• Anonym (Ledsen)

sonens bästis flyttar!

Hej,
    Vi bor grannar med en familj med barn i samma åldrar 2,5 år och 5,5 år. Det är bara nån meter mellan oss och de äldsta springer över till varann titt som tätt och träffas ute o leker nästintill varje dag. Vi föräldrar är också väldigt goda vänner och umgås ofta och spontant.
    Nu har de köpt ett hus på landet och kommer flytta härifrån. Barnen, främst äldsta sonen kommer bli så himla ledsen! Hur kommer han känna och hur ska vi förklara o hjälpa honom på bästa sätt?
    Hur talar vi om att Ebbe ska flytta? Du kommer inte kunna leka med honom varje dag som förr.
    Snälla hjälp mig med råd. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven. Allt känns så konstigt. Några man pratat med, lekt med och barnen har lekt med varje dag kommer till sommaren typ vara borta? Vet att inget är för evigt, livet pågår och saker o ting ändras. Jag är väl mest svag...
    Mest orolig är jag för 5,5-åringen. Hur berättar vi och hur stöttar vi honom på bästa sätt?
    Ska vi vara positiva eller visa att vi också är ledsna?

• Svar på tråden sonens bästis flyttar!
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2017-04-27 08:46:14 följande:
    Haha du bevisar ju bara mer och mer hur du funkar nu. Hoppas att du när ilskan har lagt sig förstår att du behöver hjälp.
    Hoppas jag också.
  • Påven Johanna II
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:38:46 följande:
    Det är inte bara själva flytten utan hela situationen.
    Och det kanske är lite svårt för dig att veta om jag har samma känslor som inför någons bortgång?
    Då hade jag reagerat helt annorlunda.
    Respektlöst att jämföra detta med någons bortgång.
    Men hela situationen rör sig ju om en flytt på 2 mil som i sig innebär att grannarna/vännerna inte är tillgängliga på exakt samma sätt som nu. Eller innebär det något mer, menar du?

Det är bara du som kan veta hur du skulle reagera och, framför allt, bete dig vid en verkligt svår situation som när en anhörig eller vän går bort. Jag påstår mig inte veta det och det var inte vad jag skrev. Det jag menade var att din reaktion nu - gråta varje kväll, känna fruktansvärd uppgivenhet och så vidare är jämförbar med hur många andra känner inför en långt långt mycket mer tragisk händelse än att en granne och god vän flyttar 2 mil bort. 
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (E) skrev 2017-04-27 08:45:44 följande:

Varför vill du inte ta emot som råden du fått?

Vad förväntade du dig för svar egentligen?

Jag tar emot dem.
    Förväntade mig inget alls.
  • Anonym (Ledsen)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-27 08:48:00 följande:
    Men hela situationen rör sig ju om en flytt på 2 mil som i sig innebär att grannarna/vännerna inte är tillgängliga på exakt samma sätt som nu. Eller innebär det något mer, menar du?

Det är bara du som kan veta hur du skulle reagera och, framför allt, bete dig vid en verkligt svår situation som när en anhörig eller vän går bort. Jag påstår mig inte veta det och det var inte vad jag skrev. Det jag menade var att din reaktion nu - gråta varje kväll, känna fruktansvärd uppgivenhet och så vidare är jämförbar med hur många andra känner inför en långt långt mycket mer tragisk händelse än att en granne och god vän flyttar 2 mil bort. 
    Ok, få vet jag hur andra känner.
    Men jag känner såhär inför denna "bara" denna situationen.
  • Anonym (Distans)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-26 21:38:52 följande:

Förmodligen för att jag själv tycker detta är sjukt jobbigt. Ser ju deras hus mitt över gården varje dag. Kommer kännas hemskt den dagen jag ser att de flyttar.

Har gråtit varje kväll jag kommit hem från jobbet.

Kanske ngn annan svarat på just detta - för mig låter det inte som att. Du. har en sund bekantskap m grannarna. En vuxen som gråter varje kväll för att grannarna skall flytta två mil.?! Låter HELT galet, i mina öron. Du skall nog inte sköta snacket med sonen - risken är att du lägger in alla dina känslor i detta snack och på kuppen gör det tredubbelt så jobbigt för honom än vad det behöver vara. Himmel!

Om du är så på att du gråter för att de flyttar - betänk att det också kan vara så att grannarna känner att enda sättet att få distans till er är att just flytta... Det är fint med nära vänner, men detta låter osunt.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Distans) skrev 2017-04-27 09:07:47 följande:
    Kanske ngn annan svarat på just detta - för mig låter det inte som att. Du. har en sund bekantskap m grannarna. En vuxen som gråter varje kväll för att grannarna skall flytta två mil.?! Låter HELT galet, i mina öron. Du skall nog inte sköta snacket med sonen - risken är att du lägger in alla dina känslor i detta snack och på kuppen gör det tredubbelt så jobbigt för honom än vad det behöver vara. Himmel!

Om du är så på att du gråter för att de flyttar - betänk att det också kan vara så att grannarna känner att enda sättet att få distans till er är att just flytta... Det är fint med nära vänner, men detta låter osunt.
    Ok, då vet jag vad du tror / tycker. Bra!
    Grannarna är nog lika osunda dem isåfall. Grät när hon berättade det och kände stort vemod.
  • Anonym (Distans)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 09:20:08 följande:

Ok, då vet jag vad du tror / tycker. Bra!

Grannarna är nog lika osunda dem isåfall. Grät när hon berättade det och kände stort vemod.

Wow, vilket klockrent passiv-aggressivt svar! Swosh. Betänk att de ändå väljer att flytta. Jag känner mig kvävd bara av ditt svar. Grattis till grannen som trots sitt stora vemod (alltså, flytta två mil, vi snackar det fortfarande, eller?) inser sitt eget bästa för familjen och flyttar.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Distans) skrev 2017-04-27 09:26:26 följande:
    Wow, vilket klockrent passiv-aggressivt svar! Swosh. Betänk att de ändå väljer att flytta. Jag känner mig kvävd bara av ditt svar. Grattis till grannen som trots sitt stora vemod (alltså, flytta två mil, vi snackar det fortfarande, eller?) inser sitt eget bästa för familjen och flyttar.
    Swosh!
    Synd att du känner dig kvävd av ett svar på FL.
    Vi snackar 2 mil, det stämmer.
    Ja, man får ju hoppas familjen känner att det gjort rätt.
  • Anonym (GFw)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:34:48 följande:
    Men JAAA! Så himla bra förslag! Då är ju problemet löst! Tack hemskt mycket för din input.
    Kul att jag kunde hjälpa till!
  • Regndamen

Är du förälskad i någon av föräldrarna i grannparet, och därför reagerar som du gör?

Svar på tråden sonens bästis flyttar!