• Anonym (Hjälp)

    Kontakta pappan till mitt ofödda barn eller inte?

    För att göra en lång historia kort; Jag dejtade en kille under en kort period och blev gravid trots skydd. Han ville absolut inte behålla barnet men jag ville av olika anledningar inte göra en abort. Vi diskuterade saken kanske 2-3 gånger och sedan har vi inte hörts mer. Han var tydlig med att han inte vill ha med mig att göra mer om jag behöll barnet. Detta var ungefär i vecka 6-7, jag är i vecka 15 nu.

    I början var jag helt inställd på att respektera hans beslut, vill han inte så vill han inte och ändrar han sig får han väl höra av sig. Typ. Men nu känner jag inte så längre. Vet inte om det har med hormoner att göra men jag är plötsligt så ledsen över hans brist på intresse och att det blev som det blev. Vissa dagar känner jag mig arg på honom för att han "lämnat" mig så här samtidigt som jag ju vet att det är mitt fel och självvalt då jag valde att behålla barnet mot hans vilja. Samtidigt så har jag skuldkänslor för att jag tvingar honom att bli pappa nu och att mitt stackars barn med största sannolikhet kommer få växa upp utan pappa.

    Tänker ofta att jag ska ringa upp honom och se om han vill prata med mig nu, det har ju ändå gått ett par veckor sen sist och jag tänker att han kanske fått tid att smälta det här lite. Men har jag ens rätt att kontakta honom? Känns så fel när han verkligen klargjort att han inte vill ha med mig att göra men samtidigt vill jag gärna se om det finns en chans att få kontakt igen, mest för barnets skull såklart men även min egen då jag mår så dåligt över det här.

    Eller borde jag bara vänta tills barnet är fött?

    Tar tacksamt emot råd , är så kluven..:(

  • Svar på tråden Kontakta pappan till mitt ofödda barn eller inte?
  • Anonym (Orättvist)
    Kanttant skrev 2017-05-26 13:49:45 följande:
    Ja, det är orättvist. Så är det bara. Kan känna att det är jävligt orättvist också att om jag och min sambo vill ha barn så är det jag som måste sätta min kropp, min hälsa, mitt psyke och möjligen mitt liv på spel. Att det är jag som måste bära på ett barn i 9 månader och stå ut med diverse jobbiga komplikationer. Att det är jag som måste föda fram ett barn, där väldigt otrevliga och otäcka saker kan ske. Det är heller inte så himla kul eller rättvist att om jag blir gravid trots skydd så måste jag gå igenom en abort om jag inte vill ha barn. Abort kan vara otroligt smärtsamt samt en psykisk påfrestning. Det känns inte heller rättvist. Lägg därtill att jag och de flesta andra kvinnor måste ta hela eller största ansvaret för skydd, då det enda tillgänglig där män kan ta en där av ansvaret är kondom. Det känns inte heller rättvist.

