• Anonym (Undrande)

Extremt lång 11-åring. Agera?

Har en kille på 11 år. Brukar inte mäta barnen speciellt ofta och har inte kollat mot längdkurva på flera år. Att han är lång råder det dock inget tvivel om. Maken och jag diskuterade av en händelse snittlängd för hans ålder och det var därför jag letade fram en längdkurva på nätet. Som mindre låg han på +3-kurvan men nu insåg jag att kurvorna räcker ju inte till. Han är snarare på +4. Fortsätter han på samma sätt blir han 2,10 lång. Det är ju rent ut sagt omständigt att vara så lång.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-04-03 08:37
    Min funderingar som inte kom med var... Kan man kolla hur lång han egentligen kommer bli? Borde man ev. sätta in hormoner för att stoppa längden om han ska bli så lång som kurvorna visar idag? När gör man sånt i såna fall?

• Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?
  • Anonym (Pappan)

Om han är så lång redan nu och inte puberteten kommit igång än finns en möjlighet att han blir mycket lång.

Jag var tidig i puberteten och har inte växt många centimeter sen jag var 12år var visserligen längst klassen då och behövde börja raka mig. Jag är 173cm idag och det var jag i sjuan oxå. gissar att jag var ca 170 i sexan. Växte hur mycket som helst i mellanstadiet ca 10cm om året.

• Anonym (--)
    Anonym (Agera nu) skrev 2017-04-03 13:49:55 följande:

3 standardavvikelser från medel åt något håll anses vara extremt långt eller kort. Det innebär över 185 cm för flickor och över 200 cm för pojkar.

Då är min tjej på 5 extremt lång hon med?!? Hon är 128 cm
  • Anonym (Agera nu)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 13:54:09 följande:

Tack för svaret. Ska fixa en röntgen och hålla tummarna för att den visar under 2 m.

Bra! Håller tummarna jag med! Lycka till!
  • Anonym (Undrande)
    Anonym (Pappan) skrev 2017-04-03 13:54:23 följande:

Om han är så lång redan nu och inte puberteten kommit igång än finns en möjlighet att han blir mycket lång.

Jag var tidig i puberteten och har inte växt många centimeter sen jag var 12år var visserligen längst klassen då och behövde börja raka mig. Jag är 173cm idag och det var jag i sjuan oxå. gissar att jag var ca 170 i sexan. Växte hur mycket som helst i mellanstadiet ca 10cm om året.

Här syns inga tecken på nån pubertet än så länge.
  • Anonym (Gina)
    Anonym (Undrande) skrev 2017-04-03 13:51:50 följande:
    174 cm och 11 år gammal
    Hur lång är du och pappan?
  • Anonym (###)

När man gör en överslagsräkning över barnets slutgiltiga längd tar man hälften av mammans och pappans längd delat med två och sedan plus eller minus 7 beroende på barnets kön.

((180 + 190)/2) ×-7 = 192cm

• Anonym (###)

Pojken ligger >3,5SD från medel och har dessutom bytt tillväxtkurva. Det bör kollas upp för säkerhets skull. Vårdcentralen eller närmaste barnmottagning känns rimligast.

• Anonym (Undrande)

Hur funkar det i skolan numera? Min son är inte så himla pratsam om allt men gör man inte allmänna hälsokontroller nuförtiden och borde då inte skolsköterskan säga nåt? På min tid minns jag att det skrevs i kurvor om längd/vikt. Fast det kanske inte var varje år. Eller säger inte dom till om såna här saker? Jag vet så klart att min son är lång, men det var verkligen en slump att jag råkade kolla mot en tillväxtkurva.

• Anonym (Emilia)
    Anonym (Agera nu) skrev 2017-04-03 13:03:11 följande:

TS, jag tycker absolut att ni ska ta kontakt med vården på en gång. Barnet kommer att tacka er. Det är inte det minsta roligt att vara så lång.

Nu för tiden ger man inte tillväxthormonhämmare pga biverkningarna. Man går istället in med titthålskirurgi och skrapar av någon millimeter på benens tillväxtzoner vilket gör att man inte blir så lång som prognosen säger.

De gamla formlerna (mammas + pappas längd /2 +- 13 cm) stämmer inte längre i dag men tanke på nutrionsvärde osv. Har en handledsröntgen sagt att han ska bli 2.10 så kommer han att bli det.

Det kommer betyda ryggbesvär, troligen skämmas pga sin längd och folks kommentarer och blickar, svårare hitta en partner, svårt att hitta kläder, behöva böja sig för att gå igenom dörrar osv.

Kan ni spara honom 10-15 cm så gör det! Han kommer att bli lång och ståtlig men inte så pass lång att han kommer lida för det.

Ta kontakt med vården omedelbart. Han kommer att tacka er!

Fast jag håller inte med. Är 185 cm (kvinna) och har aldrig lidit över min längd. Inte mina bröder (2,05 och 2,08 cm) heller. Ingen av oss har ryggbesvär eller svårt att hitta kläder, och ingen av oss har haft svårt att hitta partners. Tvärtom snarare för bröderna särskilt. Visst har jag slagit i huvudet när man hälsat på kompisars sommartorp, å andra sidan behöver jag inte be om hjälp för att ta ner saker som min kompis som är 1,53 cm. Några blickar känner jag heller inte av. Visst har jag fått frågan om hur lång jag är, men aldrig på negativt sätt. Jag är tacksam att mina föräldrar inte satt in onödiga kroppsliga ingrepp på mig.
  • Anonym (Agera nu)
    Anonym (Emilia) skrev 2017-04-03 14:52:49 följande:

Fast jag håller inte med. Är 185 cm (kvinna) och har aldrig lidit över min längd. Inte mina bröder (2,05 och 2,08 cm) heller. Ingen av oss har ryggbesvär eller svårt att hitta kläder, och ingen av oss har haft svårt att hitta partners. Tvärtom snarare för bröderna särskilt. Visst har jag slagit i huvudet när man hälsat på kompisars sommartorp, å andra sidan behöver jag inte be om hjälp för att ta ner saker som min kompis som är 1,53 cm. Några blickar känner jag heller inte av. Visst har jag fått frågan om hur lång jag är, men aldrig på negativt sätt. Jag är tacksam att mina föräldrar inte satt in onödiga kroppsliga ingrepp på mig.

Du har givetvis rätt till din uppfattning. För att göra en korrekt jämförelse ska du dock jämföra en kvinnlig längd på 1.93 (motsvarar pojkens förmodade slutlängd på 2.10).

Att du inte märker av att andra lägger märke till din längd eller uppfattar frågor om din längd som utpekande eller negativt är bara att gratulera. Att du inte lider av din längd, och inte uppfattar en längd på som kvinna på 1.93/man på 2.10 som jobbigt betyder inte att andra långa inte gör det.

TS ställer frågan för att hennes son redan nu uppfattar sin längd som problematisk. TS vill därför få råd om hur hon ska gå tillväga för att skaffa sig så mycket information som möjligt. Hennes son har ju givetvis något att säga till om saken själv. Första steget är ju att göra en längdprognos och sedan diskutera med barnet och med läkaren.
Svar på tråden Extremt lång 11-åring. Agera?