• hojsta

Ni med lön över 30k?

Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.

• Svar på tråden Ni med lön över 30k?
  • modsey
    hammarhajen skrev 2017-01-09 06:05:29 följande:

Lönediskussionen är väl kanske en sak.Men arbetstider? Vården måste ju bedrivas dygnet runt, det är väl varken konstigt eller fel att landstingen kräver OB-tider av en yrkesgrupp som sjuksköterskor. Så jag måste ju missa något här! För inte kan det väl menas att sjuksköterskor som jobbar på bemanningsföretag slipper undan alla "jobbiga" tider och de som är kvar på landstingen måste ta alla sådana pass? NÅGON måste ju menar jag, det är ju en del i uppdraget att bedriva vård liksom..Sedan kan jag väl som skattebetalare känna att det inte känns OK att betala till bemanningsföretag istället för till vården och att systemet där den ordinarie personalen på en avdelning tjänar betydligt mindre än en inhoppare på en vecka känns helt galet. Förstår att man som individ lockas av bemanningsföretag, men att inte yrkesgruppen, facket, politiker och allmänheten betydligt hårdare ligger på landstingen är för mig en gåta. Jag jobbar också i skattefinansierad verksamhet, för att vara tydlig här. Och har en grundutbildning längre än sjuksköterskornas grund, och våra löner är ungefär likvärdiga verkar det som när jag jämför mig med sjuksköterskevänner i samma stad (då har alla vi vidareutbildat oss inom vårt respektive område, men återigen har jag totalt längre utbildning). Säger inte att våra löner är tillräckliga heller, men skulle en tillfällig inhoppare som inte kan verksamheten segla in på löner +5000 min egen plus slippa undan alla trista uppgifter/tider, då hade jag inte varit glad. 

Jag blir ändå lite nyfiken! Vad säger gruppen sjuksköterskor generellt om bemanningsföretag? Måste ju bli väldiga skillnader mellan fast och tillfällig personal? Vad är kraven från landstingen för att jobba där igen? "Bättre löner och villkor", det förstår jag, men VAD är tillräckliga löner och villkor? 

Det är självklart inte bara att slippa ob tider sjuksköterskor väljer bemanningsföretagen. Det finns helt enkelt en större frihet att lägga när de här tiderna förläggs för många. Att kunna välja bort varannan helg från familjen. Att säga nejtack till pass på nätter och tre kvällspass o veckan. Att inte kunna tvingas till semester i juni i bland två veckor innan ens barn slutat skolan.

De här villkoren får bemanningsföretagen så sjuksköterskor och inte landstingens. Så det är rätt enkelt att räkna ut varför de lyckas att rekrytera fler som då slutar på landstingen. Lägg till en löneökning på allt mellan 5 till 10 000 kr så förstår nog de flesta varför bemanningsföretagen vinner som arbetsgivare.
  • Anonym (Sara)
    Queennr1 skrev 2017-01-09 08:37:44 följande:

De BORDE betala samma löner som bemanningsföretagen eftersom de ändå skulle tjäna på att göra det genom att dels få behålla personal och dels slippa bemanningsföretagen. De konsulter vi anlitat får en lön på 42.000 per månad, MEN kommunens kostnad för en person ligger på 120.000 i månaden eftersom konsultbolagen ska ha sin vinst. Så det vore en ren vinst att höja befintlig personals lön md ca 10.000 i månaden och på så vis få personal att stanna och dels locka till sig fast anställda i ett yrke som skriker efter folk just för att kommunerna betalar dåligt och människor då istället söker sig till bemanningsföretagen.

Ja visst men arbetsgivaren slipper vissa avgifter osv när de anlitar från bemanningsföretag så skillnaden är inte riktigt så stor. Men om de höjde lönerna kraftigt då skulle de få höja alla ssk löner med detta plus alla andra likvärdiga yrken som naturligtvis skulle kräva detsamma. Det är ju därför de håller emot från arbetsgivaren sida. Det är inte så enkelt. Finns många bristyrkena i vården snart. Jag tror lönerna kommer gå upp men inte sådär mycket.
  • modsey
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-09 09:26:56 följande:

Ja visst men arbetsgivaren slipper vissa avgifter osv när de anlitar från bemanningsföretag så skillnaden är inte riktigt så stor. Men om de höjde lönerna kraftigt då skulle de få höja alla ssk löner med detta plus alla andra likvärdiga yrken som naturligtvis skulle kräva detsamma. Det är ju därför de håller emot från arbetsgivaren sida. Det är inte så enkelt. Finns många bristyrkena i vården snart. Jag tror lönerna kommer gå upp men inte sådär mycket.

