• Anonym (Ledsen)

sonens bästis flyttar!

Hej,
    Vi bor grannar med en familj med barn i samma åldrar 2,5 år och 5,5 år. Det är bara nån meter mellan oss och de äldsta springer över till varann titt som tätt och träffas ute o leker nästintill varje dag. Vi föräldrar är också väldigt goda vänner och umgås ofta och spontant.
    Nu har de köpt ett hus på landet och kommer flytta härifrån. Barnen, främst äldsta sonen kommer bli så himla ledsen! Hur kommer han känna och hur ska vi förklara o hjälpa honom på bästa sätt?
    Hur talar vi om att Ebbe ska flytta? Du kommer inte kunna leka med honom varje dag som förr.
    Snälla hjälp mig med råd. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven. Allt känns så konstigt. Några man pratat med, lekt med och barnen har lekt med varje dag kommer till sommaren typ vara borta? Vet att inget är för evigt, livet pågår och saker o ting ändras. Jag är väl mest svag...
    Mest orolig är jag för 5,5-åringen. Hur berättar vi och hur stöttar vi honom på bästa sätt?
    Ska vi vara positiva eller visa att vi också är ledsna?

• Svar på tråden sonens bästis flyttar!
  • Froken Lokens

Du verkar inte ha stött på många prövningar i livet utifrån din ts och dina inlägg.

• Anonym (Ledsen)
    Froken Lokens skrev 2017-04-27 16:28:27 följande:

Du verkar inte ha stött på många prövningar i livet utifrån din ts och dina inlägg.

Okej. Vad exakt i ts och inlägg får dig att gissa dig till det?
  • Froken Lokens
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 16:29:46 följande:

Okej. Vad exakt i ts och inlägg får dig att gissa dig till det?

Din (vad det verkar) enormt överdrivna reaktion på att grannarna flyttar två mil bort.
  • Anonym (Ledsen)
    Froken Lokens skrev 2017-04-27 16:31:51 följande:
    Din (vad det verkar) enormt överdrivna reaktion på att grannarna flyttar två mil bort.
    Det säger mer om dig tycker jag. Om du utav en Ts och några inlägg på FL tror dig kunna bedöma huruvida någon varit med om prövningar eller inte.
    Everyone you meet is fighting a battle you know nothing abort. Be kind. Always.
  • Anonym (Edda)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 16:16:00 följande:
    Bra skrivet! Håller med dig!
    Undrar dock vad du menar med: "Både du och de måste rustas för att kunna bli vuxna"?
    Ah skrev lite fel, ibland går det fort när man skriver och tankarna springer i förväg. Menade bara att barnen behöver rustas med redskap inför sitt kommande vuxenliv (vilket de ju gör dagligen). Att tex kunna hantera separationer och att också lära sig att man kan arbeta för att hålla kvar betydelsefulla personer i livet. 

Blev fel när jag skrev att du ska rustas för vuxenlivet. :) 
  • Anonym (mamma)

Ett senkommet svar, men jag tänkte ändå erbjuda lite input. Jag ser att du har skrivit att du gråter varje kväll på grund av grannarnas flytt, och har fått utstå en del spe för det. Jag har själv nära till känslorna och är extremt lättrörd och kan gråta nästan bara av att tänka på en sorglig film, så jag kan förstå dina tårar. Men jag tror inte att jag skulle bli så ledsen för att en vän flyttade två mil ifrån mig, för det är nästan cykelavstånd som jag ser det. Okej, man cyklar inte två mil enkel resa varje dag, men omöjligt är det ju inte. Det tar en kvart-tjugo minuter med bil? Jag undrar om du egentligen har en depression i botten som triggar den här starka känslomässiga reaktionen på något som är trivialt för de flesta?

Du ska förstås berätta detta så neutralt som möjligt för din son, så att hans reaktion på det blir hans egen. Mest troligt kommer han att tycka att det är tråkigt, men man vet inte i förväg vad barn tänker, han kanske inte reagerar alls. Förändring är en del av livet och barn anpassar sig ofta snabbare än vuxna även om de upplever förändring för första gången.

Lycka till!

• Regndamen
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 15:30:46 följande:

Ja, det vore skönt.

Men du vill inte se om du kan få hjälpså att du kan hantera dina känslor bättre?
  • Anonym (Ledsen)
    Regndamen skrev 2017-04-27 17:12:12 följande:
    Men du vill inte se om du kan få hjälpså att du kan hantera dina känslor bättre?
    Jo, det vill jag se.
    Vad fick dig o tro att jag inte ville?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (mamma) skrev 2017-04-27 16:49:58 följande:

Ett senkommet svar, men jag tänkte ändå erbjuda lite input. Jag ser att du har skrivit att du gråter varje kväll på grund av grannarnas flytt, och har fått utstå en del spe för det. Jag har själv nära till känslorna och är extremt lättrörd och kan gråta nästan bara av att tänka på en sorglig film, så jag kan förstå dina tårar. Men jag tror inte att jag skulle bli så ledsen för att en vän flyttade två mil ifrån mig, för det är nästan cykelavstånd som jag ser det. Okej, man cyklar inte två mil enkel resa varje dag, men omöjligt är det ju inte. Det tar en kvart-tjugo minuter med bil? Jag undrar om du egentligen har en depression i botten som triggar den här starka känslomässiga reaktionen på något som är trivialt för de flesta?

Du ska förstås berätta detta så neutralt som möjligt för din son, så att hans reaktion på det blir hans egen. Mest troligt kommer han att tycka att det är tråkigt, men man vet inte i förväg vad barn tänker, han kanske inte reagerar alls. Förändring är en del av livet och barn anpassar sig ofta snabbare än vuxna även om de upplever förändring för första gången.

Lycka till!

Jag har ingen depression i botten vad jag vet?
    Läser man om symptomen på depression så stämmer det inte på mig.
  • Regndamen
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 18:25:06 följande:

Jo, det vill jag se.

Vad fick dig o tro att jag inte ville?

När folk ger dig förslag om att söka denna hjälpen låter det som du tar illa upp. Du kan vända dig till vårdcentralen, de har psykologer och kurator för det mesta. De kan även vid behov skicka över dig till psykiatrin.
Svar på tråden sonens bästis flyttar!