    Men så är det. Reproduktivitet är inte rättvist. Det kommer alrdig bli rättvist. För män kan inte bära barn eller föda barn. Utgångspunkten är orättvis, därför kan lösningen aldirg bli rättvis heller. Handlar inte egentligen om män eller kvinnors rättigheter, vad som väger mest eller vad du försöker få det till. Handlar helt enkelt om att det är en totalt ojämlik situation där man måste låta den som bär största bördan och får utstå riskerna ha de faktiska slutliga valet. Sen när ett barn väl är fött så handlar det fortfarande inte om män eller kvinnors rättigheter, då handlar det om barnets rättigheter.
    Däremot är biologin något man aldrig kommer att kunna ändra på. Ett barn ska vara ett beslut mellan två parter om man förväntas ha båda närvarande.
    Däremot finns det en sak jag reagerar ganska starkt på. Kvinnor som klagar över att det är de som måste bära på barnet. Att få bära på sitt barn är det absolut vackraste och mest underbara jag någonsin skulle kunna tänka mig. Att få mens en gång i månaden är goda tecken på att kroppen mår bra och ett "bättre lycka nästa gång". Jag ser kvinnokroppen som det vackraste som skapats och det faktum att många kvinnor klagar på detta bevisar att de inte förtjänar att få vara kvinna.
    Men tjejer över lag är ju så extremt duktiga på att sätta sig själva som offer. Extrema extrema offer. Men det är okej för min del, det får mig att se så mycket starkare och bättre ut än er andra.
    Var stolt över att du har möjligheten till att bära på ett barn istället för att göra dig själv till ett offer. Det är inte synd om dig.
  • Anonym (Orättvist)
    Johan75 skrev 2017-05-26 13:57:16 följande:
    Men buhu. Vad är det här för jävla grininlägg? Nej, det är inte rättvist men det är så det är. Precis som Kattant skrev så går det inte att ge samma rättigheter och skyldigheter till könen när det kommer till reproduktion. 
    Behold, i come as a thief.
    Innebär det att det är okej att tvinga på en man ett barn trots att mannen i fråga använde skydd för att undvika en situation som denna? Du tycker att det är en mänsklig rätt i vågar samhälle att männen inte ska ha någon talan när det kommer till detta?
  • Kanttant
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 19:21:19 följande:

    Däremot är biologin något man aldrig kommer att kunna ändra på. Ett barn ska vara ett beslut mellan två parter om man förväntas ha båda närvarande.

    Däremot finns det en sak jag reagerar ganska starkt på. Kvinnor som klagar över att det är de som måste bära på barnet. Att få bära på sitt barn är det absolut vackraste och mest underbara jag någonsin skulle kunna tänka mig. Att få mens en gång i månaden är goda tecken på att kroppen mår bra och ett "bättre lycka nästa gång". Jag ser kvinnokroppen som det vackraste som skapats och det faktum att många kvinnor klagar på detta bevisar att de inte förtjänar att få vara kvinna.

    Men tjejer över lag är ju så extremt duktiga på att sätta sig själva som offer. Extrema extrema offer. Men det är okej för min del, det får mig att se så mycket starkare och bättre ut än er andra.

    Var stolt över att du har möjligheten till att bära på ett barn istället för att göra dig själv till ett offer. Det är inte synd om dig.


    Det är ju otroligt subjektivt och beror mycket på ens tidigare upplevelser. Mens är förknippat med enorma smärtor för mig, blir inte ett dugg glad när jag får det. För andra är hormonella preventivmedel ett helvete. Vissa har en djävulsk graviditet. En del fruktansvärd förlossning. Oavsett hur positivt eller negativt inställd man är, så är det fakta att man kan åka på en rad otrevliga graviditets och förlossningskomplikationer, en del väldigt allvarliga och direkt livshotande. Dina känslor kring graviditet och förlossing tar inte bort dessa risker. Och det är det jag syftar på med att reproduktion är orättvis. Jag är tacksam över att jag kan bli gravid, men ska det bli barn så kommer jag att behöva sätta min kropp, min hälsa och mitt liv på spel. Finns inga vägar kring det, därav orättvisan. Det betyder inte att man inte är t.ex. glad att man ens kan få barn. Har noll med offerkofta att göra. Är simpel fakta som jag tror de allra flesta kan ta till sig och förstå.
  • Anonym (Orättvist)
    Kanttant skrev 2017-05-28 19:46:54 följande:
    Det är ju otroligt subjektivt och beror mycket på ens tidigare upplevelser. Mens är förknippat med enorma smärtor för mig, blir inte ett dugg glad när jag får det. För andra är hormonella preventivmedel ett helvete. Vissa har en djävulsk graviditet. En del fruktansvärd förlossning. Oavsett hur positivt eller negativt inställd man är, så är det fakta att man kan åka på en rad otrevliga graviditets och förlossningskomplikationer, en del väldigt allvarliga och direkt livshotande. Dina känslor kring graviditet och förlossing tar inte bort dessa risker. Och det är det jag syftar på med att reproduktion är orättvis. Jag är tacksam över att jag kan bli gravid, men ska det bli barn så kommer jag att behöva sätta min kropp, min hälsa och mitt liv på spel. Finns inga vägar kring det, därav orättvisan. Det betyder inte att man inte är t.ex. glad att man ens kan få barn. Har noll med offerkofta att göra. Är simpel fakta som jag tror de allra flesta kan ta till sig och förstå.
    För att då återgå till ämnet, du anser alltså att det är okej att tvinga på en grabb ett barn bara för att du har smärtsamma mensvärker samt en jobbig graviditet? Du tror inte att det faktum att du har tvingat på ett barn på en man är mindre smärtsamt psykiskt för en man?
  • Anonym (-)
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 19:21:19 följande:

