• Anonym (Fördomsfull)

Idealtypen för otrohet

Jag vill höra era fördomar! Vilken typ av person tror ni är den som oftast är otrogna?

Jag tror följande:

- Män med välbetalda arbeten, gifta, två-tre barn, ofta resande i sitt arbete. Jobbar troligtvis som säljare, politiker eller egenföretagare/vd. Ofta otrogen med yngre kvinna som de träffar ute eller yngre kvinna som är anställd inom samma koncern men har en lägre befattning.

- Kvinnor med högre utbildning/ bättre betalda arbeten än sin makar, behöver inte ha barn, jobbar troligen som säljare, politiker, sjuksköterskor. Ofta otrogen med någon på jobbet som är högre upp i hierakin. Otrogen med äldre män.

• Svar på tråden Idealtypen för otrohet
  • Anonym (Inte idealtypen.)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-14 15:17:25 följande:

Hur skulle du känna om du blev bedragen försök sätta dig in i den bedragnas situation och tänk inte bara på dig själv för en gångs skull då kanske du inser hur elakt otrohet är.

Jag ifrågasatte inte delen om elakt, utan om äckligt. Och du har ingen aning om hur mycket jag tänker på andra.
  • Froken Lokens

Jag är av den uppfattningen att otrohet främst handlar om bekräftelsebehov, dåligt självförtroende och bristande respekt för sig själv.

• Anonym (Inte idealtypen.)
    Froken Lokens skrev 2017-06-14 15:27:43 följande:

Jag är av den uppfattningen att otrohet främst handlar om bekräftelsebehov, dåligt självförtroende och bristande respekt för sig själv.

Det kan jag hålla med om. Och till viss del bristande respekt för sin partner.
  • Tecum
    ...plus att personerna ofta är spontana, utåtriktade och saknar konsekvenstänk.
  • MJ1

Alla människor är väl mer eller mindre i behov av bekräftelse. Kanske är personer som är otrogna mer i behov av att känna bekräftelse vad vet jag. 

Jag tror inte att jag, eller de vänner jag känner som varit otrogna, är i behov av mer bekräftelse från andra än normalt. Inte heller har vi dåligt självförtroende, självkänsla eller bristande respekt för oss själva. Vet inte varför man drar parallelen att om man är otrogen har man bristande respekt för sig själv,  
  • MJ1
    Tecum skrev 2017-06-14 17:58:16 följande:
    ...plus att personerna ofta är spontana, utåtriktade och saknar konsekvenstänk.
    Härlig platt sliten fras du använder. För mig känns den lite som att säga att ensam är stark, eller kanske inte riktigt lika fånig.
  • Tecum
    Fromert skrev 2017-06-14 18:17:05 följande:
    Håller delivis med men utåtriktad och spontan ser jag inte som en orsak till otrohet men avsaknad av konskvenstänk håller jag helt med om kombinerat med bristande empatisk förmåga och självinsikt angående om vad man egentligen håller på med.
    Jo, utåtriktade får fler tillfällen och spontana personer har ett naturligt sämre konsekvenstänk. Känsla istf förnuft.
  • Anonym (mm)
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-14 20:58:26 följande:
    Det kan nog alla hålla med om varför skulle dem som är otrogna annars bedra och svika en person som älskar dem och tyvärr litar på dem.
    Precis. Och det tror jag är enda gemensamma nämnaren. Tror alla olika sorters människor bedrar, finns ingen mall. 
Svar på tråden Idealtypen för otrohet