• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • BeckiL
    Stårschan skrev 2017-01-23 10:48:00 följande:
    Ledsen om du uppfattade det som om det var riktat mot dig som person. Jag borde ha skrivit ut hela meningen "Det är hål i huvudet att", vilket förhoppningsvis gör det tydligare att det är handlingen att lägga så mycket pengar på lyx när man inte har anställning om några månader som jag tycker är korkad. Din fråga var ju trots allt "Är resan värd priset", och det här var ett sätt att skriva att "NEj, det är jätte-jätte-jätte-INTE värt priset".

Men du har ju en sambo. Hur är hans löneläge? Är han beredd att dra runt dig och dina omkostnader om du blir arbetslös? I så fall är ni ju i ett annat läge. Men ni bör prata igenom det först, och inte bara se det som en mänsklig rättighet att bränna 70 000 kr på en tvåveckorsresa för sol och bad lite längre bort. I din TS är du själv tveksam, men så fort folk antyder att du har rätt, så går du direkt i försvarsställning och argumenterar FÖR den dyra resan.

Så hur ska du ha det? Om du egentligen redan har bestämt dig för att det är värt det och att du inte kommer att bli bitter om du sedan blir arbetslös och fattig efteråt så är det väl bara att boka, eller? Oavsett om det är Lyxfällan nästa eller inte.
    Ok, förstår hur du ställer dig i frågan. Jag tycker väl inte att jag gått i försvarsställning, har varit tydlig med att jag själv tycker det är mycket pengar, men att jag ändå vill det väldigt gärna. Splittrad. Förstår din "lyxfällan-nästa-känsla". Så skulle jag nog också känna om jag läste detta inlägg. Men jag har sparat pengar på ett sparkonto hela livet, och skulle ha råd med det och fortfarande ha pengar att ta av om jag skulle bli arbetslös. Finns väldigt många saker som jag INTE spenderar pengar på (är väldigt snål i övrigt), det handlar om prioriteringar som sagt. Men den realistiska delen av mig förstår att det finns 1000 grejer som är bättre att lägga pengarna på än en resa. Tror dock att om jag får barn snart så kommer jag aldrig kunna göra den prioriteringen att lägga dom pengarna på en resa till mig själv, oavsett ekonomi (om jag inte hade pengar i överflöd). Så det är väl lite "nu eller aldrig".
  • Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 10:47:43 följande:
    Har absolut inte bestämt oss för att åka! Det är väl lite mer en dröm som skulle kunna gå uppfyllelse, men jag funderar på om det är värt det ändå då det är så hutlöst mycket pengar. Men OM vi skulle åka skulle det vara från Arlanda, till Sugar beach i flic en flac, i april, maj eller oktober.
    2 veckor i oktober, 2 vuxna.

Flyg (Emirates) 15182 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 48480 kr
    Summa 63662 kr

Samma hotell finns med halvpension för 37293 kr under samma period. 

2 veckor i maj, 2 vuxna

Flyg (Emirates) 14782 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 39557 kr
    Summa 54339 kr

Samma hotell finns med halvpension för 28369 kr och med helpension för 32098 kr under samma period. 

Detta var snabba sökningar utan minsta försök till att leta rabatter el dyl.
  • Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 10:51:28 följande:
    Det var inte jag som skrev det :)
    Jamen det förklarar ju saken, haha!
  • magelita80

Vi var på Mauritius i mars. Det är en av de bästa resorna jag har gjort.skulle absolut rekommendera det. Vi hade oxå all inclusive pga barnen. Tycker det är så smidigt när man reser med barn. Det är i särklass den bästa all inclusive maten jag har ätit. Det var fräscht , varierat och inte typisk ai mat. Mycket indiskt, grytor, inlagda grönsaker. Men du verkar eg inte ha råd, du vet inte ens om du har ett jobb om 2 mm. Tucker FU ska vänta och åka ist nr du har råd.

• BeckiL
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 10:55:20 följande:
    I april ska tilläggas.
    Jo... då har du inte kollat vad hotell och mat kostar. Men jag absolut undersöka saken närmare!
  • Holma
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 10:17:46 följande:
    Så "det skiter du i"? Inte konstigt världen ser ut som den gör.
    Jo det klart att det är mitt fel att det ser ut som det gör i världen för att jag skiter i om restauranger får kunder i turistorter
  • Holma
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 10:22:29 följande:
    Fast ts handlar inte om varför man ska eller inte ska väli all inclusive. Man kanske ska hålla sig till ämnet?
    Jo det går att åka mycket billigare om man inte har all inklusive så det har med ts fråga att göra
  • Holma
    BeckiL skrev 2017-01-23 10:23:00 följande:

Roligt med så många svar. Jag håller med många. Förstår att det säkert går att hitta billgare om man snickrar ihop en resa själv, och att det skulle bli billigare med en annan destination. Men utifrån vad som är viktigt för min del (tyrgghet, kontroll) så känns det bättre att åka med TUI. Har också varit anti all inclusive, men många resor till Mauritius har endst det som val, just därför att det är förhållandevis dyrt att äta där. Det tråkiga är ju som ni säger att det inte gynnar lokalbefolkningen och att man riskerar att bli "låst" vid hotellet. Men detta hotell har fått väldigt bra betyg och maten ska förhoppningsvis hålla hög kvalitet. Att det är ohygieniskt tycker jag inte, trots att jag är väldigt pedant och bakterierädd själv. Kan vara lika ofräscht att äta ute på vilken restaurang som helst, om man har otur.

Men jag känner att det är lite för dyrt. Samtidigt känns det som en once in a lifetime-resa

På en resturang är det inte 100 tals människor som petar i maten , möjligen dom som jobbar i köket .
  • Anonym (S)
    BeckiL skrev 2017-01-23 11:08:24 följande:

Jo... då har du inte kollat vad hotell och mat kostar. Men jag absolut undersöka saken närmare!

Nej men har svårt att tro att det skulle röra sig om summor upp till 70 000. Om man jämför med andra hotell också så behöver det säkert inte bli så jättejättedyrt.
  • BeckiL
    Dementoria skrev 2017-01-23 11:04:15 följande:
    2 veckor i oktober, 2 vuxna.

Flyg (Emirates) 15182 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 48480 kr
    Summa 63662 kr

Samma hotell finns med halvpension för 37293 kr under samma period. 

2 veckor i maj, 2 vuxna

Flyg (Emirates) 14782 kr
    Hotell (ditt valda, med AI) 39557 kr
    Summa 54339 kr

Samma hotell finns med halvpension för 28369 kr och med helpension för 32098 kr under samma period. 

Detta var snabba sökningar utan minsta försök till att leta rabatter el dyl.
    Oj, ja det kanske kan vara värt att kika närmare på det som sagt! Det där i maj för drygt 54 000 lät ju mycket bättre! Kan du inte hjälpa mig att boka, hehe... ;)
Svar på tråden Är resan värt priset?