    Däremot är biologin något man aldrig kommer att kunna ändra på. Ett barn ska vara ett beslut mellan två parter om man förväntas ha båda närvarande.

    Däremot finns det en sak jag reagerar ganska starkt på. Kvinnor som klagar över att det är de som måste bära på barnet. Att få bära på sitt barn är det absolut vackraste och mest underbara jag någonsin skulle kunna tänka mig. Att få mens en gång i månaden är goda tecken på att kroppen mår bra och ett "bättre lycka nästa gång". Jag ser kvinnokroppen som det vackraste som skapats och det faktum att många kvinnor klagar på detta bevisar att de inte förtjänar att få vara kvinna.

    Men tjejer över lag är ju så extremt duktiga på att sätta sig själva som offer. Extrema extrema offer. Men det är okej för min del, det får mig att se så mycket starkare och bättre ut än er andra.

    Var stolt över att du har möjligheten till att bära på ett barn istället för att göra dig själv till ett offer. Det är inte synd om dig.


    Exakt.
  • Johan75
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 19:25:15 följande:
    Innebär det att det är okej att tvinga på en man ett barn trots att mannen i fråga använde skydd för att undvika en situation som denna? Du tycker att det är en mänsklig rätt i vågar samhälle att männen inte ska ha någon talan när det kommer till detta?
    Resulterar ett samlag mellan en kvinna och en man i en graviditet är det självklart hon som har beslutsrätt. Mannen kan ju i princip sen vara hur frånvarande han vill, men han har fortfarande ett barn. Rättvist? Nej, men så är det. Vad är ditt förslag? Att samhället kan tvinga kvinnan till abort ifall killen inte känner för att bli pappa?
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (mamsi)
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 19:25:15 följande:

    Innebär det att det är okej att tvinga på en man ett barn trots att mannen i fråga använde skydd för att undvika en situation som denna? Du tycker att det är en mänsklig rätt i vågar samhälle att männen inte ska ha någon talan när det kommer till detta?


    Mänskliga rättigheter är rätten att få slippa tortyr, orättvis domstolshandläggning, diskriminering.

    Vad är det för rätt du talar om?
  • Anonym (Orättvist)
    Johan75 skrev 2017-05-28 21:58:52 följande:
    Resulterar ett samlag mellan en kvinna och en man i en graviditet är det självklart hon som har beslutsrätt. Mannen kan ju i princip sen vara hur frånvarande han vill, men han har fortfarande ett barn. Rättvist? Nej, men så är det. Vad är ditt förslag? Att samhället kan tvinga kvinnan till abort ifall killen inte känner för att bli pappa?
    Behold, i come as a thief.
    Självfallet inte, hade du läst mina tidigare inlägg tillräckligt noga hade du sett att det absolut inte är det jag antyder. Det jag menar är att om fadern till det ofödda barnet redan har sagt och bestämt sig för att han inte vill vara delaktig i barnets liv så anser jag inte att det är rätt för kvinnan i fråga att kontakta honom och trycka på honom ett oönskat barn.
  • Anonym (Orättvist)
    Anonym (mamsi) skrev 2017-05-28 22:01:59 följande:
    Mänskliga rättigheter är rätten att få slippa tortyr, orättvis domstolshandläggning, diskriminering.

