• Anonym (Ledsen)

sonens bästis flyttar!

Hej,
    Vi bor grannar med en familj med barn i samma åldrar 2,5 år och 5,5 år. Det är bara nån meter mellan oss och de äldsta springer över till varann titt som tätt och träffas ute o leker nästintill varje dag. Vi föräldrar är också väldigt goda vänner och umgås ofta och spontant.
    Nu har de köpt ett hus på landet och kommer flytta härifrån. Barnen, främst äldsta sonen kommer bli så himla ledsen! Hur kommer han känna och hur ska vi förklara o hjälpa honom på bästa sätt?
    Hur talar vi om att Ebbe ska flytta? Du kommer inte kunna leka med honom varje dag som förr.
    Snälla hjälp mig med råd. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven. Allt känns så konstigt. Några man pratat med, lekt med och barnen har lekt med varje dag kommer till sommaren typ vara borta? Vet att inget är för evigt, livet pågår och saker o ting ändras. Jag är väl mest svag...
    Mest orolig är jag för 5,5-åringen. Hur berättar vi och hur stöttar vi honom på bästa sätt?
    Ska vi vara positiva eller visa att vi också är ledsna?

• Svar på tråden sonens bästis flyttar!
  • Anonym (Ledsen)
    Regndamen skrev 2017-04-27 12:05:17 följande:

Är du förälskad i någon av föräldrarna i grannparet, och därför reagerar som du gör?

Nej, det är jag inte.
    Som jag skrivit flera ggr i tråden reagerar jag så pga. att jag tycker det är tråkigt, ensamt, stor förändring mm. Du får läsa i tråden.
  • Regndamen
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 12:21:38 följande:

Nej, det är jag inte.

Som jag skrivit flera ggr i tråden reagerar jag så pga. att jag tycker det är tråkigt, ensamt, stor förändring mm. Du får läsa i tråden.

Jag har läst i tråden. Att sitta och gråta varje kväll för dessa anledningar låter ganska udda.

Vore det inte skönt att slippa gråta över sådana saker?
  • Anonym (Ledsen)
    Regndamen skrev 2017-04-27 14:39:21 följande:
    Jag har läst i tråden. Att sitta och gråta varje kväll för dessa anledningar låter ganska udda.

Vore det inte skönt att slippa gråta över sådana saker?
    Ja, det vore skönt.
  • Anonym (Jh)

Att hantera sorger som att husdjur dör och kompisar flyttar som liten gör en bättre rustad för att hantera större sorger som vi alla förr eller senare möter i livet.

Nu behöver ju inte flytta två mil vara någon sorg över huvud taget. De kommer ju fortfarande kunna leka varje vecka och en ny kul miljö blir det.

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Jh) skrev 2017-04-27 15:37:29 följande:

Att hantera sorger som att husdjur dör och kompisar flyttar som liten gör en bättre rustad för att hantera större sorger som vi alla förr eller senare möter i livet.

Nu behöver ju inte flytta två mil vara någon sorg över huvud taget. De kommer ju fortfarande kunna leka varje vecka och en ny kul miljö blir det.

Har tänkt i dessa banor också.
    Man kan inte skydda barnen för allt. Livet består av många jobbiga prövningar.
    Kanske får försöka visa på att det finns positiva sidor också av att han flyttar.
  • Anonym (Hallo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 15:45:06 följande:

Kanske får försöka visa på att det finns positiva sidor också av att han flyttar.

Jaa! Du menar att du hade inte tänkt visa det positiva innan? Bara vara ledsen och säga till barnen att det är för jäkligt och hemskt tråkigt att de flyttat?! Jag undrar om du har andra vänner? Eller umgås du bara med grannarna. Du får bryta detta nu, såhär kan du inte fortsätta, det är osunt, du påverkar dina barn varesig du vill inse det eller inte. Du gör de en jätte otjänst, de kommer kanske ha jättesvårt för att ta farväl om du fortsätter såhär, de kanskse blir jätteotrygga. Bryt den negativa spiral och gnat du är i. Jo det går! Du får bestämma dig.
  • Anonym (Edda)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 15:45:06 följande:
    ja detta är ett konstruktivt sätt att tänka. Rusta dina barn för att hantera ändringar och separationer. Låt dem vara ledsna men gör det inte till något överdrivet som ni tillsammans ska gråta över varje kväll och vältra sig i ångest och sorg. Utan var konkreta, åk till nya huset, arbeta aktivt för att upprätthålla kontakten (2 mil är överkomligt). Jag fattar att det är trist att goda vänner flyttar från grannhuset, men i framtiden kommer tex dina barn flytta hemifrån - kanske t.o.m till en ort långt borta. Både du och de måste rustas för att kunna bli vuxna. Detta kan ju vara en första övning: att se att det går att bibehålla kontakt fast man inte är nästgårds längre.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Edda) skrev 2017-04-27 16:09:11 följande:
    ja detta är ett konstruktivt sätt att tänka. Rusta dina barn för att hantera ändringar och separationer. Låt dem vara ledsna men gör det inte till något överdrivet som ni tillsammans ska gråta över varje kväll och vältra sig i ångest och sorg. Utan var konkreta, åk till nya huset, arbeta aktivt för att upprätthålla kontakten (2 mil är överkomligt). Jag fattar att det är trist att goda vänner flyttar från grannhuset, men i framtiden kommer tex dina barn flytta hemifrån - kanske t.o.m till en ort långt borta. Både du och de måste rustas för att kunna bli vuxna. Detta kan ju vara en första övning: att se att det går att bibehålla kontakt fast man inte är nästgårds längre.
    Bra skrivet! Håller med dig!
    Undrar dock vad du menar med: "Både du och de måste rustas för att kunna bli vuxna"?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (Hallo) skrev 2017-04-27 16:09:10 följande:
    Jaa! Du menar att du hade inte tänkt visa det positiva innan? Bara vara ledsen och säga till barnen att det är för jäkligt och hemskt tråkigt att de flyttat?! Jag undrar om du har andra vänner? Eller umgås du bara med grannarna. Du får bryta detta nu, såhär kan du inte fortsätta, det är osunt, du påverkar dina barn varesig du vill inse det eller inte. Du gör de en jätte otjänst, de kommer kanske ha jättesvårt för att ta farväl om du fortsätter såhär, de kanskse blir jätteotrygga. Bryt den negativa spiral och gnat du är i. Jo det går! Du får bestämma dig.
    Jo, jag hade tänkt visa det positiva!
    Nej, jag har inte haft för avsikt eller tänkt att bara vara ledsen och säga till barnen att det är för jäkligt och hemskt tråkigt att de flyttat.
    Ja, jag har andra vänner och umgås inte bara med grannarna.
  • Anonym (Hallo)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 16:19:15 följande:

Jo, jag hade tänkt visa det positiva!

Nej, jag har inte haft för avsikt eller tänkt att bara vara ledsen och säga till barnen att det är för jäkligt och hemskt tråkigt att de flyttat.

Ja, jag har andra vänner och umgås inte bara med grannarna.

Ok, om du säger så
Svar på tråden sonens bästis flyttar!