• XAHHA92

För oss som försöker bli gravida med första

Tänkte skapa en tråd för oss som försöker bli gravida med första. Här tänkte jag att vi kan prata känslor, tips på vad ni gör för att få till en graviditet, hur länge ni har försökt m.m.

Vi kan börja med mig.
    Jag fyller 25 år detta året och min sambo fyller 30 år. Vi har försökt aktivt få barn i 10 månader utan att lyckats. Har precis haft ägglossning så nu är det 15 lååååånga dagar till BIM.
    Vad gör vi då för att få till en graviditet? Jo jag äter folsyra och har för första gången börjar med Rosenrot. Vilket sägs ska hjälpa till......?? Min sambo äter "Mitt val - man".
    Jag är också flitig med att använda ägglossningstest.

Ändå så står vi här, 10 månader senare och ingen graviditet... Hoppet är det sista som lämnar!

• Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första
  • Jooosen
    Lollaan skrev 2018-02-11 23:24:07 följande:

Typ ett år nu sen som jag slutade med hormonellt preventivmedel, och vi har kört oskyddat sen dess.

Dock är det sjätte månaden nu som vi verkligen ligger i vid ägglossning och använder stickor.

Känns bara så frustrerande när de inte blir nått. Flera nu i min närhet som blivit gravida under tiden vi försökt. Glad såklart för deras skull men samtidigt en klump i magen. När blir det vår tur? Samtidigt vet man ju inte hur länge andra har kämpat heller..

Känns kört denna månad med, mensen är väntad om 2 dagar och har jätteont i brösten precis som jag brukar innan mens.

Hopplöst!

Exakt samma här. Mens beräknad om 3 dagar. I könner bara mina pmsbröst :(. Försökt ett år här. Urs!!
    Försöker med första barnet sen april 2017
  • saijda
    minipeach86 skrev 2018-02-11 22:46:40 följande:

Hur långt hade du hunnit gå när missfallet kom? <3

I vecka 7 (6+6) när blödningen började :(

Hoppas på nya tag nu. BIM+3 idag <3
  • nonamenofame
    Hej! Jag bekräftade ägglossning, med både LH-test och Natural Cycles, tisdagen den 23 januari (cykeldag 19) och jag brukar ha en lutealfas på 14 dagar. Det betyder att min BIM var tisdag förra veckan, 7 februari. Grejen är att jag inte har fått mens än!

I söndags BIM+5 fick jag en liten blödning på morgonen och sen har jag fått rosa/rött på pappret och någon enstaka fläck på trosskyddet sedan dess. Idag, BIM+8 har jag bara fått lite rostfärgat på pappret. Har inte behövt använda tampong eller ens byta trosskydd. Har inte haft någon mensvärk heller.

Under mensen behöver jag alltid använda tampong och/eller byta binda relativt ofta. Blöder ganska så lätt, men mycket mycket mer än dessa småfläckarna. Har alltid väldigt kraftig mensvärk första mensdagen. Min mens brukar komma runt dag 35 och jag är idag på dag 41.

Jag har aldrig varit gravid förr, men har fått för mig att jag upplevt relevanta symtom under senaste veckan eller två. Känner mig kissnödig heeela tiden, även om jag inte alltid kan få ut mer än ett par droppar. Har blivit plötsligt illamående så att jag behövt lägga mig ner. Trött hela tiden. Mina bröst är svullna och är ömma från och till. Sug/besatthet av specifik mat.

Allt jag skrivit här låter som att jag hade kunnat vara gravid. Men jag har tagit massor av graviditetstest och de har alla varit negativa. Och min temperatur har gått rakt neråt de senaste fem dagarna.

