• hojsta

Ni med lön över 30k?

Hej! Jag är nyfiken på vad ni tjänar i lön och vad ni arbetar som (gärna vilken arbetsgivaren är). Jag har för några månader sedan börjat arbeta på Försäkringskassan och har en ingångslön på 27.500kr.

• Svar på tråden Ni med lön över 30k?
  • Världsmedborgare
    Anonym (Sara) skrev 2017-01-08 19:52:46 följande:
    Landstinget/regionen kommer aldrig betala löner som bemanningsföretagen gör eftersom de tycker det är för dyrt nu och därför vill förbjuda det. Nu kan de dessutom ha lägre bemanning, dvs hyra in personal som bara "betar av" patienter och inget kringarbete och slipper arbetsgivaravgifter och sociala avgifter. De löner vissa bemanningsföretag erbjuder är dessutom VÄLDIGT mycket högre.
    Klart bemanningsföretagen kan betala VÄLDIGT mycket högre löner, så länge det ser ut som idag med stor personalbrist.
    Men vad tror du händer när den är borta, jo då får du välja mellan att gå, eller få VÄLDIGT mycket lägre lön.
    För så fungerar det i en ekonomi som styrs av marknadskrafter, alltså via tillgång och efterfrågan.

Och som jag sagt, det här är en ren företagsekonomisk fråga, och därför kommer det att införas åtgärder som i vilket annat företag som helst.

Just nu är det fördel bemanningsföretagen, men så kommer det inte att förbli, då inget företag vill vara beroende av andra, för att säkra behovet av personal.
    Och det av många fler orsaker än enbart lönekostnaderna, men det är inget jag tycker behövs tas upp här.
    Bemanningsföretagen styrs enbart av tillgång och efterfrågan, och har inga andra krav på sig än att gå med vinst, så minskar efterfrågan, då minskar även deras behov av anställda.
    Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-09 09:01:21 följande:
    Det är självklart inte bara att slippa ob tider sjuksköterskor väljer bemanningsföretagen. Det finns helt enkelt en större frihet att lägga när de här tiderna förläggs för många. Att kunna välja bort varannan helg från familjen. Att säga nejtack till pass på nätter och tre kvällspass o veckan. Att inte kunna tvingas till semester i juni i bland två veckor innan ens barn slutat skolan.
    De här villkoren får bemanningsföretagen så sjuksköterskor och inte landstingens. Så det är rätt enkelt att räkna ut varför de lyckas att rekrytera fler som då slutar på landstingen. Lägg till en löneökning på allt mellan 5 till 10 000 kr så förstår nog de flesta varför bemanningsföretagen vinner som arbetsgivare.
    Fast allt det där i förmåner försvinner när väl efterfrågan på personal minskar, och så kommer det givetvis att bli.
    Då det mest är en företagsfråga, och ingen eg politisk fråga, så kommer företagen att agera för att minska beroendet av bemanningspesonal.

Jag vet att jag har upprepat mig i flera svar, men jag märker att det finns en övertro på att bemanningsföretagen är rena "guld och gröna skogar", och inte ses som de vinstdrivande företag som dom är.
    Och att dom bara kommer att betala bra och ge förmåner så länge efterfrågan på deras tjänster finns.

Och jag upprepar mig för att på sakligt sätt varna för vad som är på väg att hända och varför.
    D.v.s att bemanningsföretagen har blivit en för stor maktfaktor och en fara för vår välfärd, och även är på väg att bli ett problem för det privata näingslivet/företagandet.

Jag tycker ni bör veta det, för det kommer att ske förändringar, både i våra egna/statens företag, och hos det privata.
    Många ggr av samma anledningar, där krav på säkerhet är en gemensam anledning, dock olika formar av säkerhet.
    Inom vården är det förstås patientsäkerheten det handlar om, men hos det privata näringslivet kan det istället handla om företagshemligheter, framtida strategi och utveckling som utgör säkerhetsrisker, saker man vill ska stanna i företaget och inte spridas ut till konkurrenter.

Och ju fler inblandade, ju större blir risken för läckor, och det kan bli väldigt kostsamt för ett företag om läckor uppstår.
    Dessutom så är det inga företag som gillar att sin personal arbetar för en konkurrent, eller ägnar sig åt konkurrerande verksamhet, ofta är det förbjudet för de anställda att göra det.
    Så ni kan ju tänka er vilka problem det medför, om dessa företag tvingas gå till ett bemanningsföretag, för att få tillgång till nödvändig personal.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Numret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Världsmedborgare
    modsey skrev 2017-01-09 09:36:17 följande:
    Just det du beskriver är viktigt men belyses sällan av landstingen själva. Att det visst finns en del fördelar med bemanningsföretag. Inom rimliga gränser där en viss procent av personal är anställd på konsultbasis. Men det behöver struktureras upp. Och för att kunna göra det måste arbetsgivare erkänna och acceptera faktumet. I stället för att naivt och kostsamt försökta förbjuda det.
    Varför hakar du upp dig på "förbjuda", det är inte det det handlar om, men förbuden blir förstås en sista utväg om inte ekonomin fullständigt ska haverera, och det är det verkligen inte naivt att se till att det inte händer.
    Då notan är det vi som betalar för driften, d.v.s vi skattebetalare som får stå för, när det handlar om landstingen.

