare.

Men nu är det så många problem som hopat sig, och det i en bransch som har krav och skyldigheter som inte nästan några andra behöver brottas med.

Så nog förstår även du, att när det är sån stor personalbrist och det så gott som helt saknas arbetskraft att tillgå, även om vi letar utomlands, så kan det snabbt uppstå hot som äventyrar patientsäkerheten, om vi inte vågar använda de möjligheter som ges med stöd av lagen.

Och jag håller helt med om, att vi inte ska dränera andra länder på sin arbetskraft, bara för vi kan.

Men som jag sagt, så har vi oss själva att skylla, vi har varit dåliga på att förklara, informera och motivera varför det ser ut som det gör.

Där har bemanningsföretagens ägare, chefer, och rekryteringspersonal, varit mycket bättre än oss, det vill jag tro att även du håller med på.

Och det är inte bara bemanningsföretagen som gjort ett bra jobb på det området, det kan påstås om allt det privata företagandet.

För idag så ses staten oftast som nån egen och från oss invånare, fristående maktfaktor vi bara har att lyda, och som många tycker väldigt illa om. 

Att det är vi som är staten, och det är vi som äger landstingen, och att det vår egen verksamhet och våra företag, att det är oss själva vi slänger skit på.

Det har numera så gott som helt raderats ut ur medvetandet, från alla som arbetar inom den statliga sektorn.

Och det måste vi ändra på, så att alla dom som jobbar inom den statliga sektorn, igen känner stolthet, lojalitet och tycker det är roligt att få vara med om att skapa en framtid, en framtid som sker med våra egna medel/pengar och arbetskraft, i våra egna företag och verksamheter.

Våra egna företag är en viktig del av Sveriges ryggrad, och en trasig ryggrad, det fungerar både människor och Sverige dåligt med.

Och den kan bara repareras och hållas intakt, om vi har all den arbetskraft som behövs, egen arbetskraft, och inte inhyrd.

Och du slingrar dig. Ge exempel i stället på åtgärder du förespråkar. Vilka möjligheter har vi inom ramen av att följa lagen då där vi använder storebror?

Du är antingen politiker eller hobby debattör i vårdfrågor. Du är i vilket fall otroligt naiv och o insatt som räknar bort samhällsfenomenet att det är en ny generation som inte vill jobba för en klapp på axeln och floskler om stolthet. I synnerhet inte under de arbetstider de erbjuds. De väljer bort såna jobb
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-10 10:22:17 följande:
    Jag tror iofs att marknadsmässiga löner ÄR nödvändiga. Jag tror också att lönespridningen behöver vara mycket större än nu
    Och schemaläggning med poängmodell som premierar svårbemannade pass.

Hur menar du att storebror måste gå i annars? Exakt vad ska de göra?
    Löner vill jag helst inte kommentera, men givetvis ska dom ligga på en nivå som andra jämförbara yrken gör, och även följa de löneökningar som vidareutbildning och erfarenhet ger där.
    Men om du med marknadsmässiga löner menar de löner som bemanningsföretagen kan betala i nuläget, när det är sån brist på tillgängliga arbetssökande med någorlunda rätt utbildning, och/eller erfarenhet, då kan jag inte hålla med dig. 

Och jag tror vi är överens där.
    För det skulle med all säkerhet trigga igång liknande lönekrav i hela den statliga sektor, och troligen spilla över även till den privata.
    Och då sker det som absolut inte får ske, oro på arbetsmarknaden, kanske med strejker som följd, höjda skatter givetvis, och för hög inflation, och hela karusellen som alltid följer med när lönerna drar iväg för mycket.
    --------------
    Storebror.., nåt exakt svar kan jag inte ge, mycket beror på hur det kommer att utvecklas den närmast tiden.
    Men att det blir nån form av tvingande krav och styrmedel, det måste vi räkna med.
    En möjlighet är att gymnasieutbildningar som idag finns, men där det råder överskott på arbetskraft helt läggs ner,
    Och istället ökas det i antal plaster för en vårdutbilning som fås gratis, men med ett krav att de som utbildas gratis, dom måste stanna i det offentliga i t.ex 5 år.
    Nåt liknande gjordes inom Flygvapnet, när de piloter dom utbildade gratis, nästan omedelbart lämnade Flygvapnet för en anställning hos vanliga flygbolag, för att lönen var så mycket högre där.
    Förhoppningsvis så sker det som införs, i samförstånd över blockgränserna
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-10 05:51:45 följande:
    Förklara för mig hur bemanningsföretagen gör som betalar en så stor grupp sjuksköterskor bättre löner? De får ju i sin tur in pengarn
    fån landstingen som således nu betalar en stor andel sköterskor bra löner. Samtidigt som de säger att det inte går. Men de gör det ju redan men även mellanhänder får ju nu sitter till där.
    Jag hävdar dock att det finns andra åtgärder som landstingen kunde göra som inte enbart handlar om lön. Men det går prestige i frågan nu sen ett tag tillbaka. Och man fortsätter rabbla att de ska avveckla bemanningsföretag till 2019 i hela landet. Inte en chans att de kommer lyckas utan att börja se och applicera framgångsfaktoter de andra företagen har. Som flera påpekat är det inte än konstigare fråga än för andra företag som har behov av folk i bristyrkena. Man gör sig attraktiv på olika vis som arbetsgivare
    Men snälla, jag m.fl har påpekat flera ggr nu, att det inte fungerar så länge det råder en så stor brist på personal som det gör nu.
    Bemanningsföretagen kommer alltid att kunna bjuda över i lön och knyta personalen till sig.
    Och med krav om patientsäkerhet, minibemanning m.m, så tvingas landstingen att använda sig av bemanningsföretagens personal, dom har inget val att göra nåt annat.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-10 10:53:19 följande:
    Du kallar dig världsmedborgare men du låter mer världsfrånvänd. Vad har du för insyn i hur vården fungerar? Du utmålar bemanningsföretagen som bovarna men faktum är att de snarare är symtom på något som inte fungerar i landstinget. Det finns inte tillräckligt med personal och det kommer det heller inte göra inom överskådlig framtid. Många mottagningar i mindre attraktiva områden hade inte kunnat bedriva någon verksamhet om man inte kunde hyra in läkare eller ssk t ex med jämna mellanrum. Någon tvångskommendering till dessa tjänster skulle knappast någon gå med på, man är heller inte tvungen att arbeta i sjukvården, inte ens om man är t ex ssk. Du verkar vara emot höjda löner men faktum är att lönerna redan stiger inom många bristyrken. Och det kommer de antagligen fortsätta göra. Så småningom blir det väl tillräckligt för att rekrytera och behålla fast personal och kanske t o m även ha en egen bemanningspol inom landstinget.

