Ni med lön över 30k?
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Lönediskussionen är väl kanske en sak.Men arbetstider? Vården måste ju bedrivas dygnet runt, det är väl varken konstigt eller fel att landstingen kräver OB-tider av en yrkesgrupp som sjuksköterskor. Så jag måste ju missa något här! För inte kan det väl menas att sjuksköterskor som jobbar på bemanningsföretag slipper undan alla "jobbiga" tider och de som är kvar på landstingen måste ta alla sådana pass? NÅGON måste ju menar jag, det är ju en del i uppdraget att bedriva vård liksom..Sedan kan jag väl som skattebetalare känna att det inte känns OK att betala till bemanningsföretag istället för till vården och att systemet där den ordinarie personalen på en avdelning tjänar betydligt mindre än en inhoppare på en vecka känns helt galet. Förstår att man som individ lockas av bemanningsföretag, men att inte yrkesgruppen, facket, politiker och allmänheten betydligt hårdare ligger på landstingen är för mig en gåta. Jag jobbar också i skattefinansierad verksamhet, för att vara tydlig här. Och har en grundutbildning längre än sjuksköterskornas grund, och våra löner är ungefär likvärdiga verkar det som när jag jämför mig med sjuksköterskevänner i samma stad (då har alla vi vidareutbildat oss inom vårt respektive område, men återigen har jag totalt längre utbildning). Säger inte att våra löner är tillräckliga heller, men skulle en tillfällig inhoppare som inte kan verksamheten segla in på löner +5000 min egen plus slippa undan alla trista uppgifter/tider, då hade jag inte varit glad.
Jag blir ändå lite nyfiken! Vad säger gruppen sjuksköterskor generellt om bemanningsföretag? Måste ju bli väldiga skillnader mellan fast och tillfällig personal? Vad är kraven från landstingen för att jobba där igen? "Bättre löner och villkor", det förstår jag, men VAD är tillräckliga löner och villkor?
De BORDE betala samma löner som bemanningsföretagen eftersom de ändå skulle tjäna på att göra det genom att dels få behålla personal och dels slippa bemanningsföretagen. De konsulter vi anlitat får en lön på 42.000 per månad, MEN kommunens kostnad för en person ligger på 120.000 i månaden eftersom konsultbolagen ska ha sin vinst. Så det vore en ren vinst att höja befintlig personals lön md ca 10.000 i månaden och på så vis få personal att stanna och dels locka till sig fast anställda i ett yrke som skriker efter folk just för att kommunerna betalar dåligt och människor då istället söker sig till bemanningsföretagen.
Ja visst men arbetsgivaren slipper vissa avgifter osv när de anlitar från bemanningsföretag så skillnaden är inte riktigt så stor. Men om de höjde lönerna kraftigt då skulle de få höja alla ssk löner med detta plus alla andra likvärdiga yrken som naturligtvis skulle kräva detsamma. Det är ju därför de håller emot från arbetsgivaren sida. Det är inte så enkelt. Finns många bristyrkena i vården snart. Jag tror lönerna kommer gå upp men inte sådär mycket.
Har 46700 /mån före skatt. Sedan tillkommer bonus mellan 6000-25000/år beroende på hur företaget går. Jobbar som Kemikaliesamordnare, är disputerad naturvetare, har 13 års erfarenhet.
De BORDE betala samma löner som bemanningsföretagen eftersom de ändå skulle tjäna på att göra det genom att dels få behålla personal och dels slippa bemanningsföretagen. De konsulter vi anlitat får en lön på 42.000 per månad, MEN kommunens kostnad för en person ligger på 120.000 i månaden eftersom konsultbolagen ska ha sin vinst. Så det vore en ren vinst att höja befintlig personals lön md ca 10.000 i månaden och på så vis få personal att stanna och dels locka till sig fast anställda i ett yrke som skriker efter folk just för att kommunerna betalar dåligt och människor då istället söker sig till bemanningsföretagen.
62000:- i månaden plus tjänstebil. Dock ingen övertidsersättning. 6v semester.
Gruppchef för ett team på 15 Pers inom teknisk utveckling i privat regi.
20 års erfarenhet. 43år och man.
Det är självklart inte bara att slippa ob tider sjuksköterskor väljer bemanningsföretagen. Det finns helt enkelt en större frihet att lägga när de här tiderna förläggs för många. Att kunna välja bort varannan helg från familjen. Att säga nejtack till pass på nätter och tre kvällspass o veckan. Att inte kunna tvingas till semester i juni i bland två veckor innan ens barn slutat skolan.
De här villkoren får bemanningsföretagen så sjuksköterskor och inte landstingens. Så det är rätt enkelt att räkna ut varför de lyckas att rekrytera fler som då slutar på landstingen. Lägg till en löneökning på allt mellan 5 till 10 000 kr så förstår nog de flesta varför bemanningsföretagen vinner som arbetsgivare.
Kom ihåg att det kostar rätt mycket mer än den synliga lönen för arbetsgivaren...