• Anonym (Fördomsfull)

Idealtypen för otrohet

Jag vill höra era fördomar! Vilken typ av person tror ni är den som oftast är otrogna?

Jag tror följande:

- Män med välbetalda arbeten, gifta, två-tre barn, ofta resande i sitt arbete. Jobbar troligtvis som säljare, politiker eller egenföretagare/vd. Ofta otrogen med yngre kvinna som de träffar ute eller yngre kvinna som är anställd inom samma koncern men har en lägre befattning.

- Kvinnor med högre utbildning/ bättre betalda arbeten än sin makar, behöver inte ha barn, jobbar troligen som säljare, politiker, sjuksköterskor. Ofta otrogen med någon på jobbet som är högre upp i hierakin. Otrogen med äldre män.

• Svar på tråden Idealtypen för otrohet
  • MJ1
    Fromert skrev 2017-06-14 20:47:05 följande:
    Respekterar man inte sig själv så respekterar man inte sin partner och relation vem vill egentligen sänka sig så lågt till att vara otrogen inte någon som respekterar sig själv i varje fall.
    Tror inte att det har så mycket med självrespekt att göra. Att göra felaktigheter har inte något att göra med att respektera sig själv i min mening. 
    Att dessutom kunna erkänna att man uppträtt på ett otrevligt sätt och be om ursäkt tycker jag visar på självrespekt. Det tar dock inte bort det faktum att man har i detta fall varit otrogen. 
  • Anonym (Inte idealtypen.)
    MJ1 skrev 2017-06-14 22:57:44 följande:

Tror inte att det har så mycket med självrespekt att göra. Att göra felaktigheter har inte något att göra med att respektera sig själv i min mening. 

Att dessutom kunna erkänna att man uppträtt på ett otrevligt sätt och be om ursäkt tycker jag visar på självrespekt. Det tar dock inte bort det faktum att man har i detta fall varit otrogen. 

Jag är benägen att hålla med dig, brist på självrespekt är nog inte en gemensam nämnare hos alla som är otrogna.
    Fromert skrev 2017-06-14 20:47:05 följande:

Respekterar man inte sig själv så respekterar man inte sin partner och relation vem vill egentligen sänka sig så lågt till att vara otrogen inte någon som respekterar sig själv i varje fall.

Alla som är otrogna anser faktiskt inte att det är att sjunka lågt, det är något andra tillskriver personen i fråga. Den som aldrig varit otrogen kan nog inte säga "såhär är det", och den som har varit otrogen kan bara säga "såhär är det för mig".
  • MJ1
    Flaben skrev 2017-06-14 23:34:50 följande:
    Gissa vad den bedragna tycker om den som varit otrogen mot en då är att sjunka lågt för att ha varit otrogen milt minst sagt.
    Jag är ledsen men jag förstår verkligen inte vad du menar med dina inägg. 
    Vad menar du med att "sjunka lågt" menar du att man förnedrar sig själv genom att vara otrogen? eller att man försöker förnedra sin partner? Kanske något helt annat . Förklara gärna. 
  • Anonym (mr)

Otrogen kan man bara vara om man sätter sitt eget brakego före den man partner man blivit lovad trohet av.

Flaben skrev 2017-06-14 23:24:39 följande:

Så klart anser inte alla som är otrogna att det är att  sjunka lågt men dem som har  självinsikt i sina handlingar om hur dem behandlar sin partner och relation gör det men många otrogna ljuger för sig själva om att det inte är att sjunka lågt.

Flaben skrev 2017-06-14 23:31:44 följande:

Hur skulle du känna om du blev bedragen med tanke på att du själv är upprepat otrogen jaälv är det inte konstigt att du försöker försvara otrogna bedragare.

Flaben skrev 2017-06-14 23:34:50 följande:

Gissa vad den bedragna tycker om den som varit otrogen mot en då är att sjunka lågt för att ha varit otrogen milt minst sagt.

Du kunde inte bara skrivit ett inlägg?

Jag har absolut varit den som blivit "bedragen" och för mig handlar det inte ett skit om vad han gjort, utan om hur jag hanterar det. Jag äger ingen. Jag kan inte styra någon annan. Sex är sex är sex. Inte mer än så. Sen är det klart att det skulle kännas värre om min partner har ett helt förhållande bakom min rygg än om han bara ligger med någon en gång eller två, men det handlar om andra saker.

Som jag sa, att säga att otrohet är att sjunka lågt är något andra tillskriver handlingen. Men vad är det man sänker sig ifrån? Vem är du att döma? Vem är du att avgöra vem som sjunker och vem som flyter? Var går gränsen?
  • Anonym (normalisering)
    Anonym (Inte idealtypen.) skrev 2017-06-15 00:18:31 följande:
    Flaben skrev 2017-06-14 23:31:44 följande:

Hur skulle du känna om du blev bedragen med tanke på att du själv är upprepat otrogen jaälv är det inte konstigt att du försöker försvara otrogna bedragare.

Du kunde inte bara skrivit ett inlägg?

