• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • elyse
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 18:52:27 följande:

Det är väl just det bl.a. som jag vänder mig emot. Visst alla är olika men att äta på ett hotell i två veckor är det många som inte blir lockade av. Hur mycket har du rest själv då du anser att detta är "att resa"?

Sen att resa med barn.. Det blir vad man gör det till. Vad är ett "barnanpassat resmål som skandinaver är vana vid"? Bamselkubb?

Barn kan man i stort sett ha med sig överallt bara man vågar och inte är för bekväm. Våra fyra har varit runt i hela världen. Senaste resan tog 20 timmar från ställe till ställe. Att uppleva saker med barnen är det bästa som finns. Och då menar jag inte bamseklubb.

Jag har varit på ett 20-tal utlandsresor sedan jag var liten; charter i Medelhavet och storstäder i Europa och Asien. Bara tre har varit All Inclusive; två Karibienkryssningar och till Yucatan-halvön i Mexiko. Alternativ om man vill bo med fler än tvåstjärnigt fanns i alla fall inte då, för sex år sedan. Jag har verkligen inget emot att leta restauranger etc, men alla destinationer ser inte ut så. På Bora Bora finns t.ex. inget centrum. Och det verkar som att en del inte förstår det. Eller att avsaknaden av det inte innebär att man inte kan göra många utflykter ändå.

Jag tänker att många svenska barnfamiljer tar barnpool, höga stolar eller barnmeny för givet istället för poolbarer och strikt dresscode. Men det kanske är en fördom?

Jag vill också resa med mina barn och skulle säkert redan ha gjort det om den äldsta haft ett annat temperament. Om några år, absolut. Jag "vågar" ta med henne överallt, men just nu är det inte schysst mot omgivningen att göra det. Vi får se hur Lilla verkar. :)
  • Anonym (S)
    elyse skrev 2017-01-23 20:06:11 följande:

Jag har varit på ett 20-tal utlandsresor sedan jag var liten; charter i Medelhavet och storstäder i Europa och Asien. Bara tre har varit All Inclusive; två Karibienkryssningar och till Yucatan-halvön i Mexiko. Alternativ om man vill bo med fler än tvåstjärnigt fanns i alla fall inte då, för sex år sedan. Jag har verkligen inget emot att leta restauranger etc, men alla destinationer ser inte ut så. På Bora Bora finns t.ex. inget centrum. Och det verkar som att en del inte förstår det. Eller att avsaknaden av det inte innebär att man inte kan göra många utflykter ändå.

Jag tänker att många svenska barnfamiljer tar barnpool, höga stolar eller barnmeny för givet istället för poolbarer och strikt dresscode. Men det kanske är en fördom?

Jag vill också resa med mina barn och skulle säkert redan ha gjort det om den äldsta haft ett annat temperament. Om några år, absolut. Jag "vågar" ta med henne överallt, men just nu är det inte schysst mot omgivningen att göra det. Vi får se hur Lilla verkar. :)

Haha ja det är ju faktiskt snällt att tänka på omgivningen :) och vänta till barnen blir mer lätthanterliga, det håller jag med om.

Ville mest få fram att barn faktiskt inte behöver bamseklubb, pool och barnmeny. För som du säger så känns det som att många tror att barnen inte får ut mer av att faktiskt uppleva annan mat tex. Barnmeny är för övrigt ett j-à påfund ;).Även här hemma.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:06:11 följande:
    Grejen är att det finns ungefär en miljon saker mellan "barnpool, höga stolar eller barnmeny" och "poolbarer och strikt dresscode".
  • Dementoria
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 20:04:04 följande:
    Du får tycka precis vad du vill. Var skrev jag att jag bara åkt charter?
    AI-hotell är toppenbra om man väljer med omsorg och har en smula tur. Det finns bra sätt att få koll via andras erfarenheter dessutom.

Om du gillar att bila runt och bo på olika hotell så varsågod, jag tänker inte hindra dig. Jag tänker heller inte såga ditt sätt att resa som du gör med mitt fröken glashus.

