• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • Ellencassandra
    Milla8101 skrev 2018-01-04 09:49:43 följande:
    Va bra att det kändes lättare.

Jo det gick bättre denna gången, plussade på nyår. Sen om det berodde på behandlingen det vet jag inte. Har gjort korta 4 ggr och nu det femte försöket gjorde vi det långa med nässpray innan sprutorna.

Lycka till :)
    Vad roligt at höra!! Grattis' :)
  • mileythebunny
    Ellencassandra skrev 2018-01-04 08:05:44 följande:
    Igår gick det faktiskt jätte bra! :) eller kände mig trygg i det jag gjorde iaf å det blev rätt ;) imorgon blir det å ta orgalutran också.. tre sprutor varje kväll! Oh the joy.. nä men det e värt det såklart, hoppas jag..
    hur gick det för dig? Blev det skillnad när du tog både gonal f och menopur eller?
    Oh my, tre sprutor varje kväll?! Jag började spruta med Gonal-f igår och jag måste erkänna att det var väldigt mycket jobbigare än jag väntat mig. Jag testsprutade hos sköterskan och tyckte det gick ok och har sett fram emot att äntligen gå över från spray till sprutor, men jag hade det riktigt tufft. Jag fattar inte att ni alla klarar det så bra, ni är så jäkla grymma! Jag var så skakig när jag äntligen gjorde det att jag trodde att jag sprutat in hela dosen, men hade knappt börjat. Så jag fick ta en ny kanyl och börja om...jag hade bara sprutat ner från 250ie till typ 240ie... Jag är nervös nu att jag inte kommer att fixa att göra det igen ikväll, även om det självklart är värt det.

Har någon tips till en mes som mig som gör det lite lättare?
  • LilV
    mileythebunny skrev 2018-01-04 13:43:41 följande:

Oh my, tre sprutor varje kväll?! Jag började spruta med Gonal-f igår och jag måste erkänna att det var väldigt mycket jobbigare än jag väntat mig. Jag testsprutade hos sköterskan och tyckte det gick ok och har sett fram emot att äntligen gå över från spray till sprutor, men jag hade det riktigt tufft. Jag fattar inte att ni alla klarar det så bra, ni är så jäkla grymma! Jag var så skakig när jag äntligen gjorde det att jag trodde att jag sprutat in hela dosen, men hade knappt börjat. Så jag fick ta en ny kanyl och börja om...jag hade bara sprutat ner från 250ie till typ 240ie... Jag är nervös nu att jag inte kommer att fixa att göra det igen ikväll, även om det självklart är värt det.

Min sambo hjälper mig genom att hålla koll på att dosen går in så håller jag koll på själva sprutandet.
  • Ellencassandra
    mileythebunny skrev 2018-01-04 13:43:41 följande:

Aa usch! Det är inte lätt.. Och jag tycker orgalutran är den värsta av dom :/ det är väldigt ovant å jobbigt i början men jag lovar att du kommer vänja dig! Gonal-f är nog den "snällaste" sprutan skulle jag säga! Jag var skit nervös första gången å darra å skaka men det blev bättre för varje dag! Mitt tips är att bara skjuta in sprutan så fort det går å inte tänka på det. Alltså inte stå å vänta å titta på sprutan :P bara gört! Stort lycka till! Det kommer gå toppen! :)
  • waldesten16

Hej alla hoppar tillbaka till denna tråd. Gjorde en fet den 25 nov i Linköping och till min lycka blev jag gravid. I vecka 6 var jag på första vul och fick se ett litet hjärta slå. Igår slogs min dröm i tusen bitar. Sambon och jag skulle på nytt vul och var så glada över att få se vad som gömde sig i magen. Har haft massa gravidsymtom så var väldigt lugn. Men tyvärr så såg jag fort på bilden att det inte stämde såg bara en tom säck. Läkaren letade och letade och sa tillslut tyvärr finns det inget foster kvar. Jag hade fått ett sk missed abortion kroppen tror att jag fortfarande är gravid men det finns inte längre något liv. Ska tillbaka om en vecka för nytt vul och har inte blödningar börjat då ska jag få tabletter. Smärtan är olidlig och har googlat ihjäl mig för att finna ett svar. Någon här inne som har varit i samma situation?

• Mariana79
    waldesten16 skrev 2018-01-05 08:37:42 följande:

Hej alla hoppar tillbaka till denna tråd. Gjorde en fet den 25 nov i Linköping och till min lycka blev jag gravid. I vecka 6 var jag på första vul och fick se ett litet hjärta slå. Igår slogs min dröm i tusen bitar. Sambon och jag skulle på nytt vul och var så glada över att få se vad som gömde sig i magen. Har haft massa gravidsymtom så var väldigt lugn. Men tyvärr så såg jag fort på bilden att det inte stämde såg bara en tom säck. Läkaren letade och letade och sa tillslut tyvärr finns det inget foster kvar. Jag hade fått ett sk missed abortion kroppen tror att jag fortfarande är gravid men det finns inte längre något liv. Ska tillbaka om en vecka för nytt vul och har inte blödningar börjat då ska jag få tabletter. Smärtan är olidlig och har googlat ihjäl mig för att finna ett svar. Någon här inne som har varit i samma situation?