Just det du beskriver är viktigt men belyses sällan av landstingen själva. Att det visst finns en del fördelar med bemanningsföretag. Inom rimliga gränser där en viss procent av personal är anställd på konsultbasis. Men det behöver struktureras upp. Och för att kunna göra det måste arbetsgivare erkänna och acceptera faktumet. I stället för att naivt och kostsamt försökta förbjuda det.
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-08 20:02:03 följande:
    Ja du åter...det är otroligt naivt att tro. landstingen har bäddat detta helt själva och får nu sköra de konsekvenser vi har.
    Tillgången på vårdpersonal minskar i takt med att behoven av dem ökar. Tror ingen ssk eller läkare kommer behöva bocka och buga för några få jobb som finns.
    Om landstingen verkligen släppte prestigen så skulle den här frågan/ problemet i alla fall kunna kuperas. Det är inte bara en nationell fråga då det är brist på sjuksköterskor  i hela världen. 
    Först, det här är ingen politisk fråga, som jag tror visssa vill ha det till, det är en helt igenom ett företags ekonomisk fråga.

Att det hamnat ända upp hos regeringen, beror på att det nu handlar om våra egna/statens "företag", och därmed så blir det automatiskt en fråga för de vi valt att sköta våra företag.
    Det har inget med politik i vanlig bemärkelse att göra, det handlar om de ökade kostnader som drabbar våra "företag", och hur det negativt påverkar vår gemensamma ekonomi, och med det välfärden för oss alla som är med och betalar för dessa ökade kostnader, d.v.s vi skattebetalare.

Hade det inte gällt vården, skolan och omsorgen, som är några av de viktigaste delarna i Sveriges ryggrad, utan istället privata företag, så hade samma problem inte hamnat hos regeringen, men du kan vara helt övertygad om, att ägarna till dom företagen hade agerat på samma sätt, för det går inte att driva företag där man inte har en egen personal och kontroll över kostnaderna för lönerna.

Och nu har det blivit ett så stort problem, ett som hotar vår välfärd, och då ska givetvis våra folkvalde agera så att åtgärder tas fram som löser problemet, det har vi som står för alla kostnaderna rätt att kräva.

Eftersom det är ett samhälls ekonomiskt problem som berör oss alla, oavsett politisk tillhörighet, så skulle jag inte bli minsta förvånad, om lösningen kommer att tas fram i samförstånd och över blockpolitikens gränser.
    Just för att det är ett rent företags ekonomiskt problem, som måste behandlas därefter, och som därmed ligger utanför en politisk idelogi.

Och den enda lösning som finns/som är rätt, är att ta fram möjligheter för våra företag, så att alla ordinarie platser kan tillsättas med egna anställda.
    Om det kommer att ske genom handfasta krav, regler, ekonomiska styrmedel, utbildning eller annat, vet jag inte.
    Men en sak är jag säker på, det är vad de som äger och leder de privata företagen (om samma problem finns hos dom), de företag vi själva/staten äger, politikerna, oavsett parti tillhörighet, vill se som lösning.

Personal från bemanningsföretag ska enbart användas, när ett krav på extrapersonal utöver den ordinarie arbetstyrkan behövs, aldrig annars.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Kemi)

Har 46700 /mån före skatt. Sedan tillkommer bonus mellan 6000-25000/år beroende på hur företaget går. Jobbar som Kemikaliesamordnare, är disputerad naturvetare, har 13 års erfarenhet.

• Anonym (Fysiker)
    Queennr1 skrev 2017-01-09 08:37:44 följande:

De BORDE betala samma löner som bemanningsföretagen eftersom de ändå skulle tjäna på att göra det genom att dels få behålla personal och dels slippa bemanningsföretagen. De konsulter vi anlitat får en lön på 42.000 per månad, MEN kommunens kostnad för en person ligger på 120.000 i månaden eftersom konsultbolagen ska ha sin vinst. Så det vore en ren vinst att höja befintlig personals lön md ca 10.000 i månaden och på så vis få personal att stanna och dels locka till sig fast anställda i ett yrke som skriker efter folk just för att kommunerna betalar dåligt och människor då istället söker sig till bemanningsföretagen.

