Ni med lön över 30k?
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.
Vem ska jobba kvällspass och helger då?
Varför hakar du upp dig på "förbjuda", det är inte det det handlar om, men förbuden blir förstås en sista utväg om inte ekonomin fullständigt ska haverera, och det är det verkligen inte naivt att se till att det inte händer.
Då notan är det vi som betalar för driften, d.v.s vi skattebetalare som får stå för, när det handlar om landstingen.
När du skriver så verkar det som du står på bemanningsföretagens sida, vilket är märkligt om du inte har eget intresse i något av dom.
Om det är så, då blir det begripligt att du ställer dig på deras sida, men tillhör du oss andra som driver alla dessa företag, d.v.s vi skattebetalare, då blir mycket av det du skriver väldigt märkligt.
Du måste väl förstå att vi som arbetsgivare och företagare, ja vi skattebetalare är det när det gäller t.ex landstingen.
Att då det är våra pengar som driver dess verksamhet, så måste vi åxå agera som om det vore ett vanligt privat företag.
Dock med skillnaden att slipper ha konkursen hängade över våra huvuden ifall det går dåligt, så vi har endast kravet på att göra det så bra som möjligt.
Så vad vi ska göra, är att hitta lösningar som är till vår/företagets fördel, precis som det görs i alla företag.
Och då kan vi inte heller konkurrera med lönerna, för våra pengar ska räcka till så mycket välfärd som möjligt för alla.
Vilket betyder att vi aldrig kan ligga på samma höga lönenivå som ett bemanningföretag, inte när efterfrågan på arbetskraft är högre än tillgången, det räcker inte våra pengar till.
Dessutom skulle det bli huggsexa på folk i branscher som har ett underskott av arbetskraft, och den huggsexan skulle alltid bemanningsföretagen vinna.
Detta för att vi har kraven på säkerhet inom vården och att en viss utbildninsgsnivå i skolan ska uppnås, krav som fastställts av regering och riksdag och skolverket, så kan vi inte bara inte låta bli att anställa/inlita personal, eller dra ner på verksamheten.
Vi är tvingade att göra allt, för att vår verksamhet som kraven på oss stipulerar, ska uppnås.
Och förutom det, är det en rättighet som vi som finansiärer har rätt att kräva av varandra, det är det vi brukar kalla, en bra och väl fungerande välfärd.
Absolut men inte så pass mycket som konsultbolagen kostar. Dessutom så tillkommer andra kostnader utan fast personal. Bristande kontinuitet i arbetet, där fast personal ständigt måste ta av sin arbetstid för att introducera konsulter. Kvalitetbrister som uppstår i människovårdande yrken där patienten/klienten ständigt måsye byta handläggare/behandlare är resurskrävande och kostsamma.
Ja du. Vad föreslår du själv? Att vi tvingar människor med sjuksköterskeutbildning tillbaka på något vis?
Eller tittar på andra sätt som lockar dem att ta de här passen på något vis?
Givetvis kan man inte tvinga någon. Jag tycker bara det är en lite 'gnällig' inställning till någonting man visste när man bestämde sig för sitt yrke.
Men visst förstår jag att det inte alltid är så kul. Och det är ju viktigt att man känner sig skäligt ersatt för sin arbetsinsats, annars blir folk missnöjda och man hamnar i den sits vi är i idag.
Fast att anställda är nöjda och stannar kvar är en vinst. Nyrekrytering är inte heller billigt. At ha halva arbetsstyrkan bestående av konsulter som vi har haft är skitdåligt och bidrar till ökad arbetsbelastning och ökad ohälsa hos befintlig personal också. En nöjd stabil arbetsgrupp med 10.000 mer i lön är jag helt övertygad om är en lönsam affär.