• bra03

Får inte vara ute

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

• Svar på tråden Får inte vara ute
  • Anna60

Alla är i behov av lite förströelse och frisk luft. Den mamma är helt ute och reser. Ungar skall inte gå till skolan om de smittar ner andra barn. Men orkar han/hon så visst kan man vara ute, äta på restaurang etc. Lite mys kan man väl få? Om man orkar.

• Pascal
    bra03 skrev 2017-09-08 10:32:55 följande:

Vem har bestämt eller tycker att sjuka barn inte får vara ute eller göra roliga saker när dom är hemma från skolan?

Min son går i ettan och är riktigt förkyld. I mitt jobb finns det inte att jag är hemma eftersom jag driver eget, därför får han följa med mig på jobbet eller vara hemma själv. Igår valde han att följa med mig. På lunchen frågar jag honom vad han vill äta och vi går på lunchrestaurang. Väl där träffar vi en annan mamma från klassen som undrar hur det är och jag berättar att min son är sjuk och hemma från skolan. Mamman blir då jättearg och hävdar att då ska man minsan inte mysa på restaurang utan vara hemma, annars är det skolk!

Öh.. jag säger att min son varken har feber, kräks eller är döende så dagsljus och frisk luft är inte skadligt men att han är för snorig för att orka med en skoldag. På mitt jobb kan han dessutom titta på film om han inte vill vara hemma och göra desamma.

Gör vi verkligen så fel? Idag ska vi äta på ett annat ställe

Jag tycker nog att är man sjuk så går man inte ut på restaurang och riskerar att smitta ner andra. Däremot så kan man gå ut och ta friskluft hemma på gården eller liknande. Man får mysa hemma i såna fall.
    Så ja, mitt svar blir att nej man går inte ut på stan/restaurang mm Orkar man det så kan man inte vara så dödssjuk direkt..
  • äldreochklokare

inte tar jag med mina sjuka barn och äter på restaurang och utsätter dem för smitta. Inte heller till mitt jobb då barnet skulle smitta massor med människor. 

Tycker att är man så sjuk att man inte kan gå till skolan så tar man det lugnt. Mysa kan man göra hemma och man kan gå ut lite i trädgården eller nån lekpark om man orkar en stund. Orkar man vara med mamma på jobbet en hel dag, då är man nog inte så sjuk, tänker jag? 

• CitronTulo

För egen del så skulle jag inte tycka att det inte låter så jättesmart att ta med ett jätteförkylt barn till en lunchrestaurang, han smittar väl även där likväl som i skolan?

Kan förstå att du tar med honom till jobbet, (menar du seriöst att du lämnar en typ 7 åring ensam hemma annars??) eftersom det verkar som att han kan ha det lugnt och skönt där likväl som hemma.

• bra03
    äldreochklokare skrev 2017-09-08 10:45:12 följande:

inte tar jag med mina sjuka barn och äter på restaurang och utsätter dem för smitta. Inte heller till mitt jobb då barnet skulle smitta massor med människor. 

Tycker att är man så sjuk att man inte kan gå till skolan så tar man det lugnt. Mysa kan man göra hemma och man kan gå ut lite i trädgården eller nån lekpark om man orkar en stund. Orkar man vara med mamma på jobbet en hel dag, då är man nog inte så sjuk, tänker jag? 

Min son går i skolan och är för stor för lekparker med mamma, dessutom skrev jag ju att jag måste jobba och att han fick välja om man ville vara med mig eller ensam hemma. Men att han är för snuvig för en dag i skolan då det faktiskt är skillnad på att koncentrera sig en skoldag eller sitta på mitt jobb och titta på film spela på datorn.
  • Anna60

Hur du än gör så inte är det skolk som mamman sa. Du är föräldern och avgör vad din son orkar med.

• Glinda från Oz

Orkar man gå på restaurang så orkar man gå till skolan och han smittar lika mycket på restaurangen som i skolan. Jag hade också tyckt det var skolk och pratat med skolan.

• Anna60
    Glinda från Oz skrev 2017-09-08 11:10:24 följande:
    Orkar man gå på restaurang så orkar man gå till skolan och han smittar lika mycket på restaurangen som i skolan. Jag hade också tyckt det var skolk och pratat med skolan.
    Och vad i all världen har DU i så fall med det att göra? Varför skall folk alltid lägga näsan i blöt?
    Barnet är varken misshandlat eller far illa. DÅ hade du haft all rätt att lägga dig i. Men..... herregud.
  • KarinIngrid

Jag hoppas att du jobbar ensam på ditt kontor..

Personligen blir jag jätteirriterad när kollegor tar med sina sjuka barn till jobbet.. så smittar det ner oss andra.
    Förstår inte hur man kan göra så faktiskt. Det är inte schysst på kollegorna!

Jag har råkat ut för både förkylning och magsjuka som jag fått av en kollegas barn som fick följa med till jobbet när de var sjuka.. INTE ok tycker jag.

• Snuttis2

Tycker personligen inte att det är lämpligt att ta med sjuka barn till miljöer där andra kan bli smittade! Är man sjuk så är man hemma o vilar så man blir pigellin igen!!

Svar på tråden Får inte vara ute