Ja :( exakt samma hände mig. Hjärtat slog på vul i v7 för att sedan på ul i v13 vara en tom fostersäck, trots att fostret dött och tillbakabildats typ runt v 8 gissade man så fortsatte min kropp tro att jag var gravid, hade symptom på grav och ingen blödning. Opererade ut alla rester någon vecka efter det konstaterades.. En stor kram till dig jag vet hur hemskt detta är. Jag har aldrig fått svar mer än att det inte var livsdugligt...

Hoppas vi båda slipper detta igen.

För mig tog det tid att hitta ork och hopp igen. Det vart inte bättre av att min bästa vän var gravid samtidigt som mig och vi hade exakt samma bf... otroligt svårt men min räddning var att vi inte bor på samma ort, så jag slapp träffa dem och den växande magen....

Jag kommer alltid undra varför det hände och förmodligen alltid vara nervös att det ska hända igen.

Detta hände april-16 och jag har inte varit gravid sedan dess. Haft ett misslyckat IVF efter bara. Jag hoppas att jag kommer att känna ro den dag jag blir gravid igen.

Detta är tufft och svårt. Mitt råd är att där Ja, släpp ut känslorna och ge dig ut och gå i skogen <3

Stor stor Kram!
  • Mariana79
    Mariana79 skrev 2018-01-05 09:24:17 följande:

Ja :( exakt samma hände mig. Hjärtat slog på vul i v7 för att sedan på ul i v13 vara en tom fostersäck, trots att fostret dött och tillbakabildats typ runt v 8 gissade man så fortsatte min kropp tro att jag var gravid, hade symptom på grav och ingen blödning. Opererade ut alla rester någon vecka efter det konstaterades.. En stor kram till dig jag vet hur hemskt detta är. Jag har aldrig fått svar mer än att det inte var livsdugligt...

Hoppas vi båda slipper detta igen.

För mig tog det tid att hitta ork och hopp igen. Det vart inte bättre av att min bästa vän var gravid samtidigt som mig och vi hade exakt samma bf... otroligt svårt men min räddning var att vi inte bor på samma ort, så jag slapp träffa dem och den växande magen....

Jag kommer alltid undra varför det hände och förmodligen alltid vara nervös att det ska hända igen.

Detta hände april-16 och jag har inte varit gravid sedan dess. Haft ett misslyckat IVF efter bara. Jag hoppas att jag kommer att känna ro den dag jag blir gravid igen.

Detta är tufft och svårt. Mitt råd är att där Ja, släpp ut känslorna och ge dig ut och gå i skogen <3

Stor stor Kram!

Det ska stå: " mitt råd är att sörja, släpp ut känslorna och ge dig ut i skogen och gå"
  • Milla8101
    Ellencassandra skrev 2018-01-04 10:01:15 följande:

Vad roligt at höra!! Grattis' :)

Tack :)
  • AnnaMaria83
    waldesten16 skrev 2018-01-05 08:37:42 följande:

Hej! Beklagar verkligen det som hänt dig, det är fruktansvärt :( Det var inte exakt samma för mig men kanske kan hjälpa lite ändå. Gjorde ivf ET i september och blev gravid. Hade symtom och började tro att detta kanske skulle gå vägen. Gjorde vul i vecka åtta och då hittade man bara en hinnsäck och gulesäck. De ville göra ett nytt vul veckan efter för att vara helt säkra. Där och då förstod jag att det var kört. Gjorde vul veckan efter och fick det bekräftat. Hade då lite Molvärk sedan ngn dag och Hinnsäcken satt längre ner i livmodern än veckan innan så vi väntade in en blödning. Två dagar senare började jag blöda. Efter tre dagar kom Hinnsäcken ut och det gjorde rejält ont under några timmar men efteråt avtog det. Dagen efter började det mola på igen så jag fick komma och göra ett nytt vul för att se om allt var ute. Inga grav-rester kvar men mycket slemhinna. Fick tabletter cytotec och resten kom på kvällen. Jag tyckte att det gick väldigt bra med tabletterna och det blev ändå en helt ok upplevelse trots allt. Detta var i november och jag ville påbörja nytt försök så fort som möjligt. Tyvärr kom min egna mens en vecka för tidigt så väntar nu in nästa. Jag har valt att försöka se det positivt att kroppen nu ägglossat två gånger efter detta och verkar fungera. Skall göra fet denna gång då vi hade tur att få till frysen.

Alla är olika, vissa vill köra på direkt igen och andra vill vänta. Det viktiga är att man ger sig tid att sörja och återhämta sig. Önskar dig all lycka och att allt går bra trots den hemska situationen.
  • mileythebunny
    Ellencassandra skrev 2018-01-04 14:46:20 följande:
    Aa usch! Det är inte lätt.. Och jag tycker orgalutran är den värsta av dom :/ det är väldigt ovant å jobbigt i början men jag lovar att du kommer vänja dig! Gonal-f är nog den "snällaste" sprutan skulle jag säga! Jag var skit nervös första gången å darra å skaka men det blev bättre för varje dag! Mitt tips är att bara skjuta in sprutan så fort det går å inte tänka på det. Alltså inte stå å vänta å titta på sprutan :P bara gört! Stort lycka till! Det kommer gå toppen! :)
    Usch fy, hoppas jag får fortsätta med Gonal-f då och inte byta. Känns skönt att höra att man inte är ensam, tack för peppen! Jag lät min man ta sprutan igår, mest för att inte fastna mentalt, jag höll fläsket, han gjorde resten funkade jättebra.

Det låter som att du har gjort mer än en behandling, har du fått byta mellan de olika gångerna? Vad är det som har gjort att de bytt eller testa olika?
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017