Anonym (1234) skrev 2017-01-17 22:10:43 följande:
Jag kände som du när jag var yngre, men till skillnad från dig kommer jag absolut inte att föra det vidare till nästa generation. Idag är det ju rent ekonomiskt inte alls alltid fördelaktigt att läsa vidare, och vad är bättre i livet än att satsa på det som man blir lycklig av, snarare än det som ger status?
Det känns som ganska mycket tävlan hela tiden, och det leder inte till något annat än utbrändhet. Är det något mina barn ska lära sig så är det att göra det som är kul, om det så är lokförare eller revisor. Att plugga vidare är inget självändamål.
Nu är det inte alltför sällan att det är kvinnor som t.ex arbetar inom vården (som t.ex undesköterskor) som blir utbrända.
Däremot håller jag med dig, man ska självklart studera vidare för att man vill och ser någon mening i det.
Alla är inte heller lagda för att studera på högre nivå, de har i stället andra styrkor.
Men om man inte är lagd för att studera vidare, så är en yrkesutbildning guld värt. Det finns inte bara på gymnasienivå, det finns flera YH-utbildningar också.
Jag vill inte använda ordet kul, intressant, givande, man ska trivas, absolut. Kul, det är bonus, annars är det de man har på sin lediga tid.
Som förälder så har jag också förmedlat att man måste vara taktisk, se till att man kan försörja sig, även om ens dröm är att bli författare, konstnär, glasblåsare etc, så kan man se detta i första hand som ett fritidsintresse, som man i förlängningen kan arbeta på att försörja sig på. Men den resan brukar bli ganska lång och mödosam, då kan det vara skönt att ha en stadig inkomst under den resan