• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (--)
    Anonym (stilig kille) skrev 2017-04-03 12:27:15 följande:

Det gjorde jag, och fick svaret att min son skulle bli 1,85 som vuxen. Han blev 1,97. Så det beräkningssättet är verkligen inte tillförlitligt.

Anonym (Nää) skrev 2017-04-03 12:24:35 följande:

Då skulle mina döttrar bli över 180 cm långa :') så det tror jag när jag ser det! Inte en enda kvinna i varken min eller makens närmsta släkt är över 160 cm. Männen är runt 175 cm.

Jag är 155 cm.

Läs sidan 8 ---> www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/Tillväxt/Tillvaxtmanual.pdf

Generella riktlinjer var omkring längden borde hamna.
  • elyse

Har han ont? Min man växte massor när han var runt 14. Tårna gick ur led hela tiden (och det har han fortfarande problem med) och han hade riktigt ont i lederna. Han fick stopp-hormoner. Då var han 1,86.

• Anonym (Agera nu)

TS, jag tycker absolut att ni ska ta kontakt med vården på en gång. Barnet kommer att tacka er. Det är inte det minsta roligt att vara så lång.

Nu för tiden ger man inte tillväxthormonhämmare pga biverkningarna. Man går istället in med titthålskirurgi och skrapar av någon millimeter på benens tillväxtzoner vilket gör att man inte blir så lång som prognosen säger.

De gamla formlerna (mammas + pappas längd /2 +- 13 cm) stämmer inte längre i dag men tanke på nutrionsvärde osv. Har en handledsröntgen sagt att han ska bli 2.10 så kommer han att bli det.

Det kommer betyda ryggbesvär, troligen skämmas pga sin längd och folks kommentarer och blickar, svårare hitta en partner, svårt att hitta kläder, behöva böja sig för att gå igenom dörrar osv.

Kan ni spara honom 10-15 cm så gör det! Han kommer att bli lång och ståtlig men inte så pass lång att han kommer lida för det.

Ta kontakt med vården omedelbart. Han kommer att tacka er!

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-04-03 12:46:56 följande:

I min släkt är alla väldigt långa. Alla män i min generation (födda 1980-talet) är 2 m till 2,10. Alla kvinnor 180-185. Även vår föräldrageneration är lång (men några cm kortare på både kvinno- och manssidan). Det ser ut som alla våra barn också kommer bli långa, alla ligger + norm-snittet på längdkurvan. Jag är inte det minsta bekymrad för mina barn eftersom jag inte upplevt min längd (185 cm) som något bekymmer. 

Om jag var du skulle jag inte bekymra mig så. Min kusins mamma (ingift moster och normallång själv) var med kusinen (kvinnlig kusin) till läkaren när hon var barn eftersom mostern var så orolig över att flickan skulle bli lång och att det skulle vara jobbigt att vara en lång kvinna. Läkaren sa att de absolut inte gav behandling annat än i extremfall eftersom att vara lång inte är någon sjukdom. Ja, min kusin är lång (183 cm) men hon har aldrig beklagat sig över sin längd. 

Hittade denna text från Karolinska, där en av läkarna som uttalar sig talar om att de är mkt restriktiva med behandling, och betonar acceptens av olika kroppslängder: 
    ki.se/forskning/avvikande-kroppslangd-ingen-sjukdom

Jag tror jag störde mig på min längd när jag var typ 13 kanske, men därefter har jag sett betydligt mer fördelar än nackdelar. Använder även hyggligt höga klackar titt som tätt vilket inte alla i min längd gör. Min dotter som är ett par år äldre än sonen beräknas bli strax under 180 cm stör sig på sin längd. Även sonen stör sig på sin längd. Jag hoppas att dom (liksom jag gjorde) lär sig att trivas med sin längd och kan värdesätta fördelarna och inte hänga upp sig på nackdelarna. Men sånt är så klart olika. Vissa tycker det är jättejobbigt att alltid vara längst och därmed "sticka ut" från mängden och synas.