När du skriver så verkar det som du står på bemanningsföretagens sida, vilket är märkligt om du inte har eget intresse i något av dom.
    Om det är så, då blir det begripligt att du ställer dig på deras sida, men tillhör du oss andra som driver alla dessa företag, d.v.s vi skattebetalare, då blir mycket av det du skriver väldigt märkligt.

Du måste väl förstå att vi som arbetsgivare och företagare, ja vi skattebetalare är det när det gäller t.ex landstingen.
    Att då det är våra pengar som driver dess verksamhet, så måste vi åxå agera som om det vore ett vanligt privat företag.
    Dock med skillnaden att slipper ha konkursen hängade över våra huvuden ifall det går dåligt, så vi har endast kravet på att göra det så bra som möjligt.
    Så vad vi ska göra, är att hitta lösningar som är till vår/företagets fördel, precis som det görs i alla företag.
    Och då kan vi inte heller konkurrera med lönerna, för våra pengar ska räcka till så mycket välfärd som möjligt för alla.

Vilket betyder att vi aldrig kan ligga på samma höga lönenivå som ett bemanningföretag, inte när efterfrågan på arbetskraft är högre än tillgången, det räcker inte våra pengar till.
    Dessutom skulle det bli huggsexa på folk i branscher som har ett underskott av arbetskraft, och den huggsexan skulle alltid bemanningsföretagen vinna.
    Detta för att vi har kraven på säkerhet inom vården och att en viss utbildninsgsnivå i skolan ska uppnås, krav som fastställts av regering och riksdag och skolverket, så kan vi inte bara inte låta bli att anställa/inlita personal, eller dra ner på verksamheten.
    Vi är tvingade att göra allt, för att vår verksamhet som kraven på oss stipulerar, ska uppnås.
    Och förutom det, är det en rättighet som vi som finansiärer har rätt att kräva av varandra, det är det vi brukar kalla, en bra och väl fungerande välfärd.
  • modsey
    Anonym (Fysiker) skrev 2017-01-09 13:44:30 följande:

Vem ska jobba kvällspass och helger då?

Ja du. Vad föreslår du själv? Att vi tvingar människor med sjuksköterskeutbildning tillbaka på något vis?

Eller tittar på andra sätt som lockar dem att ta de här passen på något vis?
  • modsey
    Världsmedborgare skrev 2017-01-09 15:23:15 följande:

Varför hakar du upp dig på "förbjuda", det är inte det det handlar om, men förbuden blir förstås en sista utväg om inte ekonomin fullständigt ska haverera, och det är det verkligen inte naivt att se till att det inte händer.

Då notan är det vi som betalar för driften, d.v.s vi skattebetalare som får stå för, när det handlar om landstingen.

När du skriver så verkar det som du står på bemanningsföretagens sida, vilket är märkligt om du inte har eget intresse i något av dom.

Om det är så, då blir det begripligt att du ställer dig på deras sida, men tillhör du oss andra som driver alla dessa företag, d.v.s vi skattebetalare, då blir mycket av det du skriver väldigt märkligt.

Du måste väl förstå att vi som arbetsgivare och företagare, ja vi skattebetalare är det när det gäller t.ex landstingen.

Att då det är våra pengar som driver dess verksamhet, så måste vi åxå agera som om det vore ett vanligt privat företag.

Dock med skillnaden att slipper ha konkursen hängade över våra huvuden ifall det går dåligt, så vi har endast kravet på att göra det så bra som möjligt.

Så vad vi ska göra, är att hitta lösningar som är till vår/företagets fördel, precis som det görs i alla företag.

Och då kan vi inte heller konkurrera med lönerna, för våra pengar ska räcka till så mycket välfärd som möjligt för alla.

Vilket betyder att vi aldrig kan ligga på samma höga lönenivå som ett bemanningföretag, inte när efterfrågan på arbetskraft är högre än tillgången, det räcker inte våra pengar till.

Dessutom skulle det bli huggsexa på folk i branscher som har ett underskott av arbetskraft, och den huggsexan skulle alltid bemanningsföretagen vinna.

Detta för att vi har kraven på säkerhet inom vården och att en viss utbildninsgsnivå i skolan ska uppnås, krav som fastställts av regering och riksdag och skolverket, så kan vi inte bara inte låta bli att anställa/inlita personal, eller dra ner på verksamheten.

Vi är tvingade att göra allt, för att vår verksamhet som kraven på oss stipulerar, ska uppnås.

Och förutom det, är det en rättighet som vi som finansiärer har rätt att kräva av varandra, det är det vi brukar kalla, en bra och väl fungerande välfärd.

