• Anonym (Ledsen)

sonens bästis flyttar!

Hej,
    Vi bor grannar med en familj med barn i samma åldrar 2,5 år och 5,5 år. Det är bara nån meter mellan oss och de äldsta springer över till varann titt som tätt och träffas ute o leker nästintill varje dag. Vi föräldrar är också väldigt goda vänner och umgås ofta och spontant.
    Nu har de köpt ett hus på landet och kommer flytta härifrån. Barnen, främst äldsta sonen kommer bli så himla ledsen! Hur kommer han känna och hur ska vi förklara o hjälpa honom på bästa sätt?
    Hur talar vi om att Ebbe ska flytta? Du kommer inte kunna leka med honom varje dag som förr.
    Snälla hjälp mig med råd. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven. Allt känns så konstigt. Några man pratat med, lekt med och barnen har lekt med varje dag kommer till sommaren typ vara borta? Vet att inget är för evigt, livet pågår och saker o ting ändras. Jag är väl mest svag...
    Mest orolig är jag för 5,5-åringen. Hur berättar vi och hur stöttar vi honom på bästa sätt?
    Ska vi vara positiva eller visa att vi också är ledsna?

• Svar på tråden sonens bästis flyttar!
  • Anonym (Visa)

Ni skulle kunna ta med sonen på en biltur och visa huset som hans kompis ska flytta till. Tror att det skulle hjälpa mycket om barnet ser vart den andra ska ta vägen.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Visa) skrev 2017-04-25 21:32:31 följande:

Ni skulle kunna ta med sonen på en biltur och visa huset som hans kompis ska flytta till. Tror att det skulle hjälpa mycket om barnet ser vart den andra ska ta vägen.

Ok! Tack:) Kanske en bra idé.
    Hur ska vi berätta o förklara för honom att han flyttar snart? Han kommer inte finnas här varje dag...
    Och när han väl flyttat, hur hjälper vi honom bäst?
  • Dixie

Varför förutsätter du att sonen kommer att vara ledsen? Visst kommer han säkert att tycka det är tråkigt och barnen lever ju i nuet på ett annat sätt än vi vuxna.

• Almina

Det är nog bäst att börja prata om det så tidigt som möjligt. Jag har sett på biblioteket att det finns en massa böcker om barn som flyttar. Ni skulle ju kunna testa att läsa några sånna böcker om ni tänker att han har svårt att greppa vad en flytt innebär.

Har han några andra kompisar? Det kanske är bra att redan nu börja tänka kring att utöka umgänget även med dessa. Börjar han förskoleklass till hösten? Då kanske det naturligt blir att han får chans att hitta nya kompisar.

Flyttar de långt, eller kommer ni kunna åka och hälsa på? Kanske ni kan planera in någon övernattningshelg. Men självklart kommer det inte alls bli detsamma som ni har nu.

• Anonym (Ledsen)
    Dixie skrev 2017-04-25 22:08:46 följande:

Varför förutsätter du att sonen kommer att vara ledsen? Visst kommer han säkert att tycka det är tråkigt och barnen lever ju i nuet på ett annat sätt än vi vuxna.

Nä, precis. Så är det ju. Inte alls säkert han tänker som vi? Men förhoppningsvis anpassar han sig fort och förhåller sig till hur det blir... ?vi vuxna kanske analyserar, tänker o grubblar mer?
  • Anonym (Ledsen)
    Almina skrev 2017-04-25 22:11:32 följande:

Det är nog bäst att börja prata om det så tidigt som möjligt. Jag har sett på biblioteket att det finns en massa böcker om barn som flyttar. Ni skulle ju kunna testa att läsa några sånna böcker om ni tänker att han har svårt att greppa vad en flytt innebär.

Har han några andra kompisar? Det kanske är bra att redan nu börja tänka kring att utöka umgänget även med dessa. Börjar han förskoleklass till hösten? Då kanske det naturligt blir att han får chans att hitta nya kompisar.

Flyttar de långt, eller kommer ni kunna åka och hälsa på? Kanske ni kan planera in någon övernattningshelg. Men självklart kommer det inte alls bli detsamma som ni har nu.

Får kolla på dessa böcker!
    Han har andra kompisar i förskolan och även en del han leker med på fritiden ibland. Han börjar förskoleklass i augusti och de flyttar innan dess.
    Nädå, de flyttar bara ca 2 mil så för den sakens skull kan man ju hälsa på!
    Men det är just det här vardagliga, man träffas på grönområdet mellan oss, pratar, barnen springer över o leker. Ser varandra ute och vill gå ut o leka. Ute o cyklar på gatan tillsammans mm.
    Ska vi prata positivt om att de ska flytta eller förklara att vi också är ledsna och tycker det är tråkigt o jobbigt?
  • Lena

Var sanningsenliga att ni tycker att det är tråkigt men prata även om att det kommer att bli bra.

• sebbe420

Min bästa kompis som bodde tre hus bort och som jag lekte med varje dag flyttade till en annan stad. Då var vi väl 8-9 år gamla. Ingen stor grej alls, faktiskt. 

Behöver ni berätta det? De leker ju varje dag, har han inte redan berättat det själv?

• sebbe420

Eller tråkigt tyckte jag väl att det var. Men jag gick ju i skolan så man fick ju nya kompisar. Din son är ju lite yngre förstås men det går säkert bra.

• Almina
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-25 22:44:18 följande:

Får kolla på dessa böcker!

Han har andra kompisar i förskolan och även en del han leker med på fritiden ibland. Han börjar förskoleklass i augusti och de flyttar innan dess.

Nädå, de flyttar bara ca 2 mil så för den sakens skull kan man ju hälsa på!

Men det är just det här vardagliga, man träffas på grönområdet mellan oss, pratar, barnen springer över o leker. Ser varandra ute och vill gå ut o leka. Ute o cyklar på gatan tillsammans mm.

Ska vi prata positivt om att de ska flytta eller förklara att vi också är ledsna och tycker det är tråkigt o jobbigt?

Han kommer säkert anpassa sig snabbt.

Tror att det är bäst att vara ärliga med att det känns tråkigt att de flyttar men också prata om att det kommer bli bra ändå (hälsa på, andra kompisar osv). Men ni får välmta det efter hur sonen reagerar. Det finns ju ingen anledning att ni från början målar upp en nattsvart bild.
Svar på tråden sonens bästis flyttar!