• hojsta

Ni med lön över 30k?

Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.

• Svar på tråden Ni med lön över 30k?
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-08 18:39:48 följande:

Så du tror på fullt allvar att landstingen betalat bättre löner om inte bemanningsföretagen trätt in??

PÅ allvar, varför gjorde de inte det innan den marknaden exploderade? och varför tror du den marknaden exploderade?

Den här sitsen kan du aldrig lägga på andra än ledning och politiker, definitivt inte sjuksköterskorna som försöker rädda sig själva genom att ta anställning till de som betalar dem värdiga löner och inte minst även kan erbjuda dem arbetstider som landstingen inte ens vill titta närmare på!

Du förstår väl att om pengar tas ur en given pott, och delas ut till nåt som inte är tänkt den ska gå till, så blir det givetvis mindre över till det avsedda.

Och som tur är så är politikerna nu i full gång med att göra nåt åt problemet, så bemanningsföretagen kan räkna med att deras inflytande/makt kommer att bli kraftigt beskuren i framtiden.

Personal inom vården är alldeles för värdefull för att riskera bli en handelsvara som kan skeppas runt som nån slit och släng vara.
    För du inbillar väl dig inte att när väl tillgången blir större än efterfrågan, att de inom bemanningsföretagen kommer att ha nåt att säga till om.., glöm det i så fall, då blir det till att buga å bocka för varje jobb som finns.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • modsey
    Världsmedborgare skrev 2017-01-08 19:58:18 följande:
    Du förstår väl att om pengar tas ur en given pott, och delas ut till nåt som inte är tänkt den ska gå till, så blir det givetvis mindre över till det avsedda.

Och som tur är så är politikerna nu i full gång med att göra nåt åt problemet, så bemanningsföretagen kan räkna med att deras inflytande/makt kommer att bli kraftigt beskuren i framtiden.

Personal inom vården är alldeles för värdefull för att riskera bli en handelsvara som kan skeppas runt som nån slit och släng vara.
    För du inbillar väl dig inte att när väl tillgången blir större än efterfrågan, att de inom bemanningsföretagen kommer att ha nåt att säga till om.., glöm det i så fall, då blir det till att buga å bocka för varje jobb som finns.
    Ja du åter...det är otroligt naivt att tro. landstingen har bäddat detta helt själva och får nu sköra de konsekvenser vi har.
    Tillgången på vårdpersonal minskar i takt med att behoven av dem ökar. Tror ingen ssk eller läkare kommer behöva bocka och buga för några få jobb som finns.
    Om landstingen verkligen släppte prestigen så skulle den här frågan/ problemet i alla fall kunna kuperas. Det är inte bara en nationell fråga då det är brist på sjuksköterskor  i hela världen. 
  • Coniuncti

Tjänar mer än 30 k och är tandläkare i privat regi(storstad) med mer än femton års erfarenhet. 

• EmelieB91

33 000 kr, gymnasielärare, kommunalt anställd, liten ort, 1 års yrkeserfarenhet.

• Anonym (Sara)
    modsey skrev 2017-01-08 19:56:32 följande:

det är så otroligt naivt att tro att de kan förbjuda sjuksköterskor och läkare att välja arbetsgivare själva. Det är tillgång och efterfrågan på personal helt enkelt och där sitter inte Landstinget med ess på handen

Bemanningsföretagen betalar ca 50000 kr/mån till ssk där jag jobbat. Det är naivt att tro att ssk löner skulle ligga där om landstinget själva betalade. Och många ssk tycker nog de har en bra lönen även om den är under 50000.
  • emmajagsmyr
    Världsmedborgare skrev 2017-01-08 17:59:40 följande:
    Låter inte bra, du är värd mer i lön.

Men jag vill göra dig uppmärksam på ett problem ni i er grupp själva gör er skyldiga till, och det är att ta "anställning" hos ett bemanningsföretag.
    För de pengar ni kunde fått mer i lön, den tvingas nu istället betalas till bemanningsföretagen, för mellanhänder betyder alltid en merkostnad, för den ni gör arbetet åt.

