• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Snålkuk

Det finns ingen 11-åring som är över 220 cm. Isafåll skulle han hamnat i rekordboken. Din son är antagligen mellan 160-165 cm ;)

• Anonym (Undrande)
    Snålkuk skrev 2017-10-14 23:12:48 följande:

Det finns ingen 11-åring som är över 220 cm. Isafåll skulle han hamnat i rekordboken. Din son är antagligen mellan 160-165 cm ;)

Syftar du på min son så är han definitivt längre än så. Ska och kolla hans slutlängd hos läkare inom kort.
  • Anonym (qq)

tycker ni kan resonera med läkare och fråga så det inte handlar om något hormonfel. 
    Troligen är det ingen fara utan växttakten kommer avta men det är givetvis skönt att prata med expertis. 

• Anonym (svårt)

Svårt att säga när du inte berättat hur lång han är, men börjar han vara uppåt 180 snart så hade åtminstone jag begärt en kontroll. Varken extrem kort eller lång längd är väl att föredra när det finns hjälp att få.

• Anonym (Undrande)
    Anonym (svårt) skrev 2017-10-15 15:31:26 följande:

Svårt att säga när du inte berättat hur lång han är, men börjar han vara uppåt 180 snart så hade åtminstone jag begärt en kontroll. Varken extrem kort eller lång längd är väl att föredra när det finns hjälp att få.

Har redan svarat på längden i tråden. 174 cm och 11 år.
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (qq) skrev 2017-10-15 14:26:57 följande:

tycker ni kan resonera med läkare och fråga så det inte handlar om något hormonfel. 

Troligen är det ingen fara utan växttakten kommer avta men det är givetvis skönt att prata med expertis. 

Jag hoppas verkligen växten avtar. Vore bra om om han landade mellan 190-200 cm och inte blev längre än så.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-10-15 15:36:13 följande:
    Har redan svarat på längden i tråden. 174 cm och 11 år.
    Jag var 174 cm som tolvåring och är idag ca 40 år senare ännu 174.

Min mamma har i efterhand berättat att hon var ganska orolig då jag alltid var mycket längre än alla jämnåriga. Hon trodde jag skulle bli minst 185 men där vid tolv års ålder tog det stopp.
    Min far var 197, han hade en bror som var 204 så det fanns anledning att oroa sig. 
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Anna) skrev 2017-10-15 15:41:35 följande:

Jag var 174 cm som tolvåring och är idag ca 40 år senare ännu 174.

Min mamma har i efterhand berättat att hon var ganska orolig då jag alltid var mycket längre än alla jämnåriga. Hon trodde jag skulle bli minst 185 men där vid tolv års ålder tog det stopp.

Min far var 197, han hade en bror som var 204 så det fanns anledning att oroa sig. 

Hur lång är din mamma? Också lång?
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (qq) skrev 2017-10-15 14:26:57 följande:

Skolläkaren tyckte han var lite överrörlig eller vad det heter i lederna men jag vet inte vad man kan dra för slutsats av det.
  • Anonym (Anna)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-10-15 16:01:34 följande:
    Hur lång är din mamma? Också lång?
    Nej, hon är bara 168 cm.
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?