Jag förstår vitsen med att sola på vad du kallar "en charterstrand"och bo på ett hotell med en massa andra människor, jag är social och gillar att umgås och träffa nya människor. Jag är inte intresserad av varken hyrbil, hus eller hyfsat folktomma och stränder på min semester!

Vi är olika, deal with it!
    Det har inte låtit som du gjort annat än druckit "gratis" alkohol, gått på marknader eller legat vid poolen i de trådar du skrivit i och startat. Det är det intrycket jag fått av att läsa det du skriver alltså. Om det inte överensstämmer med verkligheten så är det väl så.
  • elyse
    Anonym (S) skrev 2017-01-23 20:34:04 följande:

Haha ja det är ju faktiskt snällt att tänka på omgivningen :) och vänta till barnen blir mer lätthanterliga, det håller jag med om.

Ville mest få fram att barn faktiskt inte behöver bamseklubb, pool och barnmeny. För som du säger så känns det som att många tror att barnen inte får ut mer av att faktiskt uppleva annan mat tex. Barnmeny är för övrigt ett j-à påfund ;).Även här hemma.

Vi tycker rätt lika ändå. Har en tvååring som älskar stark och smakrik mat och annorlunda drycker. Gillar maffiga byggnader, språk och att möta nya människor. Så det kommer att bli jättekul att dela nya upplevelser med henne! Om två år kanske...
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:40:36 följande:
    Vi tycker rätt lika ändå. Har en tvååring som älskar stark och smakrik mat och annorlunda drycker. Gillar maffiga byggnader, språk och att möta nya människor. Så det kommer att bli jättekul att dela nya upplevelser med henne! Om två år kanske...
    Jag har tagit med barnen tidigt på alla möjliga saker från de varit helt små. Ibland blir besöken väldigt korta för att ungen helt enkelt inte är på humör, andra gånger kan man strosa i timmar för att ungen varit helt nöjd eller somnat! Enda skillnaden att resa med barn vs utan är att man får vara mer flexibel när man reser med barnen
  • elyse
    Dementoria skrev 2017-01-23 20:36:59 följande:

Grejen är att det finns ungefär en miljon saker mellan "barnpool, höga stolar eller barnmeny" och "poolbarer och strikt dresscode".

Vad vill du ha sagt?
  • xcnvxvnxmn

Det kan bara du svara på. Själv prioriterar jag upplevelser framför prylar och har lagt myyyycket pengar på resor med har inte bil eller hus. Är det här di livs resa så gör det! Däremot håller jag med många andra - kör inte all inclusive!

PS - vi var just med vår ettåring på Nya Zeeland. Man kan resa med små barn!

• elyse
    Dementoria skrev 2017-01-23 20:43:19 följande:

Jag har tagit med barnen tidigt på alla möjliga saker från de varit helt små. Ibland blir besöken väldigt korta för att ungen helt enkelt inte är på humör, andra gånger kan man strosa i timmar för att ungen varit helt nöjd eller somnat! Enda skillnaden att resa med barn vs utan är att man får vara mer flexibel när man reser med barnen

Så kunde vi också göra fram till för ca ett år sedan. Mitt barn är inte avvikande, men galet viljestark. Vi har inte ens kunnat använda vagnen i perioder. Nu är det bättre och vi ser fram emot att kanske komma iväg på något, men inte på andras bekostnad.
  • Dementoria
    elyse skrev 2017-01-23 20:44:14 följande:
    Vad vill du ha sagt?
    Att barnfamiljerna har mer att välja på än de två sakerna du skrev. Om de släpper barnklubben med blicken
    elyse skrev 2017-01-23 20:48:18 följande:
    Så kunde vi också göra fram till för ca ett år sedan. Mitt barn är inte avvikande, men galet viljestark. Vi har inte ens kunnat använda vagnen i perioder. Nu är det bättre och vi ser fram emot att kanske komma iväg på något, men inte på andras bekostnad.
    Ja, de flesta barn har ju faser när dom inte är skitroliga att resa med. Eller försöka göra något vettigt med alls, hehe.
Svar på tråden Är resan värt priset?