Anonym (S) skrev 2017-01-23 18:52:27 följande:
Det är väl just det bl.a. som jag vänder mig emot. Visst alla är olika men att äta på ett hotell i två veckor är det många som inte blir lockade av. Hur mycket har du rest själv då du anser att detta är "att resa"?
Sen att resa med barn.. Det blir vad man gör det till. Vad är ett "barnanpassat resmål som skandinaver är vana vid"? Bamselkubb?
Barn kan man i stort sett ha med sig överallt bara man vågar och inte är för bekväm. Våra fyra har varit runt i hela världen. Senaste resan tog 20 timmar från ställe till ställe. Att uppleva saker med barnen är det bästa som finns. Och då menar jag inte bamseklubb.
Jag har varit på ett 20-tal utlandsresor sedan jag var liten; charter i Medelhavet och storstäder i Europa och Asien. Bara tre har varit All Inclusive; två Karibienkryssningar och till Yucatan-halvön i Mexiko. Alternativ om man vill bo med fler än tvåstjärnigt fanns i alla fall inte då, för sex år sedan. Jag har verkligen inget emot att leta restauranger etc, men alla destinationer ser inte ut så. På Bora Bora finns t.ex. inget centrum. Och det verkar som att en del inte förstår det. Eller att avsaknaden av det inte innebär att man inte kan göra många utflykter ändå.
Jag tänker att många svenska barnfamiljer tar barnpool, höga stolar eller barnmeny för givet istället för poolbarer och strikt dresscode. Men det kanske är en fördom?
Jag vill också resa med mina barn och skulle säkert redan ha gjort det om den äldsta haft ett annat temperament. Om några år, absolut. Jag "vågar" ta med henne överallt, men just nu är det inte schysst mot omgivningen att göra det. Vi får se hur Lilla verkar. :)