• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Lillatjejen1992
    Jooosen skrev 2018-01-20 09:10:24 följande:

Urs det är så jäkla orättvist! Ja måste försöka prata med min sambo o försiktigt lägga fram att utredning borde vara på sin plats ..

Ja det är ju de .. x(
    Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • Blåstjärna

Hoppar in i tråden här!

Slutade med p-piller i juni 2017. Hade hört att det kan ta upp till ett halvår innan mensen blir regelbunden och därmed svårare att bli gravid. Vi hade planerat att börja försöka bli gravida våren 2018. Pga av oregelbunden mens i början missade jag att jag var gravid (hade fått en något större nidationsblödning som jag misstagit för mens). Upptäckte att jag var gravid kring v 8. Gjorde ultraljud i v 12 och fick då bekräftat missed abortion från v 7+3. Fick därför tabletter i okt för att få ut fostret. Nu är vi inne på ?aktivt? försök nr 3 och har precis testat ägglossningstest (min mens slutade igår). Min mens har varierat mellan 25-29 dagar så jag vill nu öka våra chanser att pricka in rätt dag.

Har förstått att flera av er hållit på länge här. Håller tummarna för er (och mig själv så klart) att det lyckas snart!

• josiejosefin

Hoppar också in i tråden.

Jag slutade med p-piller i juli-17. Mensen har spökat en del av och till (dock varit regelbunden på 28-29 dagar vissa månader).  

Denna månad har jag kört på att använda Clearblue Digital Advanced ÄL-tester och fått både blinkade glad gubbe (hög fertilitet) som höll i sig i 6 dagar och sen äntligen en fast glad gubbe (maximal fertilitet). Nu går jag och väntar på BIM som är i slutet av januari/ev tidigt i februari. Använder Natural Cycles men litar inte helt på det eftersom jag varit lite oregelbunden med allt från 25 till 33 dagar, och därmed är det svårt att veta exakt när BIM är känner jag.

Önskar alla lycka till! :) 

• Lillatjejen1992

Mensen startade tydligen inte så hoppet steg ju lite. Måste ju pga min letrozolebehandling ta test ungefär innan mens. Kör aldrig clearblue annars och sjääälvklart var det ett spökstreckstest! Orkar inte ens xD

Försökt plussa sedan juli-16. Ofrivilligt barnlösa, kvinnlig faktor (pco) och manlig faktor (få spermier)
  • XAHHA92
    Lillatjejen1992 skrev 2018-01-20 12:28:02 följande:

Mensen startade tydligen inte så hoppet steg ju lite. Måste ju pga min letrozolebehandling ta test ungefär innan mens. Kör aldrig clearblue annars och sjääälvklart var det ett spökstreckstest! Orkar inte ens xD

Tycker det ser starkare ut än mitt spökstreck som jag hade på cb!! Ta ett digitalt istället, håller tummarna!! <3
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • Lillatjejen1992
    XAHHA92 skrev 2018-01-20 14:05:50 följande:

Tycker det ser starkare ut än mitt spökstreck som jag hade på cb!! Ta ett digitalt istället, håller tummarna!! <3

Påbörjade letrozolekuren en dag senare denna månad så tror mensen kommer imorgon istället.. Sen vet jag ju att strecket borde ha varit starkare vid dehär laget <3
  • lica

Jag är också kvar! Vi har försökt i 12 månader och jag mår inget vidare för tillfället över situationen. Har även en endometrios som ökat markant det senaste halvåret så ska starta en utredning så jag får hjälp med smärtan. Tycker allt bara är skit. Överväger varje månad då mensen kommit & jag grinat klart att skaffa en hund så jag inte blir så jäkla besviken varje gång. med the struggle continues! 

• Lillatjejen1992
    lica skrev 2018-01-21 10:10:03 följande:

Jag är också kvar! Vi har försökt i 12 månader och jag mår inget vidare för tillfället över situationen. Har även en endometrios som ökat markant det senaste halvåret så ska starta en utredning så jag får hjälp med smärtan. Tycker allt bara är skit. Överväger varje månad då mensen kommit & jag grinat klart att skaffa en hund så jag inte blir så jäkla besviken varje gång. med the struggle continues! 

Vet hur det känns <3
  • Jeex

Verkar som om äl uteblir denna månaden. Fy sjutton vad frustrerande :(

• Ahllex

Hoppar in här då :) försöker med första är på äl+5 och misstänker att jag fick en nidblödning igår.. Denna väntan på att kunna testa är sååååå jobbig!! Någon annan som fått som en nidblödning innan bim?

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första