• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • Anonym (Karin P)
    BeckiL skrev 2017-01-23 09:50:23 följande:

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

För 70 000 kr för två kan ni resa jorden runt ett år. Jag hade absolut inte bränt mina sista sparpengar på två veckor på mauritius. 

Leta billiga flygbiljetter till asien (själv flyger jag SAS till asien för 3000 kr om några veckor), boka billigt boende på booking/ airbnb eller leta på plats. Undvik stora hotell. Mycket roligare och äventyrligare än en trist all-inclusive.
  • DevilsDaughter

Bara läst TS. Är det viktigt för dig att resa just dit så är det kanske värt det? Annars kan man ju resa någon annanstans i två veckor för en mycket billigare peng och då samtidigt få resa innan barn och ändå pengar över.

• Johan75

Reste för några år sedan i 10 dagar till Mauritius. Betalade väl ca 8-9 000 kronor per person för flyg, hotell och middag alla dagar. Helt klart en ö som är värd att åka runt lite på. Träffade ett par som gjort som du planerar att göra TS, och som var ganska besvikna eftersom de inte hade råd att göra så mycket när de väl var på ön. 

Personligen har jag blivit matförgiftad en gång i mitt liv, av hotellbuffén. Maten på en schysst restaurang lär hålla minst lika bra kvalité som hotellets mat. 

Behold, i come as a thief.
  • elyse

Själv tycker jag ju att kryssningar är underskattade. En ny exotisk ö varje dag och ett tiotal utflykter på varje. Drygt 40 000 betalade vi, två vuxna, för flyg fram och tillbaka till San Juan i Puerto Rico och hotell där + kryssningen i två veckor.

Tycker verkligen att det är värt att åka "fel håll" och inte åka till Asien.

• Anonym (S)
    elyse skrev 2017-01-24 12:00:50 följande:

Själv tycker jag ju att kryssningar är underskattade. En ny exotisk ö varje dag och ett tiotal utflykter på varje. Drygt 40 000 betalade vi, två vuxna, för flyg fram och tillbaka till San Juan i Puerto Rico och hotell där + kryssningen i två veckor.

Tycker verkligen att det är värt att åka "fel håll" och inte åka till Asien.

Låter härligt! Var har du varit i Asien? Har alltid varit skeptisk till Asien pga alla svenskar som åker dit men var i Thailand nyligen och blev helt frälst. Finns såå mycket underbara platser att hitta om man bara letar utanför turisthaken. Betalade 45000 inkl allt för oss 6 pers :)
  • Anonym (jomen nämen)
    BeckiL skrev 2017-01-23 09:50:23 följande:

Jag skulle satsa på något annat resmål som kostar lite mindre pengar. Har man inte pengar i överflöd känns 70 000 för mycket. Livet tar ju inte slut i och med att man får barn utan det kommer en tid längre fram i livet när lyxresor kanske innebär en mindre uppoffring, då ni hunnit en bit i era karriärer och barnen kanske har egna liv.

Med det sagt tycker jag att det är en bra idé att faktiskt göra någon typ av drömresa innan barnen. Man kan komma ganska långt redan på hälften så mycket pengar.
  • elyse
    Anonym (S) skrev 2017-01-24 12:07:25 följande:

Låter härligt! Var har du varit i Asien? Har alltid varit skeptisk till Asien pga alla svenskar som åker dit men var i Thailand nyligen och blev helt frälst. Finns såå mycket underbara platser att hitta om man bara letar utanför turisthaken. Betalade 45000 inkl allt för oss 6 pers :)

Jag har bara varit i norra Förenade Arab Emiraten i Asien. Inte Dubai, alltså. Men är skeptisk till Thailand pga fiskeslaveriet och att man stulit mark från urbefolkningen i Phuket och Koh Samui för att bygga hotell. Men norra delarna har jag hört ska vara fina. Och jag säger inte att jag aldrig själv kommer åka dit. :)
  • Ramborg

Du måste skämta om du faktiskt överväger att boka resa för så mycket pengar och inte ens vet om du har jobb efter mars. Det är jättedumt tänkt faktiskt.

Bara en sån sak som att du inte vet om du kan få semester dom veckorna du bokat. Eller utgår du helt kallt från att du kommer bli arbetslös?

42.
  • Anonym (Yeeyh)

Enligt mig...kort å gott... ONÖDIGT

Svar på tråden Är resan värt priset?