Kom ihåg att det kostar rätt mycket mer än den synliga lönen för arbetsgivaren...
  • Anonym (Anonym)

62000:- i månaden plus tjänstebil. Dock ingen övertidsersättning. 6v semester.

Gruppchef för ett team på 15 Pers inom teknisk utveckling i privat regi.

20 års erfarenhet. 43år och man.

• Anonym (Fysiker)
    modsey skrev 2017-01-09 09:01:21 följande:

Det är självklart inte bara att slippa ob tider sjuksköterskor väljer bemanningsföretagen. Det finns helt enkelt en större frihet att lägga när de här tiderna förläggs för många. Att kunna välja bort varannan helg från familjen. Att säga nejtack till pass på nätter och tre kvällspass o veckan. Att inte kunna tvingas till semester i juni i bland två veckor innan ens barn slutat skolan.

De här villkoren får bemanningsföretagen så sjuksköterskor och inte landstingens. Så det är rätt enkelt att räkna ut varför de lyckas att rekrytera fler som då slutar på landstingen. Lägg till en löneökning på allt mellan 5 till 10 000 kr så förstår nog de flesta varför bemanningsföretagen vinner som arbetsgivare.

Vem ska jobba kvällspass och helger då?
  • Queennr1
    Anonym (Fysiker) skrev 2017-01-09 13:38:19 följande:

Kom ihåg att det kostar rätt mycket mer än den synliga lönen för arbetsgivaren...

Absolut men inte så pass mycket som konsultbolagen kostar. Dessutom så tillkommer andra kostnader utan fast personal. Bristande kontinuitet i arbetet, där fast personal ständigt måste ta av sin arbetstid för att introducera konsulter. Kvalitetbrister som uppstår i människovårdande yrken där patienten/klienten ständigt måsye byta handläggare/behandlare är resurskrävande och kostsamma.
  • Världsmedborgare
    emmajagsmyr skrev 2017-01-09 00:14:39 följande:
    jag håller med dig till viss del, dock är jag högst tveksam till att de pengarna hade hamnat i mitt lönekuvert oavsett bemanningsföretagen. hursomhelst så jobbar jag för SU och de får inte lov att anlita några bemanningsföretag vad det gäller sjuksköterskor/undersköterskor. SU har en egen bemanningspool (som ändå inte räcker till att täcka behovet)
    Jag kan heller inte garantera att pengarna hamnat i just dina fickor.
    Men en sak är säker, vi blir alla förlorare när skattepengar tas från vår "välfärdsbudget", och istället går till mellanhänder med privata vinstintresse.
    Så på ett sätt kan det gå att se som du går minste om pengar i ditt lönekuvert, inte i direkta pengar, men som extra/indirekta utgifter du tvingas betala på nåt sätt.

Tolka det inte nu så att jag helt är emot bemanningsföretagen, för det är jag inte.
    Men nu har dom blivit ett problem, och inte ett utmärkt komplement att använda oss av, när ett akut behov att arbetskraft uppstår, och så kan vi inte ha det.

Och att det är en medveten strategi från bemanningsföretagen, att just rikta in sig på den grupp du tillhör, alltså vårdpersonal och även utbildningspersonal, det är idag uppenbart. 
    Din grupp har t.ex ansvar för patientsäkerheten, så det går inte att minska produktionen som i ett "vanligt" företag, om personal saknas.
    Ni är tvungna att ha tillräckligt med personal så att inte säkerheten för patienten/vårdtagaren hotas.
    Och är då all personal låsta till bemanningsföretag, ja då tvingas ni ta personal därifrån, eller möjligen, om det går, ta hjälp från ett annat företag som kan avlasta er, genom att t.ex bidra med vårdplatser i sin verksamhet.

Detsamma kan sägas om skolan, även dom har ett krav på sig, men då istället kunna uppfylla de utbildningsmål som ställs på dom.
    Så även dom har ingen möjlighet att minska på något, dom tvingas istället att ta personal där den finns.

Och den här rävsaxen vi hamnat i, den måste vi se till att ta oss ur, och det så fort det bara går.
    Det är våra pengar, våra företag, och vår välfärd det handlar om, det är vi och bara vi, som betalar för hela den här versamheten. 
    Så pengar till helt onödiga mellanhänder är inget jag vill betala för.., och det tror jag inte du eller någon annan skattebetalare heller vill göra.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
Svar på tråden Ni med lön över 30k?