• KillBill

Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten

I den här tråden tänkte jag att vi samlar tankar om moderatledningens beslut att inleda samarbete med Sverigedemokraterna, ett parti med rötter i nazism, rasism och främlingsfientlighet. 

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten
  • FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-28 22:56:46 följande:
    Ibland tänker vänstern till:

" target="_blank">

Tror det hade kunnat vara vilken okunnig person från vilket parti som helst. Han för väl nöja sig med en hybrid från Toyota så slipper ha plug-in-problematiken.

Var ditt inlägg ett exempel på att du inte har något svar på min fråga om hur du tänker dig att en alliansregering ska kunna komma till stånd.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • man och nöjd
    FDFMGA skrev 2017-06-28 20:03:09 följande:
    Hm, du har nog missförstått mig.

Jag är övertygad om att vare sig C respektive L eller SD kommer att svika sina väljare och sin politik.

Jag är som du kanske anat ingen större vän av SD - men jag tror att partiledningen inser att det vore en opinionsmässig katastrof för dem om de släppte fram en alliansregering utan att i gengäld kräva inflytande över bland annat invandringspolitiken.

C och i viss mån L har ju officiellt linjen att SD ska lägga sig platt för en alliansregering, utan att kräva något i gengäld.

Inte ens M är ju beredda att förhandla med SD om invandring - utan där vill de ha en uppgörelse med S.

Du får gärna beskriva hur du tänker dig att vi ska kunna få en alliansregering?

Själv ser jag som jag påpekat bara ett alternativ till en mittenregering, och det är en ren socialdemokratisk minoritetsregering.

Jag föredrar nog en mittenregering framför en S-regering. Jag tror att en mittenregering skulle kunna göra skäl för det gamla talesättet att helheten är större än summan av de enskilda delarna. Jag tror alltså att en mittenregering skulle kunna vara riktigt, riktigt bra för Sverige.
    No offense, men jag väljer att bortse från din övertygelse. Alliansen regerade ju trots allt i minoritet 2010-2014, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Om viljan finns. Föredrar man DÖ-politik så blir det omöjligt att styra landet eftersom alla då kommer lägga sig platt.

SD, V och MP är de partier jag går till valurnan för att rösta bort. Men jag förstår att man behöver dem för att skapa majoritet för sin egen politik.

Blockpolitiken är superviktig för att hindra ytterligheterna att växa. Därav är jag emot en mitten-regering.

Om C och L ska regera lär de behöva göra upp med S i en del frågor, samt i vissa frågor prata med SD. Ofta tycker ju alla lika som t.ex hösten 2015 när alla plötsligt höll med SD om att det var nödvändigt att bromsa invandringen.

En vänsterkartell blir ju helt omöjlig när DÖ upphör på riktigt. Detsamma gäller en S-regering. Varför skulle Alliansen lägga sig platt för den? Har de inte tagit tillräckligt med stryk för DÖ-politiken? Kan Alliansen gå till val på att lägga sig platt? Hur många röster tror du det ger?

Jag tror tvärtom. Alliansen kommer att fälla Löfvéns sista budget. Man är helt enkelt tvungen att ge ifrån sig ett livstecken.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-28 23:15:30 följande:
    No offense, men jag väljer att bortse från din övertygelse. Alliansen regerade ju trots allt i minoritet 2010-2014, så helt omöjligt kan det ju inte vara. Om viljan finns. Föredrar man DÖ-politik så blir det omöjligt att styra landet eftersom alla då kommer lägga sig platt.

SD, V och MP är de partier jag går till valurnan för att rösta bort. Men jag förstår att man behöver dem för att skapa majoritet för sin egen politik.

Blockpolitiken är superviktig för att hindra ytterligheterna att växa. Därav är jag emot en mitten-regering.

Om C och L ska regera lär de behöva göra upp med S i en del frågor, samt i vissa frågor prata med SD. Ofta tycker ju alla lika som t.ex hösten 2015 när alla plötsligt höll med SD om att det var nödvändigt att bromsa invandringen.

En vänsterkartell blir ju helt omöjlig när DÖ upphör på riktigt. Detsamma gäller en S-regering. Varför skulle Alliansen lägga sig platt för den? Har de inte tagit tillräckligt med stryk för DÖ-politiken? Kan Alliansen gå till val på att lägga sig platt? Hur många röster tror du det ger?

Jag tror tvärtom. Alliansen kommer att fälla Löfvéns sista budget. Man är helt enkelt tvungen att ge ifrån sig ett livstecken.

