• BeckiL

Är resan värt priset?

Jag har kollat resor länge, och det som lockar nu är en två veckors all-inclusive till Mauritius. Problemet är bara att det kostar skjortan. 70 000 för två personer. Jag har verkligen inte pengar i överflöd, vet ej om jag kommer ha jobb efter mars i år och det finns en del grejer som egentligen är viktigare att köpa än resor. Men jag har pengar till min del av resan. Känner bara att det är slöseri, efter två veckor så har man bränt så mycket pengar. Är om det är värt det? Jag vill väldigt gärna resa dit, och jag tänker att det är bäst att passa på innan jag och sambon skaffar barn. Men vad tycker ni... är det slöseri med pengar eller värt det?

• Svar på tråden Är resan värt priset?
  • Dementoria
    Holma skrev 2017-01-23 10:13:00 följande:
    Det drabbar inte mig som turist så det skiter jag i , men just detta med alla människor som springer o petar i maten , man har ingen aning om vad dom fingrarna har varit innan .
    Mycket möjligt att just du inte bryr dig. Tack och lov finns det andra som faktiskt gör det så vi slipper utarma varenda ställe vi "rika" reser till.

Sedan håller jag absolut med dig om hygien och andra trista saker med bufféer.
  • Anonym (S)
    Holma skrev 2017-01-23 10:13:00 följande:

Det drabbar inte mig som turist så det skiter jag i , men just detta med alla människor som springer o petar i maten , man har ingen aning om vad dom fingrarna har varit innan .

Så "det skiter du i"? Inte konstigt världen ser ut som den gör.
  • Dementoria
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 10:17:19 följande:
    Dementoria skrev 2017-01-23 10:07:42 följande:

Plus att det är dåligt för lokalbefolkningen vars restauranger inte får några kunder.

-------------------------------------------------

Vad är det för fel på er? Varje gång någon skriver om rm resa med AI så går folk i taket och ifrågasätter deras val upplägg! Sluta med det, de som föredrar all in kommer boka det ändå. Själv väljer jag det alltid, oavsett vad fl-maffian mot ai tycker.
    Fast det här är ett diskussionsforum, det är liksom tänkt att man ska diskutera här. Du får gärna fortsätta sprida din kärlek över AI men eftersom det finns andra som inte tänker som du får du stå ut med att bli motsagd.
  • Anonym (S)
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 10:17:19 följande:

-------------------------------------------------

Vad är det för fel på er? Varje gång någon skriver om rm resa med AI så går folk i taket och ifrågasätter deras val upplägg! Sluta med det, de som föredrar all in kommer boka det ändå. Själv väljer jag det alltid, oavsett vad fl-maffian mot ai tycker.

Vad det är för fel på oss? Ja, vi (i alla fall en del) tänker till och avstår all inclusive av etiska skäl samt att det är ett jä-igt trist sätt att resa på om man åker till ett ställe som Mauritius. Men vill man ligga vid en pool och äta buffé hela semestern så gör det för all del.

Vad är det för fel med dig som inte vill se så mycket av resmålet som möjligt när du ändå reser?

Vad är det för fel med dig som inte ser till att gynna lokalbefolkningen när du ändå reser?
  • Anonym (Resglad)
    Dementoria skrev 2017-01-23 10:20:14 följande:

Fast det här är ett diskussionsforum, det är liksom tänkt att man ska diskutera här. Du får gärna fortsätta sprida din kärlek över AI men eftersom det finns andra som inte tänker som du får du stå ut med att bli motsagd.

Fast ts handlar inte om varför man ska eller inte ska väli all inclusive. Man kanske ska hålla sig till ämnet?
  • BeckiL

Roligt med så många svar. Jag håller med många. Förstår att det säkert går att hitta billgare om man snickrar ihop en resa själv, och att det skulle bli billigare med en annan destination. Men utifrån vad som är viktigt för min del (tyrgghet, kontroll) så känns det bättre att åka med TUI. Har också varit anti all inclusive, men många resor till Mauritius har endst det som val, just därför att det är förhållandevis dyrt att äta där. Det tråkiga är ju som ni säger att det inte gynnar lokalbefolkningen och att man riskerar att bli "låst" vid hotellet. Men detta hotell har fått väldigt bra betyg och maten ska förhoppningsvis hålla hög kvalitet. Att det är ohygieniskt tycker jag inte, trots att jag är väldigt pedant och bakterierädd själv. Kan vara lika ofräscht att äta ute på vilken restaurang som helst, om man har otur.

Men jag känner att det är lite för dyrt. Samtidigt känns det som en once in a lifetime-resa

• Anonym (S)
    Anonym (Resglad) skrev 2017-01-23 10:22:29 följande:

Fast ts handlar inte om varför man ska eller inte ska väli all inclusive. Man kanske ska hålla sig till ämnet?

Ts handlade om resan var värd sina pengar eller ej. Då svarade jag att den definitivt inte var det, speciellt inte för all inclusive. För att det är vad JAG tycker. Då lägger har hellre de pengarna på att äta på inhemska restauranger varje kväll.

Det är endast du som är ot. Håll dig till diskussionen.
  • BeckiL

Hoppsan, råkade skicka svaret men hade ej skrivit klart. Det känns som att det är en drömresa som man gör en gång i livet. Även om jag kanske hellre skulle vilja uppleva mer. Dras mellan bekvämlighet/trygghet och viljan att utforska och vara äventyrlig. Men jag har jämfört i princip alla resor från alla resebolag, och det är denna jag kommer tillbaka till (dels med hjälp av uteslutningsmetoden). Det känns lite som antingen denna resa eller ingen alls, för tillfället. Att lägga lagom mycket pengar på resor som man vill lagom mycket känns också lite waste... det blir ju också mycket pengar i längden.

• Dementoria
    BeckiL skrev 2017-01-23 10:23:00 följande:

Roligt med så många svar. Jag håller med många. Förstår att det säkert går att hitta billgare om man snickrar ihop en resa själv, och att det skulle bli billigare med en annan destination. Men utifrån vad som är viktigt för min del (tyrgghet, kontroll) så känns det bättre att åka med TUI. Har också varit anti all inclusive, men många resor till Mauritius har endst det som val, just därför att det är förhållandevis dyrt att äta där. Det tråkiga är ju som ni säger att det inte gynnar lokalbefolkningen och att man riskerar att bli "låst" vid hotellet. Men detta hotell har fått väldigt bra betyg och maten ska förhoppningsvis hålla hög kvalitet. Att det är ohygieniskt tycker jag inte, trots att jag är väldigt pedant och bakterierädd själv. Kan vara lika ofräscht att äta ute på vilken restaurang som helst, om man har otur.

Men jag känner att det är lite för dyrt. Samtidigt känns det som en once in a lifetime-resa

Trygghet och kontroll? Det är ju exakt samma ställe om du bokar flyg och samma hotell? Skillnaden är att du slipper betala en massa pengar till TUI. Båda sajterna är seriösa, har bokat med dom massor av gånger.
  • Stårschan

Helt hål i huvudet att lägga så mycket pengar på en resa när den ekonomiska framtiden är så osäker. Hur många månadshyror motsvarar det för dig?

Svar på tråden Är resan värt priset?