• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (fany)

Min pappa var 1,80 i femman och beräknades bli förjävla lång. Han är 183 cm idag.

• Lord Hans

Grattis! Som 210cm lång kan han spela basket och bli miljonär på det. En sån sport är det, man behöver inte ens ha talang det räcker med höjd över havet.

• Anonym (stilig kille)
    Anonym (fany) skrev 2017-04-04 01:12:57 följande:
    Min pappa var 1,80 i femman och beräknades bli förjävla lång. Han är 183 cm idag.
    Vi blir längre och längre för varje generation. Jag är 1,76 och ansågs lång i min ungdom för 40 år sen. Idag är jag av bara något över medellängd som kvinna.
  • Anonym (tjej)

Jag var 176 cm när jag var precis fyllt 12, och jag är tjej. Blev bara 3 cm längre, så jag gjorde visst allt mitt växande i ung ålder, kan ju vara samma för er grabb? Pappa är 178, mamma 167. Varför jag blev längst av alla barnen (har 2 bröder) har jag dock ingen aning om. =)

• Anonym (Jodå)

Min farbror var  redan som lång väldigt ung, hans föräldrar satte in behandling, tyvärr lite för effektiv, så idag når hans fötter inte ner till marken. 

Där vill ni inte hamna. 

• Anonym (Ugglan)
    Anonym (Seriöst) skrev 2017-04-03 21:00:13 följande:

Vad är det för fel på en man som är 210cm? Hade varit skillnad om det vore en kvinna! Träffade en herre på 206, jag själv är 175 och hade klackar, men snubben var mer än ett huvud längre än mig. Fuck vad våt jag blev i trosan, äntligen får man känna sig riktigt liten och kvinnlig.

Tro mig, han kommer att bli en kvinnomagnet!!!

De långa män (1.95+) jag känner som fyllt 50 har båda problem med ledsmärtor och gikt i omgångar, det är inget särskilt roligt och det finns en klar risk för det om man är riktigt lång.

Sen har vi hela grejen med att hitta skor, alltid behöva köpa extralånga sängar, ha ett helvete varje gång man ska långflyga, behöva köpa större bil osv osv.

Det är inget fel men det är inte helt praktiskt att vara så lång, samhället är inte byggt för det.
  • Anonym (Lång)
    Anonym (###) skrev 2017-04-03 21:08:55 följande:
    Det är det livet går ut på. I biologisk bemärkelse. Att få fortplanta sig. Och du borde vara glad ju fler kvinnor du kan attrahera för det innebär att dina chanser att fortplanta dig och föra dina gener vidare ökar. Snacka om att vara otacksam.
    Det gör mig inte ett dugg glad. Jag har lite större planer för livet än att vara knullbar.
  • Wench85
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 14:38:38 följande:

Hur funkar det i skolan numera? Min son är inte så himla pratsam om allt men gör man inte allmänna hälsokontroller nuförtiden och borde då inte skolsköterskan säga nåt? På min tid minns jag att det skrevs i kurvor om längd/vikt. Fast det kanske inte var varje år. Eller säger inte dom till om såna här saker? Jag vet så klart att min son är lång, men det var verkligen en slump att jag råkade kolla mot en tillväxtkurva.

Kan du inte ringa skolhälsovården och fråga?
  • Anonym (???)
    Anonym (Långben) skrev 2017-04-04 00:19:07 följande:

Undrar bara om du själv har någon erfarenhet av att vara mycket lång eller kort? Jag är själv en kvinna över 180 och har lämnat tonåren för många år sedan men tycker fortfarande att det är jobbigt att vara lång. Och om jag hade kunnat välja så skulle jag gladeligen valt att bli 5-10 cm kortare. Och jag menar nog att det är väldigt lätt att tycka att andras problem och svårigheter inte är något speciellt. Ungefär som att vara mager och inte förstå varför mycket tjocka människor väljer att operera sig. Eller att någon med utstående öron kan lida av det. Eller med utstående tänder.

Jag skrev det tidigare i tråden, men upprepar mig för din skull: Jag är över 180 cm, kvinna. Har aldrig i hela mitt liv upplevt min längd som något negativt. Har en barndomsvän som är 190 cm, inte heller hon har lidit av sin längd eller uttryckt sig negativt om den. Jag brukar öht inte reflektera över att jag skulle vara längre än genomsnittet, det är en total icke-fråga. Men mina föräldrar pratade heller aldrig om det som något negativt.
  • Anonym (Emilia)
    Anonym (???) skrev 2017-04-04 18:47:21 följande:
    Jag skrev det tidigare i tråden, men upprepar mig för din skull: Jag är över 180 cm, kvinna. Har aldrig i hela mitt liv upplevt min längd som något negativt. Har en barndomsvän som är 190 cm, inte heller hon har lidit av sin längd eller uttryckt sig negativt om den. Jag brukar öht inte reflektera över att jag skulle vara längre än genomsnittet, det är en total icke-fråga. Men mina föräldrar pratade heller aldrig om det som något negativt.
    Jag vill också instämma i detta som kvinna på 185 cm. Min upplevelse av min längd är positiv och jag skulle inte vilja vara kortare. Det har jag aldrig önskat. Så trist med ett samhälle där längdvariationer inte kan accepteras. 
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?