    Vad är det för rätt du talar om?
    Rätten om sunt förnuft. Detta må inte existera i lagboken men har du något sådant så förstår du vad jag menar :)
  • Kanttant
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 20:54:27 följande:

    För att då återgå till ämnet, du anser alltså att det är okej att tvinga på en grabb ett barn bara för att du har smärtsamma mensvärker samt en jobbig graviditet? Du tror inte att det faktum att du har tvingat på ett barn på en man är mindre smärtsamt psykiskt för en man?


    Orkar inte diskutera när det är på såhär låg nivå. Du är nog mycket väl medveten om att det inte var vad jag skrev. Jag bemötte dina påsåtende angående att kvinnor borde vara tacksamma för att de får bära barn, att du minsann tycker det är jättebra och är jätteglad att få bära barn och ha mens och alla som inte tycker så har bara på sig en offerkofta.

    Vad det gäller att "tvinga på" män att bli pappor så finns går inte det såvida samlaget som ledde till graviditet var en våldtäkt. Har man sex är man rimligen fullt medveten om att det kan leda till barn. Oavsett hur duktigt man använder skydd så kan det alltid resultera i en graviditet. Ja, kvinnor har möjlighet att välja abort, något män inte kan välja - det har redan avhandlats ich var varför jag från början drog upp att reproduktion är inte, kan inte och kommer aldrig kunna vara rättvist för vare sig kvinnor eller män. Men alla kvinnor vill inte heller göra abort, kan kännas helt otänkbart, vilket i praktiken betyder att de inte heller har mer val än män egentligen. Men det är inte poängen ändå, utan poängen är att ingen tvingar någon annan att bli förälder. Ta lite jävla vuxet ansvar och inse att sex kan leda till barn, så är det. Livet blir inte alltid som man planerat eller hur man vill. Nej, det kanske inte är kul och ja, det kanske är skitjobbigt. Men kan man absolut inte ta ansvar för sina handlingar och ta hand om de barn man vart med och skapat så kanske man ska ge fasiken i att ha sex eller göra en vasektomi.

    Finns i princip en situation där jag känner denna slags sympati för män som blir pappor mot sin vilja, och det är om man är i ett långvarigt, seriöst förhållande där ens partner ljuger om att använda preventivmedel i syfte att bli gravid med flit. Där känner jag sympati pga det är att bryta sin partners förtroende; vilket aldrig är okej i en relation. Men anser fortfarande inte att det är okej att överge sitt barn. Var arg på mamman hur mycket du vill, men ta fortfarande ansvar för barnet.

    Hade likväl kunnat vara så att det var preventivmedlet som failade och mamman när hon väl blev gravid inte köarar av att göra abort trots att det var vad hon hade tänkt att hon skulle göra om hon blev oplanerat gravid. Blir det ett barn så blir det. Ta ansvar.

    Med det tackar jag för mig vad det gäller att fortsätta diskutera med just dig. Nivån på diskussionen är alldeles för låg och känns som pajkastning. Tack och hej!
  • Johan75
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-29 00:01:00 följande:
    Självfallet inte, hade du läst mina tidigare inlägg tillräckligt noga hade du sett att det absolut inte är det jag antyder. Det jag menar är att om fadern till det ofödda barnet redan har sagt och bestämt sig för att han inte vill vara delaktig i barnets liv så anser jag inte att det är rätt för kvinnan i fråga att kontakta honom och trycka på honom ett oönskat barn.
    Du skriver om rättigheter. Du undrar var mannens rättigheter är, du skriver om mänskliga rättigheter och verkar tycka att kvinnans rättigheter är för stora och omfattande (i alla fall i jämförelse med mannens). Rättigheter tolkar jag som juridiska, till skillnad från åsikter om vad man anser att TS (och kvinnor i hennes situation) bör göra. 
    Behold, i come as a thief.
  • Anonym (Hjälp)

    Om någon i liknande situation har googlat fram min gamla tråd och undrar hur det gick så kan jag berätta att jag väntade med att kontakta pappan tills efter barnet var fött. Han valde då att vara delaktig i hennes liv och har fortsatt med det. Idag är hon över ett år och har en engagerad, närvarande pappa. Något jag aldrig trodde när jag skrev tråden.