Någon som har upplevt något liknande eller har något råd?
  • XAHHA92
    nonamenofame skrev 2018-02-14 20:23:11 följande:

Hej! Jag bekräftade ägglossning, med både LH-test och Natural Cycles, tisdagen den 23 januari (cykeldag 19) och jag brukar ha en lutealfas på 14 dagar. Det betyder att min BIM var tisdag förra veckan, 7 februari. Grejen är att jag inte har fått mens än!I söndags BIM+5 fick jag en liten blödning på morgonen och sen har jag fått rosa/rött på pappret och någon enstaka fläck på trosskyddet sedan dess. Idag, BIM+8 har jag bara fått lite rostfärgat på pappret. Har inte behövt använda tampong eller ens byta trosskydd. Har inte haft någon mensvärk heller.Under mensen behöver jag alltid använda tampong och/eller byta binda relativt ofta. Blöder ganska så lätt, men mycket mycket mer än dessa småfläckarna. Har alltid väldigt kraftig mensvärk första mensdagen. Min mens brukar komma runt dag 35 och jag är idag på dag 41.Jag har aldrig varit gravid förr, men har fått för mig att jag upplevt relevanta symtom under senaste veckan eller två. Känner mig kissnödig heeela tiden, även om jag inte alltid kan få ut mer än ett par droppar. Har blivit plötsligt illamående så att jag behövt lägga mig ner. Trött hela tiden. Mina bröst är svullna och är ömma från och till. Sug/besatthet av specifik mat.Allt jag skrivit här låter som att jag hade kunnat vara gravid. Men jag har tagit massor av graviditetstest och de har alla varit negativa. Och min temperatur har gått rakt neråt de senaste fem dagarna.Någon som har upplevt något liknande eller har något råd?

Jag har haft tecken på graviditet mååååånga gånger, men tyvärr bara visat sig att jag varit ?skengravid?. Jag har velat det för mycket samt blandat ihop symptomen men mina vanliga som kommer innan mens. Håller tummarna för dig vid nästa äl! :)
    Försöker bli gravid med första sedan maj 2016
  • saijda

Fortfarande ingen mens och har inte vågat testa mig sedan den 13 februari, då jag fick ett väldigt svagt pluss :0 tempen ligger på 36.9 grader (har vanligtvis 36.2-36.4 grader) hade tänkt testa mig imorgon bitti igen, om jag vågar :(

Hur går det för er andra, när har ni BIM och när hade tänkt testa er? :)

• Nad94

Hej :)

Är ny här och hoppar gärna in. Jag är 24 år och min sambo är 23 år. Vi har vart ihop i i drygt 2år och sambo i snart 1 och 1/2 år. Jag slutade med mina p-piller i mitten på september och fick tillbaks äl i januari. Använder ägglossningstest flitigt och börja även med ovia denna månaden. Så hoppas snart på ett plus, har bim 28/2.

• kna1
    Lollaan skrev 2018-02-11 23:24:07 följande:

Typ ett år nu sen som jag slutade med hormonellt preventivmedel, och vi har kört oskyddat sen dess.

Dock är det sjätte månaden nu som vi verkligen ligger i vid ägglossning och använder stickor.

Känns bara så frustrerande när de inte blir nått. Flera nu i min närhet som blivit gravida under tiden vi försökt. Glad såklart för deras skull men samtidigt en klump i magen. När blir det vår tur? Samtidigt vet man ju inte hur länge andra har kämpat heller..

Känns kört denna månad med, mensen är väntad om 2 dagar och har jätteont i brösten precis som jag brukar innan mens.

Hopplöst!

Testa munkpeppar? :) jag åt det och blev gravid den månaden jag började äta det, fick tydligare äl tecken också :) googla och kolla runt lite, jag tror verkligen på att vissa saker kan gynna fertiliteten men Sverige är ett sånt lagom land att man inte kan/får rekommendera elr gå ut med något sånt.
  • Mikaelhbg123
    Mikaelhbg123 skrev 2018-02-20 11:55:44 följande:

Hej! En fråga är detta positivt gravtest eller spöksträck?

Tacksam för svar

• Jagheteralma

Hej!

Denna månaden har jag kört med apiforce sen första mensdagen. Började testa med cb äl dubbel hormonindikator väldigt tidigt redan cd8.

Har haft rund tom ring fram till idag (cd12) då jag direkt fick fast glad gubbe!

Jätte tidigt alltså! Kan man lita på detta eller kan apiforce påverka hormonerna på nåt sätt att den kan ge falskt resultat eller att äl kommer tidigare?

Nån som vet?

/ förvirrad

Svar på tråden För oss som försöker bli gravida med första