Det här varnades det redan i början för, när bemanningsföretagen gjorde sin entré på Sveriges arbetsmarknad, och nu är vi där.
    Där bemanningsföretagen gått från att vara ett bra komplement, när en akut brist på personal uppstår, till att ha blivit en maktfaktor som vi alla tvingas betala med av våra välfärdspengar/skattepengar.
    Pengar som enbart ska gå till dig som arbetstagare och och de behov vi alla har som lever i Sverige, och de krav vi har att ställa på en välfärdsstat.
    Men som nu i stora summor hamnar i helt fel fickor, och det måste vi ändra på, och för det behöver vi er hjälp.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
    jag håller med dig till viss del, dock är jag högst tveksam till att de pengarna hade hamnat i mitt lönekuvert oavsett bemanningsföretagen. hursomhelst så jobbar jag för SU och de får inte lov att anlita några bemanningsföretag vad det gäller sjuksköterskor/undersköterskor. SU har en egen bemanningspool (som ändå inte räcker till att täcka behovet)
  • jagärjagvemärdu
    Mella01 skrev 2017-01-08 19:05:03 följande:

260.000. Sitter i ledningsgruppen på ett stort svenskt bolag. Började på kundtjänst för 25 år sen.

Hur mycket får man efter skatt med en sådan lön?
  • hammarhajen
    modsey skrev 2017-01-08 18:39:48 följande:

Så du tror på fullt allvar att landstingen betalat bättre löner om inte bemanningsföretagen trätt in??

PÅ allvar, varför gjorde de inte det innan den marknaden exploderade? och varför tror du den marknaden exploderade?

Den här sitsen kan du aldrig lägga på andra än ledning och politiker, definitivt inte sjuksköterskorna som försöker rädda sig själva genom att ta anställning till de som betalar dem värdiga löner och inte minst även kan erbjuda dem arbetstider som landstingen inte ens vill titta närmare på!

Lönediskussionen är väl kanske en sak.

Men arbetstider? Vården måste ju bedrivas dygnet runt, det är väl varken konstigt eller fel att landstingen kräver OB-tider av en yrkesgrupp som sjuksköterskor. Så jag måste ju missa något här! 

För inte kan det väl menas att sjuksköterskor som jobbar på bemanningsföretag slipper undan alla "jobbiga" tider och de som är kvar på landstingen måste ta alla sådana pass? NÅGON måste ju menar jag, det är ju en del i uppdraget att bedriva vård liksom..

Sedan kan jag väl som skattebetalare känna att det inte känns OK att betala till bemanningsföretag istället för till vården och att systemet där den ordinarie personalen på en avdelning tjänar betydligt mindre än en inhoppare på en vecka känns helt galet. Förstår att man som individ lockas av bemanningsföretag, men att inte yrkesgruppen, facket, politiker och allmänheten betydligt hårdare ligger på landstingen är för mig en gåta. 

Jag jobbar också i skattefinansierad verksamhet, för att vara tydlig här. Och har en grundutbildning längre än sjuksköterskornas grund, och våra löner är ungefär likvärdiga verkar det som när jag jämför mig med sjuksköterskevänner i samma stad (då har alla vi vidareutbildat oss inom vårt respektive område, men återigen har jag totalt längre utbildning). Säger inte att våra löner är tillräckliga heller, men skulle en tillfällig inhoppare som inte kan verksamheten segla in på löner +5000 min egen plus slippa undan alla trista uppgifter/tider, då hade jag inte varit glad. 

Jag blir ändå lite nyfiken! Vad säger gruppen sjuksköterskor generellt om bemanningsföretag? Måste ju bli väldiga skillnader mellan fast och tillfällig personal? Vad är kraven från landstingen för att jobba där igen? "Bättre löner och villkor", det förstår jag, men VAD är tillräckliga löner och villkor? 
  • Stolt Farsa

46 000. Systemutvecklare Sveaekonomi

• Queennr1
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-08 19:52:46 följande:

Landstinget/regionen kommer aldrig betala löner som bemanningsföretagen gör eftersom de tycker det är för dyrt nu och därför vill förbjuda det. Nu kan de dessutom ha lägre bemanning, dvs hyra in personal som bara "betar av" patienter och inget kringarbete och slipper arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. De löner vissa bemanningsföretag erbjuder är dessutom VÄLDIGT mycket högre.

De BORDE betala samma löner som bemanningsföretagen eftersom de ändå skulle tjäna på att göra det genom att dels få behålla personal och dels slippa bemanningsföretagen. De konsulter vi anlitat får en lön på 42.000 per månad, MEN kommunens kostnad för en person ligger på 120.000 i månaden eftersom konsultbolagen ska ha sin vinst. Så det vore en ren vinst att höja befintlig personals lön md ca 10.000 i månaden och på så vis få personal att stanna och dels locka till sig fast anställda i ett yrke som skriker efter folk just för att kommunerna betalar dåligt och människor då istället söker sig till bemanningsföretagen.
Svar på tråden Ni med lön över 30k?