    Att behålla barnet mot pappans vilja var absolut inte ett lätt eller självklart beslut men jag är idag tacksam att allt löste sig till det bästa för barnet!

  • AnnaZL
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-15 21:30:57 följande:

    Om någon i liknande situation har googlat fram min gamla tråd och undrar hur det gick så kan jag berätta att jag väntade med att kontakta pappan tills efter barnet var fött. Han valde då att vara delaktig i hennes liv och har fortsatt med det. Idag är hon över ett år och har en engagerad, närvarande pappa. Något jag aldrig trodde när jag skrev tråden.

    Att behålla barnet mot pappans vilja var absolut inte ett lätt eller självklart beslut men jag är idag tacksam att allt löste sig till det bästa för barnet!


    Vad fint att det ordnade sig till det bästa! Tack för uppdateringen.
  • AnnaZL
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-15 21:30:57 följande:

    Om någon i liknande situation har googlat fram min gamla tråd och undrar hur det gick så kan jag berätta att jag väntade med att kontakta pappan tills efter barnet var fött. Han valde då att vara delaktig i hennes liv och har fortsatt med det. Idag är hon över ett år och har en engagerad, närvarande pappa. Något jag aldrig trodde när jag skrev tråden.

    Att behålla barnet mot pappans vilja var absolut inte ett lätt eller självklart beslut men jag är idag tacksam att allt löste sig till det bästa för barnet!


    Vad fint att det ordnade sig till det bästa! Tack för uppdateringen.
  • Mimosa86
    Anonym (Orättvist) skrev 2017-05-28 19:25:15 följande:

    Innebär det att det är okej att tvinga på en man ett barn trots att mannen i fråga använde skydd för att undvika en situation som denna? Du tycker att det är en mänsklig rätt i vågar samhälle att männen inte ska ha någon talan när det kommer till detta?


    Fast barn kan bli till vid sex och att inga skydd är 100%iga. Tyvärr. Det är den bistra sanningen.

    TS önskade inte heller att bli gravid men blev det.

    Abort är ingen lätt process. Den kan vara väldigt smärtsam, både fysiskt och psykiskt. Inte alla kvinnor klarar det. Det måste man respektera. Det är ingen tand som ska dras ut, det är ett levande foster vars hjärta man först ska stanna och sedan föda fram fostret samtidigt som kroppen tryck ut hormoner k kroppen för att kvinna ska knyta Ann och skydda det ofödda.... ingen process
  • Anonym (k)
    Anonym (Hjälp) skrev 2018-11-15 21:30:57 följande:

    Om någon i liknande situation har googlat fram min gamla tråd och undrar hur det gick så kan jag berätta att jag väntade med att kontakta pappan tills efter barnet var fött. Han valde då att vara delaktig i hennes liv och har fortsatt med det. Idag är hon över ett år och har en engagerad, närvarande pappa. Något jag aldrig trodde när jag skrev tråden.

    Att behålla barnet mot pappans vilja var absolut inte ett lätt eller självklart beslut men jag är idag tacksam att allt löste sig till det bästa för barnet!


    Motsatsen till att "behålla mot pappans vilja" är att "göra abort mot sin vilja". Värt att tänka på. Du gjorde helt rätt. Skönt att det ordnat sig och han insåg att det är ett oskyldigt barn som straffas.
Svar på tråden Kontakta pappan till mitt ofödda barn eller inte?