Nostalgi är inte den bästa ledstjärnan för den som försöker orientera sig i samtiden.

2006 fanns det inga krav från SD på en borgerlig regering, partiet var förmodligen euforiska över att ha klarat riksdagsspärren och om jag minns rätt var deras linje då att de ville samarbeta med alla som kunde tänka sig att gå dem till mötes, men de ställde inga ultimata krav.

Idag finns det krav från SD på en kommende borgerlig regering. Dessa krav är helt oförenliga med centerns och liberalernas politik och åtminstone delvis oförenliga med moderaternas.

Man kommer inte undan ett dilemma genom att låtsas att dilemmat inte existerar. Premisserna för en borgerlig regering är antingen att de borgerliga partierna förhandlar och kompromissar med SD eller också att SD ger upp sina krav och ger sitt reservationslösa stöd till en borgerlig regering.

Bägge alternativen är enligt min uppfattning uteslutna såvida ine C/L eller alternativt SD gör en fullständig politisk kursändring.
  • FDFMGA
    FDFMGA skrev 2017-06-28 23:37:15 följande:
    Nostalgi är inte den bästa ledstjärnan för den som försöker orientera sig i samtiden.

2006 fanns det inga krav från SD på en borgerlig regering, partiet var förmodligen euforiska över att ha klarat riksdagsspärren och om jag minns rätt var deras linje då att de ville samarbeta med alla som kunde tänka sig att gå dem till mötes, men de ställde inga ultimata krav.

Idag finns det krav från SD på en kommende borgerlig regering. Dessa krav är helt oförenliga med centerns och liberalernas politik och åtminstone delvis oförenliga med moderaternas.

Man kommer inte undan ett dilemma genom att låtsas att dilemmat inte existerar. Premisserna för en borgerlig regering är antingen att de borgerliga partierna förhandlar och kompromissar med SD eller också att SD ger upp sina krav och ger sitt reservationslösa stöd till en borgerlig regering.

Bägge alternativen är enligt min uppfattning uteslutna såvida ine C/L eller alternativt SD gör en fullständig politisk kursändring.
    Hm, tiden går fortare än man tror. 2010 ska det vara inte 2006Solig
  • man och nöjd

2014 hade S och MP 4 stora frågor med diametralt olika uppfattningar. Efter några dagars förhandling var det löst.

• FDFMGA
    man och nöjd skrev 2017-06-28 23:45:51 följande:
    2014 hade S och MP 4 stora frågor med diametralt olika uppfattningar. Efter några dagars förhandling var det löst.
    Visst. Men de presenterade sig som ett regeringsalternativ till skillnad från förhållandet mellan de borgerilga partierna och SD där två av de borgerliga partierna har satsat all politisk prestige och moral på att de aldrig kommer att förhandla med SD. Och där ett av dessa på grund av detta rönt en sådan framgång att de numer ses som det ledande borgerliga partiet.

Politiska förbindelser är visserligen inte skrivna i sten, men jag betraktar det som oerhört mycket mer sannolikt att mittenparierna kan finna nya samarbetsformer än att de borgerliga partierna bjuder in SD som en del av regeringsunderlaget.
  • FDFMGA

Och M fortsätter att tappa enligt senaste Novus.

Vore det val idag skulle de forna allianspartiernas mandat i riksdagen fördelas utifrån de cirka 34 procent av röstena de får - och de tre partierna skulle tillsammans inte vara särskilt mycket större än socialdemokraterna.

www.dn.se/nyheter/politik/novus-sverigedemokraterna-upp-moderaterna-ner/

• Anton Chigurh
    FDFMGA skrev 2017-06-29 09:00:12 följande:

Och M fortsätter att tappa enligt senaste Novus.

Vore det val idag skulle de forna allianspartiernas mandat i riksdagen fördelas utifrån de cirka 34 procent av röstena de får - och de tre partierna skulle tillsammans inte vara särskilt mycket större än socialdemokraterna.

www.dn.se/nyheter/politik/novus-sverigedemokraterna-upp-moderaterna-ner/

Vad som MÖJLIGEN, obs möjligen, är noterbart är att SD numera är störst bland den gruppen som definierar sig som sk arbetare, som ju tidare var cementerat hos S, likaså att SD bland dom som tjänar 400.000 kr till 600.000 kr, så är faktiskt SD största parti. Så mycket för att endast lågutbildade röstar SD.....!
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anton Chigurh

Fast....det bästa är dock att FI tappar kraftigt och hamnar på 1,3 %

Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
Svar på tråden Moderaternas moraliska haveri och vägen mot botten