• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (Barnendokrinologisk klinik)
    Anonym (###) skrev 2017-04-03 20:43:23 följande:
    Och du har ingen förståelse för att många kan tycka det är jobbigt att avvika för mycket från mängden? Särskilt i tonåren.
    Den offentliga sjukvården i Sverige erbjuder behandling om man beräknas bli väldigt lång, väldigt kort, som kvinna har extremt små bröst, har mycket utstående öron etc.
    Du kan tycka vad du vill om det hela.
  • Anonym (???)
    Anonym (###) skrev 2017-04-03 20:43:23 följande:

Och du har ingen förståelse för att många kan tycka det är jobbigt att avvika för mycket från mängden? Särskilt i tonåren.

Så man ska alltså operera sina fullt friska barn så de slipper avvika från den stora massan för att det kan vara jobbigt i tonåren? Jag hoppas du skämtar.

Det man som förälder kan och bör göra är att ge barnet en god självkänsla och att inte vara fixerad vid detaljer i utseendet.
  • Anonym (:()
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 20:46:59 följande:
    Att vara kort som kille har jag förstått är väldigt tufft i många fall. Har själv nån killkompis i liknande längd och även om han själv inte tycker det gör nåt numera och ex.vis lätt kan tänka sig att vara ihop med lite längre tjejer så märker han själv att han blir bortvald av både längre och kortare tjejer pga sin längd. Vet att han även hade det extremt tufft i skolan av samma anledning.
    Relationsbiten är skitsvår när man är såhär kort.
  • Anonym (Lång)
    Anonym (???) skrev 2017-04-03 20:57:52 följande:
    Så man ska alltså operera sina fullt friska barn så de slipper avvika från den stora massan för att det kan vara jobbigt i tonåren? Jag hoppas du skämtar.

Det man som förälder kan och bör göra är att ge barnet en god självkänsla och att inte vara fixerad vid detaljer i utseendet.
    Men nej, det handlar ju om ett helt liv efter tonåren också. Samhället är inte så anpassat efter extremt korta eller extremt långa. Operationen är väldigt enkel och görs verkligen inte på vem som helst utan barnet måste vara riktigt långt.

Tycker du det är lika fel att behandla extremt korta?
  • Anonym (Seriöst)

Vad är det för fel på en man som är 210cm? Hade varit skillnad om det vore en kvinna! Träffade en herre på 206, jag själv är 175 och hade klackar, men snubben var mer än ett huvud längre än mig. Fuck vad våt jag blev i trosan, äntligen får man känna sig riktigt liten och kvinnlig.

Tro mig, han kommer att bli en kvinnomagnet!!!

• Anonym (Lång)
    Anonym (Seriöst) skrev 2017-04-03 21:00:13 följande:

Vad är det för fel på en man som är 210cm? Hade varit skillnad om det vore en kvinna! Träffade en herre på 206, jag själv är 175 och hade klackar, men snubben var mer än ett huvud längre än mig. Fuck vad våt jag blev i trosan, äntligen får man känna sig riktigt liten och kvinnlig.

Tro mig, han kommer att bli en kvinnomagnet!!!

Herregud. Nog för att detta är FL men är det verkligen allt man har att se fram emot i sitt liv. Att göra en kvinna kåt?

Fy fan vad sorgligt.
  • Anonym (###)
    Anonym (???) skrev 2017-04-03 20:57:52 följande:

Du får tycka vad du vill men sjukvården erbjuder behandling om man avviker för mycket från den stora massan eftersom det kan bli ett handikapp. Tänk dig den praktiska biten att man inte ens kan köra bil om man är för kort. Och kanske inte får platsom man är för stor. Och exempelvis barn med utstående öron eller gomspalt opereras för att de inte ska behöva avvika för mycket rent utseendemässigt.
  • Anonym (###)
    Anonym (Lång) skrev 2017-04-03 21:06:37 följande:

Herregud. Nog för att detta är FL men är det verkligen allt man har att se fram emot i sitt liv. Att göra en kvinna kåt?

Fy fan vad sorgligt.

Det är det livet går ut på. I biologisk bemärkelse. Att få fortplanta sig. Och du borde vara glad ju fler kvinnor du kan attrahera för det innebär att dina chanser att fortplanta dig och föra dina gener vidare ökar. Snacka om att vara otacksam.
  • Anonym (???)
    Anonym (Lång) skrev 2017-04-03 20:59:46 följande:

Men nej, det handlar ju om ett helt liv efter tonåren också. Samhället är inte så anpassat efter extremt korta eller extremt långa. Operationen är väldigt enkel och görs verkligen inte på vem som helst utan barnet måste vara riktigt långt.

Tycker du det är lika fel att behandla extremt korta?

Inlägget jag svarade på framhöll specifikt tonåren.

Jag tycker naturligtvis det är lika galet att operera eller på annat sätt förändra längden på fullt friska korta barn också, ja. Jag tycker också det är förskräckligt med andra icke-medicinskt motiverade ingrepp på barn.

Helt ärligt så är jag förfärad efter att ha läst den här tråden. Jag var helt övertygad om att sånt här tillhörde en svunnen och mindre upplyst tid. Det gör mig beklämd.
  • Anonym (Långben)
    Anonym (???) skrev 2017-04-03 21:14:39 följande:

Inlägget jag svarade på framhöll specifikt tonåren.

Jag tycker naturligtvis det är lika galet att operera eller på annat sätt förändra längden på fullt friska korta barn också, ja. Jag tycker också det är förskräckligt med andra icke-medicinskt motiverade ingrepp på barn.

Helt ärligt så är jag förfärad efter att ha läst den här tråden. Jag var helt övertygad om att sånt här tillhörde en svunnen och mindre upplyst tid. Det gör mig beklämd.

Undrar bara om du själv har någon erfarenhet av att vara mycket lång eller kort? Jag är själv en kvinna över 180 och har lämnat tonåren för många år sedan men tycker fortfarande att det är jobbigt att vara lång. Och om jag hade kunnat välja så skulle jag gladeligen valt att bli 5-10 cm kortare. Och jag menar nog att det är väldigt lätt att tycka att andras problem och svårigheter inte är något speciellt. Ungefär som att vara mager och inte förstå varför mycket tjocka människor väljer att operera sig. Eller att någon med utstående öron kan lida av det. Eller med utstående tänder.
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?