• Överklassfundering

Överklass/medleklass uppfostran

En liten fundering ang klassskillnader i samhället.

Hur uppfostras överklass/medelklass barn? Är föräldrarna stöttande? Hur gör man för att barnen ska fortsätta plugga och få en bra utbildning?

Vad är skillnaden i barnuppfostran för föräldrar av arbetarklass och överklass?

• Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran
  • Alexi

Min mamma är inte överklass men skulle aldrig servera mat i kastrullerna, det är det fulaste hon vet.

• Bergis
    Anonym (Zxc) skrev 2017-01-17 18:42:47 följande:

Enligt mig är en advokat och läkare jäkligt mycket arbetarklass. Speciellt om deras föräldrar kommer från arbetarfamiljer. Kanske att advokatens barnbarn kan bli något annat än arbetarklass.

Ha ha

Sluta trolla.

Rent generellt så blir

Övre medelklassens barn läkare.

Medelklassens barn sjuksköterskor.

Arbetarklassens barn undersköterskor eller vårdare.
  • Anonym (Zxc)
    Bergis skrev 2017-01-17 20:43:19 följande:

Ha ha

Sluta trolla.

Rent generellt så blir

Övre medelklassens barn läkare.

Medelklassens barn sjuksköterskor.

Arbetarklassens barn undersköterskor eller vårdare.

Du kan trolla.

Rent generellt sett så har advokater en ganska värdelös timlön sett till hur mycket de tjänar kontra hur mycket de faktiskt måste jobba för det. Och det blir inte bättre för att man blir delägare i byrån, man måste hålla samma takt efteråt också. Till skillnad från andra branscher där man som senior tillåts att trappa ner på takten.

Sedan kan man aldrig komma ifrån var man kommer ifrån. Är man uppväxt i en arbetarfamilj kommer man alltid vara arbetarklass, oavsett vilken titel man har på visitkortet.
  • Anonym (o)
    Alexi skrev 2017-01-17 16:30:00 följande:

Jag har aldrig funderat på OM jag ska plugga vidare, bara vad. Det var liksom självklart. Det vill jag förmedla till mina barn, att högskola/universitet är en del av skolan bara. Man bara får välja mer fritt efter intresse.

Jag är också uppvuxen med föräldrar som gillar skna jobb, som har tagit mycket ansvar på arbetet, utvecklats och utmanats. Det vill jag också ha.

Och om barnet faktiskt VILL jobba som svetsare eller något annat som inte kräver längre utbildning då? Jag tycker det är väldigt synd att det så ofta tas för givet att studera vidare är något bra, som alla borde göra. Det är sällan man hör om den sociala snedrekryteringen som sker i andra änden av spektret.
  • Hannananana

Det är en väldigt stor fråga och jag tror inte jag kan sammanfatta den forskning jag läst i ämnet, eller det jag själv studerat i frågan. Som någon tidigare nämnt handlar det mycket om att högre utbildade föräldrar pratar och blandar sig i sina barn skolgång från en väldigt tidig ålder. De föräldrarna har koll på läxor, lär sig vilka dagar engelskaglosorna ska sitta och pratar om varför man måste kunna multiplikation. Det blir alltså mycket mindre risk att eleven ska bli borttappad i skolarbetet. Förebilder är självklart också bidragande men i slutändan blir barnens skolresultat mer avgörande än deras framtidsdrömmar. Idag tänker de flesta ungdomar att man SKA gå högskola, man BORDE läsa natur och att traditionella arbetaryrken är dåliga, men barnen från arbetarklassen har skolmisslyckanden bakom sig och söker sig till det som anses dåligt för att de matchar självbilden. På ett viss är barn från högutbildade föräldrar mest begränsade då de aldrig har ett annat valalternativ än typ Natur och SAM medan barnen från lågutbildade hem tittar på både yrkesprogram och högskoleförberedande, yrkesprogram för de har lärt sig att se dåliga går där (såna som dem) oc högskoleförberedande för att det är det man borde gå. Svårt att vända men tydligt är det att erfarenheter av skolmisslyckanden från ung ålder påverkar stort.

• Bergis
    Anonym (Zxc) skrev 2017-01-17 20:53:05 följande:

Du kan trolla.

Rent generellt sett så har advokater en ganska värdelös timlön sett till hur mycket de tjänar kontra hur mycket de faktiskt måste jobba för det. Och det blir inte bättre för att man blir delägare i byrån, man måste hålla samma takt efteråt också. Till skillnad från andra branscher där man som senior tillåts att trappa ner på takten.

Sedan kan man aldrig komma ifrån var man kommer ifrån. Är man uppväxt i en arbetarfamilj kommer man alltid vara arbetarklass, oavsett vilken titel man har på visitkortet.

Du har rätt i att du föds in i en klass. Det tar i regel tre generationer för att etablera sig i en högre klass.

Däremot är advokat och läkare övre medelklassyrken. Det har inte med lönen att göra utan utbildningen, bildningen och den sociala statusen.

Jag vet snickare som tjänar över 50000 i månaden men det gör ju inte snickare till ett övre medelklassyrke för det. Arbetare har ekonomiskt sett det riktigt bra ställt i dagens Sverige.
  • Hannananana
    Anonym (Zxc) skrev 2017-01-17 20:53:05 följande:

Du kan trolla.

