• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Nube
    jamka skrev 2017-10-03 08:57:27 följande:

Grattis och lycka till!

Tack så mycket! Och grattis till dina ägg :) Jag fick också bara tre men det kan gå trots få ägg :) håller tummarna!
  • jamka

Hur räknas det, är ni som börjar ruva i graviditetsvecka 3 och ni som får positiv test i v.5?

• MollyB
    hanna8911 skrev 2017-10-02 22:28:28 följande:

Hej alla! Vad många ruvare det är nu! Kul!! Här har jag varit på vul idag på 6:e sprutdagen, var ca 10 st små 5-7 mm så känns lite som en besvikelse. RMC ska tinga imorgon så jag antar att de kommer höja dosen. Är det någon som varit med om samma sak? Och kanske fått spruta längre för att det ska växa?

Hej! Har du fått återkoppling från RMC? Jag var på mitt första VUL idag! Ska fortsätta med samma doser och tillbaka på fredag. Håller tummarna för oss!
  • londonivf
    jamka skrev 2017-10-03 09:54:21 följande:
    Hur räknas det, är ni som börjar ruva i graviditetsvecka 3 och ni som får positiv test i v.5?
    Så är det för mig, men det borde väl bero på hur många dagar man tar sprutor? Mensens första dag är ju första veckan. Eller undrar du över de som får ägg från frysen?
  • jamka
    londonivf skrev 2017-10-03 10:37:49 följande:
    Så är det för mig, men det borde väl bero på hur många dagar man tar sprutor? Mensens första dag är ju första veckan. Eller undrar du över de som får ägg från frysen?
    Nej, jag kör korta protokollet och äggplocket var på min 13 dag i min cykel. Annars brukar jag ha ägglossning på dag 11 så det blir nästan samma som en vanlig cykel. Tack för ditt svar:) Men man vet liksom innan att man kanske blir gravid när man kör ivf:)
  • waldesten16

Hade äggplock igår och det blev helt annorlunda än förra gången. De var väldigt förstående på rmc att jag var extra nervös att det inte skulle finnas några ägg. Fick extra tid med läkaren innan och de var väldigt ompysslande. Var mer om redan innan i magen så visste att det skulle kännas mer denna gången. När läkaren sussane sög ut första blåsan gick det bara någon sekund och de ropade utifrån båset att de hade hittat ett ägg! Då brast det för mig och jag började gråta, alla inne i rummet blev så glada och kort därefter ropade de att ägg nummer två hade kommit. Äggplocket denna gången tog 20 min och var smärtsamt eftersom jag var så öm. 27 äggblåsor hade de punkterat, några väldigt små men blev lite chockad.

Efter blödde jag och hade fruktansvärt ont men ville bara hem. Så på med kläderna och prata med ssk. Tappade hakan när hon så att de fick ut 16 ägg ! Grät ännu mer då och visste inte hur det hade gått till eftersom de endast hade pratat om ca 12 äggblåsor. Resten av dagen o kvällen var katastrof kunde inte sitta eller ligga gjorde så ont. Kunde inte gå upprätt utan dubbelvikt magen svullnade upp från bröstkorgen och ned. Hade kramper och tänkte nästan att jag måste åka in för etta går inte men bäddade upp med kuddar i sängen och lyckades ta mig igenom natten. I morse är jag inte lika svullen och har inte samma smärta. Nu väntar jag bara på att tiden ska gå så det inte blir ett samtal från rmc idag. De ringer endast om inga ägg blir befruktade

• jamka
    waldesten16 skrev 2017-10-03 10:53:30 följande:
    Hade äggplock igår och det blev helt annorlunda än förra gången. De var väldigt förstående på rmc att jag var extra nervös att det inte skulle finnas några ägg. Fick extra tid med läkaren innan och de var väldigt ompysslande. Var mer om redan innan i magen så visste att det skulle kännas mer denna gången. När läkaren sussane sög ut första blåsan gick det bara någon sekund och de ropade utifrån båset att de hade hittat ett ägg! Då brast det för mig och jag började gråta, alla inne i rummet blev så glada och kort därefter ropade de att ägg nummer två hade kommit. Äggplocket denna gången tog 20 min och var smärtsamt eftersom jag var så öm. 27 äggblåsor hade de punkterat, några väldigt små men blev lite chockad.

Efter blödde jag och hade fruktansvärt ont men ville bara hem. Så på med kläderna och prata med ssk. Tappade hakan när hon så att de fick ut 16 ägg ! Grät ännu mer då och visste inte hur det hade gått till eftersom de endast hade pratat om ca 12 äggblåsor. Resten av dagen o kvällen var katastrof kunde inte sitta eller ligga gjorde så ont. Kunde inte gå upprätt utan dubbelvikt magen svullnade upp från bröstkorgen och ned. Hade kramper och tänkte nästan att jag måste åka in för etta går inte men bäddade upp med kuddar i sängen och lyckades ta mig igenom natten. I morse är jag inte lika svullen och har inte samma smärta. Nu väntar jag bara på att tiden ska gå så det inte blir ett samtal från rmc idag. De ringer endast om inga ägg blir befruktade
    Vad jobbigt du hade det! Men grattis till så många ägg! Har du börjat med Lutinus nu? Jag tog min första i morse. När ska du på återföring? Jag ska på torsdag (om de inte ringer innan att något gick fel)
  • londonivf

Hur är det med er här inne. Är det någon mer som har flera "olyckliga" behandlingar bakom sig? Har ni fått någon extra hjälp, alltså fler mediciner eller alternativa behandlingar som kanske inte finns vetenskapligt bevis att det funkar, men som ändå oftast gör det.
    När vi gjorde IVF i London 2013 fick jag en s.k. "scratch" av livmoderns väggar några dagar före återföringen av äggen. Läkaren sa att det var fler som blev gravida med en sådan än som inte blev det, trots att det inte fanns vetenskap som backade upp behandlingen. Här på kliniken vi går på nu i Göteborg gör de inte detta. Punkt slut.
    Jag har en bekant som gjort flertalet behandlingar i en mindre stad i mittersta Sverige och hennes läkare har gett henne alla möjliga varianter för att hjälpa ägget att fastna.
    Men som sagt, kliniken jag går på nu, där verkar de inte bry sig alls om alternativa lösningar, vilket känns tråkigt när behandling efter behandling misslyckas för oss.. :(

• waldesten16
    jamka skrev 2017-10-03 11:14:34 följande:
    Vad jobbigt du hade det! Men grattis till så många ägg! Har du börjat med Lutinus nu? Jag tog min första i morse. När ska du på återföring? Jag ska på torsdag (om de inte ringer innan att något gick fel)
    Yes har börjat med Lutinus, tog första i går kväll. Jag ska på återföring i morgon kl. 13:00 om de inte ringer. Är så nervös över det, men försöker hålla tankarna borta.
    Jobbar hemifrån idag, är glad att jag tog det beslutet innan. Hade inte klarat av att åka till jobbet idag.

Hur många ägg fick du ut? Hur upplevde du äggplocket? Förra gången var det inte alls så här, så jag tänkte inte att det skulle göra så här ont. Men varje gång är olika och man man har olika förutsättningar.
  • Ackja

Hej,
    Jag satte in en blastocyst i lördags och har testdag om en vecka.
    Detta IVF nr 2 för mig, första slutade i MF i v.6-7.
    Jag har ett barn sedan innan med hjälp av pergotime och en bonus.
    Jag gör min IVF på ferilitetscentrum i Göteborg

Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017