• Anonym (Ledsen)

sonens bästis flyttar!

Hej,
    Vi bor grannar med en familj med barn i samma åldrar 2,5 år och 5,5 år. Det är bara nån meter mellan oss och de äldsta springer över till varann titt som tätt och träffas ute o leker nästintill varje dag. Vi föräldrar är också väldigt goda vänner och umgås ofta och spontant.
    Nu har de köpt ett hus på landet och kommer flytta härifrån. Barnen, främst äldsta sonen kommer bli så himla ledsen! Hur kommer han känna och hur ska vi förklara o hjälpa honom på bästa sätt?
    Hur talar vi om att Ebbe ska flytta? Du kommer inte kunna leka med honom varje dag som förr.
    Snälla hjälp mig med råd. Är så fruktansvärt ledsen och uppgiven. Allt känns så konstigt. Några man pratat med, lekt med och barnen har lekt med varje dag kommer till sommaren typ vara borta? Vet att inget är för evigt, livet pågår och saker o ting ändras. Jag är väl mest svag...
    Mest orolig är jag för 5,5-åringen. Hur berättar vi och hur stöttar vi honom på bästa sätt?
    Ska vi vara positiva eller visa att vi också är ledsna?

• Svar på tråden sonens bästis flyttar!
  • pyssel
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:29:41 följande:

??? Oj. Professorn talar:)

Jag skojar bara.

Jag är helt säker på att jag kan hålla mig från att gråta när jag berättar. Gråta kan jag göra när de sover, eftersom man absolut inte ska visa vad man känner även om det må vara hänt att vissa tycker man överreagerar.

Det är inte förvånande att du svarar med sarkasmer. Nej det behövs ingen professur för att gissa vilken dynamik du skapar i familjen.
    Alla hästar hemma
  • Anonym (Ledsen)
    Påven Johanna II skrev 2017-04-27 08:33:55 följande:
    Jag tycker inte att det är fel alls att visa barn känslor. Det är ju du som pratar om hur du ska framstå och om du ska vara positiv (fast du inte är det) och vad det nu var. Det jag pratar om är något helt annat, jag pratar om att man som vuxen och föräldrar är skyldiga sina barn att hantera det man känner. För barn är det naturligtvis skrämmande om föräldern inte tycks ha strategier för att klara av sitt eget känsloliv, det kommer oundvikligen att sätta igång farhågor hos barnet som rör sig om tankar på hur föräldern skulle stå ut med barnets känslor. Ofta kommer barnen fram till att föräldern inte skulle göra det och så startar ibland ett livslångt brottande med svårigheter att förhålla sig till andra människor och till sina egna känslor. 

Det är väl självklart att du ska visa din son dina känslor, men det tycker jag att du ska göra först efter att du förmår presentera dem i ett skick som din son kan ta emot. Det vill säga, du måste kunna försäkra honom om att du kan klara dig vad som än händer. Kan du inte det så måste du åtminstone kunna förmedla att dina reaktioner är starkt överdrivna och att det i sig är något som du vet om och kommer att göra något åt. 

Det är väldigt märkligt att reagera inför en flytt på 2 mil på samma sätt som man skulle kunna tänkas göra inför en anhörigs eller väns bortgång. 
    Det är inte bara själva flytten utan hela situationen.
    Och det kanske är lite svårt för dig att veta om jag har samma känslor som inför någons bortgång?
    Då hade jag reagerat helt annorlunda.
    Respektlöst att jämföra detta med någons bortgång.
  • Anonym (Ledsen)
    pyssel skrev 2017-04-27 08:38:41 följande:
    Det är inte förvånande att du svarar med sarkasmer. Nej det behövs ingen professur för att gissa vilken dynamik du skapar i familjen.
    Alla hästar hemma
    Ok.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:29:41 följande:

??? Oj. Professorn talar:)

Jag skojar bara.

Jag är helt säker på att jag kan hålla mig från att gråta när jag berättar. Gråta kan jag göra när de sover, eftersom man absolut inte ska visa vad man känner även om det må vara hänt att vissa tycker man överreagerar.

Men gud vad passivt aggressiv du är. Du verkar ju inte kunna hantera dina känslor alls.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:38:46 följande:

Det är inte bara själva flytten utan hela situationen.

Och det kanske är lite svårt för dig att veta om jag har samma känslor som inför någons bortgång?

Då hade jag reagerat helt annorlunda.

Respektlöst att jämföra detta med någons bortgång.

Vågar knappt tänka på hur du hade reagerat vid någons bortgång om du gråter varje kväll för en flytt 2 mil bort.
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2017-04-27 08:41:42 följande:
    Men gud vad passivt aggressiv du är. Du verkar ju inte kunna hantera dina känslor alls.
    Stämmer. Måste söka hjälp:(
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (L) skrev 2017-04-27 08:42:36 följande:
    Vågar knappt tänka på hur du hade reagerat vid någons bortgång om du gråter varje kväll för en flytt 2 mil bort.
    Ok. Vilken tur du inte behöver fundera på det då.
  • Anonym (E)

Varför vill du inte ta emot som råden du fått?

Vad förväntade du dig för svar egentligen?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Separation) skrev 2017-04-26 22:32:50 följande:
    Troligen har du lite svårt för förändringar och kanske också en del separationsångest? Jag lider själv av det nämligen..
    Det är en typ av förlust ni genomgår och en invänjningsperiod, och det är ok att känna som du gör. 
    Kommer barnen gå i samma skola?
    Hur hanterar du det?
    Min son börjar förskoleklass men grannen kommer gå kvar på förskolan. Så nej.
  • Anonym (L)
    Anonym (Ledsen) skrev 2017-04-27 08:43:03 följande:

Stämmer. Måste söka hjälp:(

Haha du bevisar ju bara mer och mer hur du funkar nu. Hoppas att du när ilskan har lagt sig förstår att du behöver hjälp.
Svar på tråden sonens bästis flyttar!