Om vi ska se till klassbegreppet och se teorier som det grundar sig på så har du fel. Man säger ofta att man på en generation bara kan gå ett steg men det är mer personlig åsikt än vedertaget. Man pratar ofta om klassresenärer och vägen från arbetarklass till medelklass är väldigt vanlig. Genom utbildning, sociala kontakter, jobb och intressen är det idag många från arbetarklassen som skaffat sig kulturellt kapital inom medelklassens fält. Du kan ha åsikten att "en gång proletär, alltid proletär" men det som utmärker medelklassen kan arbetarklassen skaffa sig. Det går även att gå från medelklass till arbetarklass, då ofta genom att individens värderingar kring vad som är viktigt förändras till omgivningens, arbetarklassens värderingar. Överklass är en helt annan grej då 1, överklassen är mycket mycket mindre än de övriga två och därför svårare att komma in i och anpassa sig efter. 2 I överklassen är familjens bakgrund och verksamheter viktigt kapital och därför säger man ofta att set tar flera generationer att bli överklass, för att "få ihop" det kapitalet.

Jag skulle önska att vi hade ett till klassbegrepp idag: underklass. Det finns en grupp som har egna värderingar, deras öden går i generation och ett visst syn sätt förs vidare och styr deras liv. De som är socialt utsatta. De är osynliga för många i samhället men generation efter generation i familjer lever utan utbildning, i arbetslöshet, missbruk, tonårsgraviditeter, fattigdom, ett snävt perspektiv och stor inlärd hjälplöshet. De personer som är infödda i denna typ av familj kan väl inte anses komma från arbetarklass? De barnen är uppvuxna utan någon förebild som arbetar, försörjer sig själv, kan resa eller har en tidningsprenumeration. Men de barnen kan ändå själva bli arbetarklass. Eller vissa tar vad som får ses som ett enormt steg, till medelklassen. Det finns så många historier kring klassresenärer att det inte går att förneka. Kan inte statsministern vada medelklass? Är inte professorer i sociologi medelklass om deras föräldrar saknade högskoleutbildning?
  • Anonym (Sofia)

Både min man och jag har arbetarbakgrund men har nu universitetsutbildning från LU. En grundläggande skillnad är att vi båda fick klara allting själva bäst vi kunde under uppväxten, medan vi satte vårt barn i kö till specifika fristående förskolor direkt vid födseln. Det är andra tider nu och jag tror att det verkligen (på gott och ont) kommer att märkas vilka barn som har engagerade föräldrar och vilka som inte har det. Självklart KAN man lyckas helt på egen hand, men det blir betydligt svårare, och det är nog typiskt för medelklass och kanske särskilt klassresenärer att man vill engagera sig/rodda/curla så mycket man kan. Sedan får man ju försöka balansera det så barnen inte blir odrägliga ?som vissa påstår annars garanterat händer) och man får ju inte överdriva så barnen dör av prestationsångest men på det stora hela tror jag att det är positvt.

• Bergis
    Anonym (Sofia) skrev 2017-01-17 21:51:16 följande:

Både min man och jag har arbetarbakgrund men har nu universitetsutbildning från LU. En grundläggande skillnad är att vi båda fick klara allting själva bäst vi kunde under uppväxten, medan vi satte vårt barn i kö till specifika fristående förskolor direkt vid födseln. Det är andra tider nu och jag tror att det verkligen (på gott och ont) kommer att märkas vilka barn som har engagerade föräldrar och vilka som inte har det. Självklart KAN man lyckas helt på egen hand, men det blir betydligt svårare, och det är nog typiskt för medelklass och kanske särskilt klassresenärer att man vill engagera sig/rodda/curla så mycket man kan. Sedan får man ju försöka balansera det så barnen inte blir odrägliga ?som vissa påstår annars garanterat händer) och man får ju inte överdriva så barnen dör av prestationsångest men på det stora hela tror jag att det är positvt.

Dina föräldrar var iaf snälla nog att ge dig ett namn som gör sig i de finare salongerna. Sånt ska inte underskattas. Finns inte många advokater eller läkare som heter Sonny.

Och ja, föräldrarna får ta allt större ansvar med utbildningen när skolorna försämras.
  • Anonym (1234)
    Alexi skrev 2017-01-17 16:30:00 följande:

Jag har aldrig funderat på OM jag ska plugga vidare, bara vad. Det var liksom självklart. Det vill jag förmedla till mina barn, att högskola/universitet är en del av skolan bara. Man bara får välja mer fritt efter intresse.

Jag är också uppvuxen med föräldrar som gillar skna jobb, som har tagit mycket ansvar på arbetet, utvecklats och utmanats. Det vill jag också ha.Jag kände som du när jag var yngre

Jag kände som du när jag var yngre, men till skillnad från dig kommer jag absolut inte att föra det vidare till nästa generation. Idag är det ju rent ekonomiskt inte alls alltid fördelaktigt att läsa vidare, och vad är bättre i livet än att satsa på det som man blir lycklig av, snarare än det som ger status?

Det känns som ganska mycket tävlan hela tiden, och det leder inte till något annat än utbrändhet. Är det något mina barn ska lära sig så är det att göra det som är kul, om det så är lokförare eller revisor. Att plugga vidare är inget självändamål.
Svar på tråden Överklass/medleklass uppfostran