• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (hmm)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 10:25:04 följande:

Drar ihop lite svar här...

Maken är ca 190, jag 180.

Kör man på den hederliga beräkning (190+180+13)/2=191,5 så ser ju resultatet helt ok ut, men det är ju rätt stor diff mot 210. Min pappa är dessutom 2 meter (i sin ungdom i alla fall) så jag vet att det är en del krångel med det.

När brukar killar stanna i växten? Som liten var sonen på +3-kurvan vad gäller tillväxt så han har ju uppenbarligen fått nån växtspurt och bytt kurva vid nåt tillfälle. Vill ju inte starta nån pubertet i onödan eller så. Det är därför jag är nyfiken på om man kan ta reda på verklig slutlängd redan nu.

Sonen kör basket så NBA är ju alltid en möjlig karriärväg.  

Du glömde skriva hur lång han är ^^

Men Tack Ts! Sorry att jag gick så hårt på. Jag tror på Naturen o har varit med om att saker kan bli fel när människan ska lägga sig i. Hoppas NBA blir aktuellt ! :) Och att det inte är något fel på riktigt med din son som kmr bli en Stor man! :D

Men hör gärna flera utlåtanden än iifråån en läkare. Lycka till!
  • Anonym (hmm)
    Anonym (hmm) skrev 2017-04-03 11:56:47 följande:

Men Tack Ts! Sorry att jag gick så hårt på. Jag tror på Naturen o har varit med om att saker kan bli fel när människan ska lägga sig i. Hoppas NBA blir aktuellt ! :) Och att det inte är något fel på riktigt med din son som kmr bli en Stor man! :D

Mvh // dr Mengele xD
  • Anonym (Bara prata spanska)

Jag slutade växa på längden när jag var 12. Visste inte ens om att fanns något som heter längdkurva.

Verkar finnas en djupt rotad föreställning om att (framför allt) killar växer på längden långt upp i åldrarna, men så behöver inte alls vara fallet.

• Anonym (Bara prata spanska)

Exakt. Det vore ju det mest intressanta i det här sammanhanget. Kan dock sätta hundra spänn på att vi hamnar i en tröttsam "det hör inte hit"-diskussion.
  • Anonym (--)

Man kan ta längden på barnet när den är 2 år och ta den x2 så får du fram slutlängden. Vad gäller pojkar är dom olika tidiga in i puberteten, så han kan växa nu för att senare sluta. Va din man tidig i puberteten för det är ju absolut anlag som spelar in?

Har själv en dotter på 5 år hon är huvudet längre än samtliga jämnåriga pojkar och flickor. Men är säker på att det stannar av, hon blir förmodligen runt 175-180 men då finns anlaget för att bli lång från flera håll i släkten. Det är dessutom snyggt att va lång! Så ta det lilla lugna.

• Anonym (Undrande)

Skulle fått med det också. Han är 174 cm.
  • Anonym (qq)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 10:25:04 följande:

Drar ihop lite svar här...

Maken är ca 190, jag 180.

Kör man på den hederliga beräkning (190+180+13)/2=191,5 så ser ju resultatet helt ok ut, men det är ju rätt stor diff mot 210. Min pappa är dessutom 2 meter (i sin ungdom i alla fall) så jag vet att det är en del krångel med det.

När brukar killar stanna i växten? Som liten var sonen på +3-kurvan vad gäller tillväxt så han har ju uppenbarligen fått nån växtspurt och bytt kurva vid nåt tillfälle. Vill ju inte starta nån pubertet i onödan eller så. Det är därför jag är nyfiken på om man kan ta reda på verklig slutlängd redan nu.

Sonen kör basket så NBA är ju alltid en möjlig karriärväg. Glad 

Man kan ju växa uppåt 20-års åldern, speciellt killarna.

Eftersom ni är långa lär ni kunna få långa barn. Mina barn har en kusin som är över 2 m, vet inte exakt på cm. Han var mkt lång redan som liten. Tror måtten på er föräldrar är rätt identiska med hans föräldrars längder.

Därmed behöver det ju inte bli lika ändå.
    Jag har ingen aning om huruvida det går att ta reda på hur lång han kommer bli, du får nog kontakta vården.
  • Anonym (Nää)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 12:05:14 följande:

Man kan ta längden på barnet när den är 2 år och ta den x2 så får du fram slutlängden. Vad gäller pojkar är dom olika tidiga in i puberteten, så han kan växa nu för att senare sluta. Va din man tidig i puberteten för det är ju absolut anlag som spelar in?

Har själv en dotter på 5 år hon är huvudet längre än samtliga jämnåriga pojkar och flickor. Men är säker på att det stannar av, hon blir förmodligen runt 175-180 men då finns anlaget för att bli lång från flera håll i släkten. Det är dessutom snyggt att va lång! Så ta det lilla lugna.

Då skulle mina döttrar bli över 180 cm långa :') så det tror jag när jag ser det! Inte en enda kvinna i varken min eller makens närmsta släkt är över 160 cm. Männen är runt 175 cm.

Jag är 155 cm.
  • Anonym (stilig kille)
    Anonym (--) skrev 2017-04-03 12:05:14 följande:
    Man kan ta längden på barnet när den är 2 år och ta den x2 så får du fram slutlängden.
    Det gjorde jag, och fick svaret att min son skulle bli 1,85 som vuxen. Han blev 1,97. Så det beräkningssättet är verkligen inte tillförlitligt.
  • Anonym (Emilia)

I min släkt är alla väldigt långa. Alla män i min generation (födda 1980-talet) är 2 m till 2,10. Alla kvinnor 180-185. Även vår föräldrageneration är lång (men några cm kortare på både kvinno- och manssidan). Det ser ut som alla våra barn också kommer bli långa, alla ligger + norm-snittet på längdkurvan. Jag är inte det minsta bekymrad för mina barn eftersom jag inte upplevt min längd (185 cm) som något bekymmer. 

Om jag var du skulle jag inte bekymra mig så. Min kusins mamma (ingift moster och normallång själv) var med kusinen (kvinnlig kusin) till läkaren när hon var barn eftersom mostern var så orolig över att flickan skulle bli lång och att det skulle vara jobbigt att vara en lång kvinna. Läkaren sa att de absolut inte gav behandling annat än i extremfall eftersom att vara lång inte är någon sjukdom. Ja, min kusin är lång (183 cm) men hon har aldrig beklagat sig över sin längd. 

Hittade denna text från Karolinska, där en av läkarna som uttalar sig talar om att de är mkt restriktiva med behandling, och betonar acceptens av olika kroppslängder: 
    ki.se/forskning/avvikande-kroppslangd-ingen-sjukdom

Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?