Jag har absolut varit den som blivit "bedragen" och för mig handlar det inte ett skit om vad han gjort, utan om hur jag hanterar det. Jag äger ingen. Jag kan inte styra någon annan. Sex är sex är sex. Inte mer än så. Sen är det klart att det skulle kännas värre om min partner har ett helt förhållande bakom min rygg än om han bara ligger med någon en gång eller två, men det handlar om andra saker.

Som jag sa, att säga att otrohet är att sjunka lågt är något andra tillskriver handlingen. Men vad är det man sänker sig ifrån? Vem är du att döma? Vem är du att avgöra vem som sjunker och vem som flyter? Var går gränsen?
    Snacka om årets normalisering Drömmer

1 Att påstå att det är upp till den som blir sviken att hantera saker bättre är lika korkat som att påstå att säga till tjejen som precis blivit våldtagen att "ta det med en klackspark och var glad istället, du fick ju sex". 

2 Att snacka om ägande när det gäller förhållanden är extremt pubertalt, menar du på fullt allvar att bara för att man inte äger varandra så är det fritt fram att bete sig precis hur man vill mot varandra? 

3 Sex är bara sex när man är singel eller lever i ett öppet förhållande, lever man i ett exklusivt förhållande där man uttryckligen sagt att man INTE får ha sex med andra så är sex inte alls bara sex utan också ett svek eftersom man då har brutit det man kommit överens om med sin partner.

4 Ja, att svika, ljuga, såra och förnedra andra människor anses av de flesta vara rätt lågt ja, det är till och med så att de som själva ägnar sig åt sånt oftast inte gillar att utsättas för samma behandling själva. En relativt ny undersökning visar att otrogna människor är de som har MINST tolerans för otrohet. Enligt ditt resonemang borde det vara tvärtom för vadå, man kan ju bara välja hur man tar det? och dessutom äger man ju inte varandra....
  • Anonym (normalisering)

Jag skulle vilja påstå att idealtypen för otrohet är en människa som är extremt duktig på att bortförklara saker för sig själv.

Vadå, det är ju bara sex?
    Vadå, man äger inte varandra?
    Vadå, det är väl upp till andra att anpassa sig efter vad jag gör?
    Vadå, alla mår ju bra om jag mår bra?
    Vadå, det man inte vet mår man ju inte dåligt av?

Om man tycker detta låter rimligt så är man nog en idealtyp för otrohet.

• Anonym (Emma)

Småbarnspappor under pappaledighet tror jag är mest otrogna. De hänger på lekplatsen/öppna förskolan med en massa mammor som tycker att de är "så duktiga" "vilken fin pappa du är till din dotter" så pratar de bebisar ,med varandra, har lekdejter, fikar och knullar hela dagarna med småbarnsmammor när barnen sover. När barnets mamma sedan kommer hem så är allt så fint med middag och städat = tydligt tecken på dåligt samvete!

Antingen det eller så har jag blivit lite galen och svartsjuk och övertolkar saker.

Anonym (normalisering) skrev 2017-06-15 23:13:52 följande:

Snacka om årets normalisering 

1 Att påstå att det är upp till den som blir sviken att hantera saker bättre är lika korkat som att påstå att säga till tjejen som precis blivit våldtagen att "ta det med en klackspark och var glad istället, du fick ju sex". 

2 Att snacka om ägande när det gäller förhållanden är extremt pubertalt, menar du på fullt allvar att bara för att man inte äger varandra så är det fritt fram att bete sig precis hur man vill mot varandra? 

3 Sex är bara sex när man är singel eller lever i ett öppet förhållande, lever man i ett exklusivt förhållande där man uttryckligen sagt att man INTE får ha sex med andra så är sex inte alls bara sex utan också ett svek eftersom man då har brutit det man kommit överens om med sin partner.

4 Ja, att svika, ljuga, såra och förnedra andra människor anses av de flesta vara rätt lågt ja, det är till och med så att de som själva ägnar sig åt sånt oftast inte gillar att utsättas för samma behandling själva. En relativt ny undersökning visar att otrogna människor är de som har MINST tolerans för otrohet. Enligt ditt resonemang borde det vara tvärtom för vadå, man kan ju bara välja hur man tar det? och dessutom äger man ju inte varandra....

Jag förklarade hur JAG ser på saken. Hur JAG hanterar något. Hur JAG känner för sex. Hur JAG ser på förhållanden. Jag har inte påstått att en bedragen person ska hantera något på ett speciellt sätt. Jag har inte påstått att man kan bete sig hur som helst bara för att man "äger" någon. Om du ägnade dig lite mindre åt att raljera och lägga ord i min mun så skulle du nog också se det.

För övrigt så kan jag berätta att min hantering av andras otrohet mestadels inneburit ett snabbt avslut på förhållandet. Liksom min otrohet oftast gjort. Där kan man ju välja mellan att stanna kvar eller lämna. Ska man stanna kvar lär man vara tvungen att hantera sina egna känslor kring otroheten, inte använda dem som ett slagträ i alla diskussioner. Väljer man att gå så kan man också välja att bara lägga allt bakom sig och gå vidare.

Och för MIG skulle det vara värre om min partner avslöjar en hemlighet om mig än om han låg med någon annan. Så är det för MIG. Förstår du?
Svar på tråden Idealtypen för otrohet