• stellanocte

Vi som börjar med IVF hösten 2017

Hej!

Min man och jag står i kö för att starta IVF till hösten. Förhoppningen är att vara i gång i september. Är det någon mer här som ska börja på samma resa? Det vore roligt att följas åt och dela erfarenheter och tankar. 

Jag har tappat räkningen på vilket försök vi är på nu men vi har nog cirka 18 misslyckade försök bakom oss. Vi längtar mycket och hoppas att det nu äntligen ska bli ett barn. 

• Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017
  • martina79

Ja jag vet ej alls hur det går till. Men jag antar att vår utredning ej bör ta ngn längre tid då vi vet vad problemet är. Jag har bara en trasig äggledare kvar då den andra sprängdes i ett utomkvedes. Har alltså varit gravid 2 ggr och fått utomkvedes båda ggr. Har även endometrios. Så vi har fått tid för första besök hos gyn 18e oktober för undersökning. Mer vet jag ej? Jag tänker kam det ta 1 år då innan man får komma på första ivf-försök?????????

• soofa
    martina79 skrev 2017-09-03 22:33:36 följande:

Ja jag vet ej alls hur det går till. Men jag antar att vår utredning ej bör ta ngn längre tid då vi vet vad problemet är. Jag har bara en trasig äggledare kvar då den andra sprängdes i ett utomkvedes. Har alltså varit gravid 2 ggr och fått utomkvedes båda ggr. Har även endometrios. Så vi har fått tid för första besök hos gyn 18e oktober för undersökning. Mer vet jag ej? Jag tänker kam det ta 1 år då innan man får komma på första ivf-försök?????????

Nej, som du säger så har du ju varit gravid innan och de vet vad problemet är. Så det lär inte dröja ett år.
  • martina79
    soofa skrev 2017-09-03 22:37:31 följande:

Nej, som du säger så har du ju varit gravid innan och de vet vad problemet är. Så det lär inte dröja ett år.

Oki...man börjar ju bli ganska otålig och gammal????????????
  • waldesten16
    martina79 skrev 2017-09-03 22:42:25 följande:
    Oki...man börjar ju bli ganska otålig och gammal????????????
    Gör du utredningen privat eller via landstinget ? Jag gjorde utredningen privat och vad jag förstod skulle det gå snabbare än via mitt landsting iaf. Hoppas det går fort för er :)
  • Matildas84
    martina79 skrev 2017-09-03 22:33:36 följande:

Hej! Om jag var du skulle jag fråga både "landstinget" och något privat alternativ när de uppskattar att de kan skicka remiss för IVF om de gör utredningen utifrån era förutsättningar. Som redan sagts borde det ju verkligen vara så att remissen kan gå iväg ganska snabbt eftersom att ni redan vet orsak. Men jag säger det för att jag blev tokig på att remissen tog så lång tid att skicka i vårt ärende. (Det konstaterades direkt att orsaken är att det finns för få spermier som inte heller simmar så bra men att det skulle kunna gå med IVF). Detta konstaterades i mars 2017 och läkaren sa att remiss skulle skickas. I början av augusti skickade de remissen för IVF, efter att vi ringt och tjatat + blandat in vårdgarantikansliet. Hade jag fått välja på nytt hade jag betalat 7 tusen och gjort utredningen privat tror den skickats snabbare då.

Önskar dig och er all lycka till!
  • emz4
    martina79 skrev 2017-09-03 22:05:04 följande:

Hur lång tid tog det för er från första samtal/undersökning till första ivf-försök?

Vi fick ett första möte inom 7 veckor och sen köra igång vid nästa mens. Sen valde vi att vänta över sommaren eftersom vi skulle gifta oss och så :) . Hoppas de går snabbt för er!
  • hösten84
    martina79 skrev 2017-09-03 22:05:04 följande:

Hur lång tid tog det för er från första samtal/undersökning till första ivf-försök?

Från inskrivningssamtal till första försök tog det bara över sommaren. Men för att få tid för inskrivningssamtal så väntade vi inte på remiss. Det finns privata kliniker som tar emot remisslöst så länge man har gjort hela utredningen och fått resultat att det är IVF som gäller.
    För vår del så gjorde vi utredning jan-maj, fick i maj besked om att det var ok med IVF och läkaren skickade remiss till Huddinge. Men då jag hört mkt gott om Carl von Linné samt vet att det är lång väntetid på Huddinge så ringde jag till Carl von Linné och fick inskrivning typ direkt. Huddinge har fortf inte kallat oss.
  • Tesora

Förlåt att jag hoppar in här mitt i allt. Men någon som vet om missfall räknas som ett försök?

• Nube
    Tesora skrev 2017-09-04 13:56:16 följande:

Förlåt att jag hoppar in här mitt i allt. Men någon som vet om missfall räknas som ett försök?

Menar du att du blev gravid efter IVF försök men fick missfall? Ja, det räknas som ett försök. Om IVF blir avbryten innan äggplock räknas det inte som ett försök.
  • Tesora
    Nube skrev 2017-09-04 14:22:59 följande:

Menar du att du blev gravid efter IVF försök men fick missfall? Ja, det räknas som ett försök. Om IVF blir avbryten innan äggplock räknas det inte som ett försök.

Aa det var precis det jag menade, men om man skulle ha ägg i frysen tillhör dom första försöket eller räknas det som nya försök?
Svar på tråden Vi som börjar med IVF hösten 2017