Jag har läst texten tidigare som du länkade till och jag vet att det inte är lätt att få behandling. Jag hoppas så klart att min son stannar på mer rimliga 2 meter eller därunder och att han bara har nåt växtryck just nu.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 12:58:01 följande:

Läs sidan 8 ---> www.rikshandboken-bhv.se/Dokument/Tillväxt/Tillvaxtmanual.pdf

Generella riktlinjer var omkring längden borde hamna.

Blir ändå otroligt snopen om barnen blir över 165 som absolut max.
  • Anonym (Undrande)
    elyse skrev 2017-04-03 13:00:54 följande:

Har han ont? Min man växte massor när han var runt 14. Tårna gick ur led hela tiden (och det har han fortfarande problem med) och han hade riktigt ont i lederna. Han fick stopp-hormoner. Då var han 1,86.

Han har inte nämnt någon smärta. Ibland sover han lite oroligt men jag vet inte om det finns nåt samband.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Agera nu) skrev 2017-04-03 13:03:11 följande:

TS, jag tycker absolut att ni ska ta kontakt med vården på en gång. Barnet kommer att tacka er. Det är inte det minsta roligt att vara så lång.

Nu för tiden ger man inte tillväxthormonhämmare pga biverkningarna. Man går istället in med titthålskirurgi och skrapar av någon millimeter på benens tillväxtzoner vilket gör att man inte blir så lång som prognosen säger.

De gamla formlerna (mammas + pappas längd /2 +- 13 cm) stämmer inte längre i dag men tanke på nutrionsvärde osv. Har en handledsröntgen sagt att han ska bli 2.10 så kommer han att bli det.

Det kommer betyda ryggbesvär, troligen skämmas pga sin längd och folks kommentarer och blickar, svårare hitta en partner, svårt att hitta kläder, behöva böja sig för att gå igenom dörrar osv.

Kan ni spara honom 10-15 cm så gör det! Han kommer att bli lång och ståtlig men inte så pass lång att han kommer lida för det.

Ta kontakt med vården omedelbart. Han kommer att tacka er!

Kan man ta en handledsröntgen nu och få veta slutlängd? Har för mig att jag sett nåt program där folk var långa och då röntgade dom för att se ifall nånting i handleden "slutits", men jag tror inte dom kunde säga slutlängden. Men kan man det vore det kanon.
  • Anonym (Agera nu)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 13:11:37 följande:

Kan man ta en handledsröntgen nu och få veta slutlängd? Har för mig att jag sett nåt program där folk var långa och då röntgade dom för att se ifall nånting i handleden "slutits", men jag tror inte dom kunde säga slutlängden. Men kan man det vore det kanon.

Ja! Man tar en röntgen av handleden och mäter hur tjock tillväxtzonen är på benet. Du får barnets slutlängd med stor exakthet, +- 2 cm. Helt smärtfritt, går på 30 sekunder.

Jag trodde att ni hade gjort en sådan eftersom du visste att han skulle bli 2.10.

Att vara lång är ingen sjukdom, men många lider av det. Ligger man +3 SD elller över har man rätt till hjälp.

Sök till läkaren och se vad sonens prognos är.
  • Anonym (--)
    Anonym (Nää) skrev 2017-04-03 13:05:44 följande:

Blir ändå otroligt snopen om barnen blir över 165 som absolut max.

Då får du återkomma när de är i 20 års åldern. Det kan självklart diffa någon cm hit eller dit, men det är ändå någon som forskat i ämnet och kommit fram till detta ;)

Skriver bara det jag läst, sen får man väll ta det mesta med en nypa salt. Kolla längden ett steg eller två i generationerna på bägge föräldrars sida, så kan man ju få barn som är längre än en själv ;) eller kortare! Har du eller din man rökt i tonåren så påverkade ju det och tillväxthämmade det ju er, så yttre faktorer spelar också in ;)
  • Anonym (--)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 13:11:37 följande:

Med en metoden kan man vara se om man växt färdigt, och det har man inte som 11-åring. Så det ger inte så mycket
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?