• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (--)

Alternativt kan man ta prov på hypofysen för att utesluta att den inte gör obalans i hormonsystemet. Men annars är det inte mycket att göra.

• Anonym (Agera nu)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 13:22:56 följande:

Med en metoden kan man vara se om man växt färdigt, och det har man inte som 11-åring. Så det ger inte så mycket

Det är inte sant. Barn med SD över erbjuds om de själv eller föräldrarna är oroliga för sin längd, att göra en handledsröntgen som ger en prognos, dock väldigt exakt, på slutlängd. Tekniken har funnits i över 25 år.

Röntgen ska göras så tidigt som möjligt för att eventuell behandling ska ha effekt. 11 år är perfekt.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 13:20:11 följande:

Då får du återkomma när de är i 20 års åldern. Det kan självklart diffa någon cm hit eller dit, men det är ändå någon som forskat i ämnet och kommit fram till detta ;)

Skriver bara det jag läst, sen får man väll ta det mesta med en nypa salt. Kolla längden ett steg eller två i generationerna på bägge föräldrars sida, så kan man ju få barn som är längre än en själv ;) eller kortare! Har du eller din man rökt i tonåren så påverkade ju det och tillväxthämmade det ju er, så yttre faktorer spelar också in ;)

Ingen av oss har ens testat att röka och våra föräldrar rökte/röker inte heller.

Visst kan de bli längre än oss, men jag är skeptisk. Jag var 93 cm när jag var två, så det stämmer ju inte för mig heller.

Jag slutade växa i högstadiet.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Agera nu) skrev 2017-04-03 13:31:55 följande:
    Det är inte sant. Barn med SD över erbjuds om de själv eller föräldrarna är oroliga för sin längd, att göra en handledsröntgen som ger en prognos, dock väldigt exakt, på slutlängd. Tekniken har funnits i över 25 år.

Röntgen ska göras så tidigt som möjligt för att eventuell behandling ska ha effekt. 11 år är perfekt.
    Du verkar insatt så jag frågar och hoppas att du har svar. Om jag förstod det rätt så skrapar man bort en del på tillväxtzonerna för att stanna av växten. Hur fort avstannar växten efter man gjort det? Tror jag läste att man tappade 10-15 cm av förväntad slutlängd. Det måste väl rimligtvis hänga ihop med när man gör det. Eller?
  • Anonym (--)

Vad anses extremt långt? Är han över 170?

Kollade kurvorna nu och är man 170 så är man lång, men extremt lång vette tusan! Vad lång är pojken??

• Anonym (Agera nu)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 13:37:00 följande:

Du verkar insatt så jag frågar och hoppas att du har svar. Om jag förstod det rätt så skrapar man bort en del på tillväxtzonerna för att stanna av växten. Hur fort avstannar växten efter man gjort det? Tror jag läste att man tappade 10-15 cm av förväntad slutlängd. Det måste väl rimligtvis hänga ihop med när man gör det. Eller?

Man kan inte skrapa av hur mycket som helst och man gör det helst så tidigt som möjligt för att få kroppsproportionerna att stämma. Heller att man skrapar lite när barnet är ungt, än att man väntar. I synnerhet gäller det flickor som kommer in i puberteten och ju då får östrogenpåverkan på tillväxtzonerna, vilket komplicerar beräkningarna.

Jag förstår att du funderar på att om man sätter in en åtgärd för tidigt så blir sonen istället för kort. Det kommer inte att hända.

Man kommer att röntga sonens handled och samtidigt räkna på föräldrarnas längd för att se hur mycket hans längd kommer skilja från den normalberäknade. Sen kontrolleras journaler och tillväxtkurvor för att se hur tillväxten skett hittills. De kommer kolla för Marfans, hypofystumör eller GH-receptorfel. Men i och med att sonen är frisk med långa föräldrar man kan nog utesluta något av det. I kombination av alla undersökningar kommer ni att få en slutlängd, och en plan på åtgärd.

Bor ni i Stockholm kan ni vända er till st Göran eller Karolinska. Ute i landet jag mindre koll. Be husläkaren om remiss eller sök själva till något av universitetssjukhusen.
  • Anonym (Agera nu)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 13:41:38 följande:

Kollade kurvorna nu och är man 170 så är man lång, men extremt lång vette tusan! Vad lång är pojken??

3 standardavvikelser från medel åt något håll anses vara extremt långt eller kort. Det innebär över 185 cm för flickor och över 200 cm för pojkar.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 13:41:38 följande:

174 cm och 11 år gammal
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Agera nu) skrev 2017-04-03 13:47:45 följande:
    Man kan inte skrapa av hur mycket som helst och man gör det helst så tidigt som möjligt för att få kroppsproportionerna att stämma. Heller att man skrapar lite när barnet är ungt, än att man väntar. I synnerhet gäller det flickor som kommer in i puberteten och ju då får östrogenpåverkan på tillväxtzonerna, vilket komplicerar beräkningarna.

Jag förstår att du funderar på att om man sätter in en åtgärd för tidigt så blir sonen istället för kort. Det kommer inte att hända.

Man kommer att röntga sonens handled och samtidigt räkna på föräldrarnas längd för att se hur mycket hans längd kommer skilja från den normalberäknade. Sen kontrolleras journaler och tillväxtkurvor för att se hur tillväxten skett hittills. De kommer kolla för Marfans, hypofystumör eller GH-receptorfel. Men i och med att sonen är frisk med långa föräldrar man kan nog utesluta något av det. I kombination av alla undersökningar kommer ni att få en slutlängd, och en plan på åtgärd.

Bor ni i Stockholm kan ni vända er till st Göran eller Karolinska. Ute i landet jag mindre koll. Be husläkaren om remiss eller sök själva till något av universitetssjukhusen.
    Tack för svaret. Ska fixa en röntgen och hålla tummarna för att den visar under 2 m.
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?