Ledsen, men jag orkar inte dra allt vi andra redan talat om flera ggr, ännu en gång, och jag tror inte ens det finns nån mer än du, som vill att jag gör det. .
    Så du får läsa från början, eller så får du hoppas på att nån annan än jag förklarar för dig, var problem finns och hur dom ser ut.

• Anonym (Ssk)
    Världsmedborgare skrev 2017-01-10 10:59:58 följande:

Det kanske är så enkelt, att du blev anlitad innan nuvarande regler kom till?

Många landsting/vårdinrättningar har infört nya regler på senare tid, och fler kommer att göra på liknande sätt längre fram i år.

Då måste den ha kommit iår för har jobbat som spec.ssk via bemaningsföretag på SU sedan oktober och är fortfarande kvar.
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-10 11:05:57 följande:
    Och du slingrar dig. Ge exempel i stället på åtgärder du förespråkar. Vilka möjligheter har vi inom ramen av att följa lagen då där vi använder storebror?
    Du är antingen politiker eller hobby debattör i vårdfrågor. Du är i vilket fall otroligt naiv och o insatt som räknar bort samhällsfenomenet att det är en ny generation som inte vill jobba för en klapp på axeln och floskler om stolthet. I synnerhet inte under de arbetstider de erbjuds. De väljer bort såna jobb
    Jaha, då vet jag det, men vänta så får du se vem som får rätt.
    För vem är det eg som är naiv, om du tror att ett samhällsproblem som riskerar allas vår välfärd, att det inte kommer att mötas av motåtgärder?
    Det finns inte, och kommer heller aldrig att finnas en regering, oavsett om den är H eller V, som kommer att sitta still och inget göra.

Att det finns de som väljer bort dessa jobb som avses, javisst, och jag ser inga problem med det.
    Det kommer ändå alltid att finnas de som tar dessa jobb istället, allt är bara en fråga om tillräckligt med arbetskraft, och det är ingen olöslig fråga.

Du tror väl ändå inte att det är 1:a gången vi i Sverige har haft problem med brist på arbetskraft?
    Jo det kanske du tror förresten, för jag misstänker du är för ung för att varit med när Sverige led stor brist på arbetskraft i mängder under mitten på 1900-talet, och att vi då fick förlita oss till stora mängder arbetskraftsinvandring.

Och det gick det med, så det kanske t.o.m blir så att vi tvingas göra samma sak den här gången.
    Det sker f.ö redan, men nu är vi istället utanför Europa och letar, men går det, så lär även personal inom EU tas hit.

Så var inte för kaxig när du uttalar dig, de flesta är garanterat mer intresserade av Sveriges och vår gemensamma välfärd, än om några få bemanningsföretags överlevnad.
  • Anonym (Sara)
    Världsmedborgare skrev 2017-01-10 12:13:58 följande:

Ledsen, men jag orkar inte dra allt vi andra redan talat om flera ggr, ännu en gång, och jag tror inte ens det finns nån mer än du, som vill att jag gör det. .

Så du får läsa från början, eller så får du hoppas på att nån annan än jag förklarar för dig, var problem finns och hur dom ser ut.

Jag har läst och följt tråden. Tycker mest du ordbajsar och har inga realistiska förslag. Och nej det är nog bäst du inte tar samma haranger en gång till.

Du kan inte ha någon anknytning till vården eller någon beslutsfattande ställning i alla fall.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Ssk) skrev 2017-01-10 12:25:55 följande:
    Då måste den ha kommit iår för har jobbat som spec.ssk via bemaningsföretag på SU sedan oktober och är fortfarande kvar.
    Antagligen är det som du tror, det är ju inga enhetliga tidigare skrivna regler, så dom kan säkert se både olika ut, och införas eller tas bort på många olika sätt.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-10 12:41:23 följande:
    Jag har läst och följt tråden. Tycker mest du ordbajsar och har inga realistiska förslag. Och nej det är nog bäst du inte tar samma haranger en gång till.
    Du kan inte ha någon anknytning till vården eller någon beslutsfattande ställning i alla fall.
    Om du tycker att inte jag har några realistiska krav, vilket dom kanske är, vi får väl se.
    Så är det ännu mindre realistiskt att tro, att det situation som nu finns, att den kommer att få bli rådande under nån längre tid framåt.
    Lika orealistiskt är det att tro, att bemanningsföretagen ska vara lönebildande för stora delar av den statliga sektorn.
Svar på tråden Ni med lön över 30k?