Jag är en av alla tusentals sjuksköterskor som lämnat yrket. Står inte på någon sida heller men ser fördelar i att en viss del arbetar från bemanningsföretag. Anser också att landstingen själva skulle vinna mycket på att titta på andra lösningar just schema och poängmässigt. Tilgån8 o efterfrågan helt enkelt. Som för alla företag och organisationer som har brist på personal så lyckas de sällan med att försämra villkor..tvärtom dom var ser.

Personligen skulle jag aldrig sätta min fot på ett jobb som sjuksköterska i landstinget. Lönemässigt är inte det största hindret utan just det att tvingas jobba varannan helg. Inte kunna välja semester. För mycket kvällar osv. Såg det annorlunda ut skulle jag däremot överväga det i framtiden
  • Anonym (Fysiker)
    Queennr1 skrev 2017-01-09 13:44:47 följande:

Absolut men inte så pass mycket som konsultbolagen kostar. Dessutom så tillkommer andra kostnader utan fast personal. Bristande kontinuitet i arbetet, där fast personal ständigt måste ta av sin arbetstid för att introducera konsulter. Kvalitetbrister som uppstår i människovårdande yrken där patienten/klienten ständigt måsye byta handläggare/behandlare är resurskrävande och kostsamma.

Nä, inte per person. Men en faktor 1.6 får maningar räkna med. Sedan betalar man ju även semester, sjuklön, föräldralön, friskvårdsbidrag osv för en fast anställd. Och ev rehab kostnader vid sjukdom osv. Det kan bli rätt mycket i slutändan.

Men framförallt så blur ju den stora skillnaden när det gäller antal anställda. Om de skulle höja lönen med 10.000 för t.ex. 2 stycken på en avdelning så skulle det Ju inte vara så populärt bland övriga anställda. Och när nyrekryteringarna får nys om det så skulle även ingångslönerna skjuta i höjden, osv.

Då är bemanningsföretagen plötsligt inte så dyra...
  • Anonym (Fysiker)
    modsey skrev 2017-01-09 15:25:08 följande:

Ja du. Vad föreslår du själv? Att vi tvingar människor med sjuksköterskeutbildning tillbaka på något vis?

Eller tittar på andra sätt som lockar dem att ta de här passen på något vis?

Givetvis kan man inte tvinga någon. Jag tycker bara det är en lite 'gnällig' inställning till någonting man visste när man bestämde sig för sitt yrke.

Men visst förstår jag att det inte alltid är så kul. Och det är ju viktigt att man känner sig skäligt ersatt för sin arbetsinsats, annars blir folk missnöjda och man hamnar i den sits vi är i idag.
  • Queennr1
    Anonym (Fysiker) skrev 2017-01-09 18:36:32 följande:

Givetvis kan man inte tvinga någon. Jag tycker bara det är en lite 'gnällig' inställning till någonting man visste när man bestämde sig för sitt yrke.

Men visst förstår jag att det inte alltid är så kul. Och det är ju viktigt att man känner sig skäligt ersatt för sin arbetsinsats, annars blir folk missnöjda och man hamnar i den sits vi är i idag.

Fast att anställda är nöjda och stannar kvar är en vinst. Nyrekrytering är inte heller billigt. At ha halva arbetsstyrkan bestående av konsulter som vi har haft är skitdåligt och bidrar till ökad arbetsbelastning och ökad ohälsa hos befintlig personal också. En nöjd stabil arbetsgrupp med 10.000 mer i lön är jag helt övertygad om är en lönsam affär.
  • modsey
    Anonym (Fysiker) skrev 2017-01-09 18:36:32 följande:

Nja att man var tvungen att jobba varannan helg och tre kvällar i veckan samt nätter, var det nog få som verkligen visste att arbetsgivaren skulle börja kräva.
    När jag blev färdig ssk så fanns det rena natt tjänster eller dag/ kväll exempelvis, i dag vill ag att alla ska jobba alla pass.
    Att man lämnar något man inte trivs med eller att man hamnar i livet där man inte längre fixar att jobba så mycket OB tider är ju inget märkligt alls. Många har gillat dessa tider när de är unga, men så blir folk äldre, skaffar barn och hamnar i det rätt svåra med att få ihop det. Små, kanske oviktiga saker för en del, blir viktigt . Exempelvis  att inte kunna få semester med sina barn mer än två veckor på sommaren ...
  • Anonym (Fysiker)
    Queennr1 skrev 2017-01-09 18:42:15 följande:

Fast att anställda är nöjda och stannar kvar är en vinst. Nyrekrytering är inte heller billigt. At ha halva arbetsstyrkan bestående av konsulter som vi har haft är skitdåligt och bidrar till ökad arbetsbelastning och ökad ohälsa hos befintlig personal också. En nöjd stabil arbetsgrupp med 10.000 mer i lön är jag helt övertygad om är en lönsam affär.

Tror du verkligen att det blir lönsamt om 140.000 ssk ska ha 10.000kr i löneförhöjning...? Det är ju en ekvation som inte går ihop tyvärr...
Svar på tråden Ni med lön över 30k?