• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • Anonym (Resglad)
    Dementoria skrev 2017-01-23 20:39:51 följande:
    Det har inte låtit som du gjort annat än druckit "gratis" alkohol, gått på marknader eller legat vid poolen i de trådar du skrivit i och startat. Det är det intrycket jag fått av att läsa det du skriver alltså. Om det inte överensstämmer med verkligheten så är det väl så.
    I de trådar jag skrivit i må så vara men startat någon, nej där har du fel.
    Antar att det är fler än jag som gillar ai-konceptet?

Det stämmer till viss del. Drinkar i solen vid poolen  är inte att förakta. Lokala marknader gillar jag verkligen så, visst. Jag gillar stadsvandringar, joggingturen på morgonen längs strandkanten. Ibland någon utflykt om andan faller på.
    Men, du ger mig "skulden" för saker någon annan skrivit. Fast det gör inget.

Har nog förresten aldrig skrivit något om gratis alkohol, den är inte gratis. Den är betald i förväg bara.

Ska vi nöja oss där?
  • Holma
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 12:22:32 följande:
    Fast nu vill ju ts ha just all inclusive.
    Anledningen att det kom upp var att det var ett sätt att spara in på resan i pengar då det är är väldigt dyrt , om du läst tråden från start så har du förstått det
  • Anonym (Resglad)
    Holma skrev 2017-01-23 21:31:45 följande:
    Anledningen att det kom upp var att det var ett sätt att spara in på resan i pengar då det är är väldigt dyrt , om du läst tråden från start så har du förstått det
    Eller också läser du en gång till och inser att det beror på att de flesta hotell har just all inc (för att det är dyrt att äta ute där) och just det specifika hotell ts vill bo på har det. Solig

• Anonym (no)
    BeckiL skrev 2017-01-23 09:50:23 följande:

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

nej inte värt det om du kanske inte har jobb om 2 månader. skulle aldrig lägga så mkt pengar på något så "onödigt" som en resa i det läget.
  • nnnnnnnn

Har inte läst tråden och vet inte heller om TS svarar, men det känns som väldigt mycket pengar för den resan oavsett om man har råd eller ej.

Snabb koll på tui, ving mm visar att det kostar runt 40 000 kr för 2 st, 2 veckor och all inclusive. SÅ 70 000 kr känns väldigt mycket...

Sen ser man att en resa dit kostar ca 8 100 kr t.o.r per person och då tillkommer ca 1000 - 2000 kr per natt för 4 eller 5 stjärniga hotell = mellan 14 000 kr och 28 000 kr för 14 nätter (oftast är det bara 13 nätter på 2 veckors resor).
    Så mellan 30 000 kr - 45 000 kr (utan all inclusive).

Om du kan spara ihop till 35 000 kr för din halva, så är det kanske bättre att spara 15 000 kr och ta en charter för 20 000 kr inkl. ai. Då har du ju både lite sparpengar kvar, samtidigt som du gör din drömresa.

• Holma
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 21:38:31 följande:
    Eller också läser du en gång till och inser att det beror på att de flesta hotell har just all inc (för att det är dyrt att äta ute där) och just det specifika hotell ts vill bo på har det. Solig
    Läs dom första inläggen
  • Anonym (Resglad)
    Holma skrev 2017-01-23 23:07:59 följande:
    Läs dom första inläggen
    Redan gjort och nu säger jag godnatt.
    Vill du ha fler svar så får du vänta tills i morgon.
  • Anonym (Resa)

Kan du bara svara på! Jag prioterar upplevelser. Maritsius är fantastiskt. Är glad att jag passade på att resa så mkt innan vi fick barn. Vi reser fortfarande en del men lite annorlunda. En sån resa hade jag velat göra innan jag fick barn (och gjorde)

• monkees
    BeckiL skrev 2017-01-23 09:50:23 följande:

Om jag var i din situation och inte visste om jag hade jobb efter mars så skulle jag ALDRIG ens snudda vid tanken att göra av med mina sparpengar på en så dyr resa! För mig är det "Lyxfällan-tendenser" och dem gör du bäst i att motarbeta! Tänk om du blir arbetslös..............! Man ska vara positiv men inte dumdristig.
  • elyse
    Dementoria skrev 2017-01-23 20:56:27 följande:

Att barnfamiljerna har mer att välja på än de två sakerna du skrev. Om de släpper barnklubben med blicken Ja, de flesta barn har ju faser när dom inte är skitroliga att resa med. Eller försöka göra något vettigt med alls, hehe.

Jag tänkte främst på resor som i TS exempel. De är främst anpassade efter den typiska resenären på resmålet och det är oftast vuxna. På bröllopsresa eller liknande.
Svar på tråden Är resan värt priset?